۱۵ دی ۱۳۸۹، ۲۱:۱۲

درسفر صالحی به بغداد اعلام شد:

اهتمام ایران به امنیت و شکوفایی عراق/ دعوت رسمی احمدی نژاد از طالبانی

اهتمام ایران به امنیت و شکوفایی عراق/ دعوت رسمی احمدی نژاد از طالبانی

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در جریان مذاکرات خود با نخست وزیر، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه عراق بر اهتمام جدی کشورمان به امنیت و ثبات و شکوفایی همسایه غربی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه میهنی کردستان، جلال طالبانی امروز در کاخ السلام میزبان علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

صالحی پیامهای تبریک مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اسلامی ایران را به مناسب تشکیل دولت وحدت ملی تقدیم طالبانی کرد.

طالبانی با خوشامدگویی به سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان از رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر پیام تبریکشان و همچنین از رئیس جمهوری کشورمان تشکر کرد.

وی بر عمق روابط تاریخی و روابط دوجانبه میان عراق و جمهوری اسلامی ایران در تمام سطوح تاکید کرد.

طالبانی گفت : این روابط آزمونها و تجارب مختلفی را پشت سر گذاشت، اما با وجود دشواریها و مشکلات روابط حسنه و محکمی است و عراقی ها درباره تقویت و تحکیم روابط با کشور همسایه، ایران و تلاش برای توسعه آن در تمام زمینه ها اجماع نظر دارند.

وی با اشاره به تشکیل دولت مشارکت ملی افزود : افتخار می کنیم که به خاطر پیروزی اراده آزاد عراق با وجود تمام مشکلات تلاش کردیم.

صالحی نیز با تشکر از حسن استقبال و میزبانی رئیس جمهوری عراق،  نتایج مذاکرات خود با نوری المالکی نخست وزیر و هوشیار زیباری وزیر امور خارجه این کشور را سازنده و مثبت توصیف کرد.

وی بر اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران به تحکیم امنیت و ثبات و شکوفایی در عراق تاکید کرد .

صالحی از تلاشهای طالبانی برای تحکیم روابط دوجانبه و فعال سازی همکاری سازنده میان دو  کشور همسایه تقدیر کرد و گفت : ایران از اینکه ملت عراق توانست مرحله دشوار پیش از تشکیل دولت را پشت سر بگذارد و رهبران عراق توانستند با گذار از مشکلات و دشواریها، دولت مشارکت ملی را با حضور تمام طیفهای ملت عراق تشکیل دهند، خرسند است که این مسئله بر گشودن افقهای گسترده برای روابط میان دو کشور همسایه تاثیر می گذارد.

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان همچنین دعوت رسمی دکتر احمدی نژاد از رئیس جمهوری عراق برای سفر به تهران را تقدیم وی کرد که با موافقت طالبانی روبرو شد.

طالبانی نیز از صالحی خواست تبریکات خود را به رئیس جمهوری کشورمان منتقل کند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری عراق به افتخار سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان، ضیافت ناهاری برای وی و هیئت همراه ترتیب داد.

صالحی که اولین سفر رسمی خود را به عراق در مقام سرپرست وزارت امور خارجه  انجام داده است، همچنین با نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز دیدار کرد که در این دیدار طرفین با بررسی روابط دوجانبه بر عزم و اراده تهران و بغداد برای تقویت و توسعه همه جانبه آن در تمام زمینه ها تاکید کردند.

کد خبر 1226069

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha