۲۵ دی ۱۳۸۹، ۱۷:۴۳

صالحی تاکید کرد:

شفاف سازی محور بازدید هسته ای/ اجازه بازدید اخیر از سوی ایران یک فرصت بود

شفاف سازی محور بازدید هسته ای/ اجازه بازدید اخیر از سوی ایران یک فرصت بود

سرپرست وزارت خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات پیشین ایران با گروه 1+5 و امضای بیانیه تهران در جهت تبادل سوخت و نیز اجازه بازدید از تاسیسات هسته ای به کشورهای خارجی گفت: ما در همه این اقدامات شفاف سازی برنامه هسته ای خود را دنبال کرده ایم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به اراک، دکترعلی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید تعدادی از سفرا و نمایندگان کشورها و مجامع بین المللی در نشستی با حضور آنان تصریح کرد: گام های جمهوری اسلامی ایران تا کنون در جهت شفاف سازی واعتماد سازی بوده واین اقدامات درجریان مذاکرات با1+5 امضای بیانیه تهران واجازه بازدید به نمایندگان کشورهای خارجی صورت گرفته است و در همه این اقدامات ایران انعطاف خود را نشان داده است و در جهت از بین بردن شک ها و ابهامات قدم برداشته است.

وی افزود: اجازه بازدید اخیر به کشورهای خارجی از سوی ایران یک فرصت بود و امیدواریم گروهی که موفق نشدند در این بازدید حضور یابند در بازدید بعدی حاضر باشند.

صالحی ادامه داد: ما دربهای تاسیسات هسته ای خود را به روی جامعه بین المللی باز کرده ایم و چون می دانیم چه می کنیم و از سال 2004 و 2007 و هم اکنون بازدیدهایی از طرف نمایندگان کشورهای خارجی از تاسیسات خارجی ایران انجام شده و امیدواریم در آینده کشورهای بیشتری برای بازدید از تاسیسات دعوت شوند تا در این برنامه ها حضور یابند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: برخی از سفرا بعد از دعوت ایران اعلام کردند که ما تخصص نداریم. بر این اساس ما اعلام کردیم که آنان می توانند کارشناسان معتمد با خود بیاورند تا بتوانند واقعیات را اعلام کنند و امیدواریم در آینده گروهی که فرصت بازدید نیافتند بتوانند در برنامه دیگری از تاسیسات ایران بازدید کنند.

صالحی خطاب به سفرای شرکت کننده در بازدید از تاسیسات هسته ای ایران گفت: امیدواریم وقتی به وین بازگشتید هر کدام از شما بر اساس مسئولیتی که دارید آنچه را در ایران دیده اید شرح بدهید و بگویید که ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که سیاست بازی علیه پرونده هسته ای ایران خاتمه یافته و پرونده هسته ای ایران به حالت عادی برگردد و گفت: ایران همواره نشان داده که یک عضو پایبند به ان پی تی است.

در این نشست علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه تروئیکای عدم تعهد، رئیس گروه 77، سفیری از اتحادیه عرب و نمایندگانی از ونزوئلا و سوریه حضور دارند، گفت: نمایندگان 120 کشور جهان که در آژانس مسئولیت دارند در بازدید از تاسیسات هسته ای ایران حضور دارند و از طرف این 120 کشور و به نمایندگی از آنها در بازدید از تاسیسات هسته ای ایران حضور یافته اند.

وی ادامه داد: گروه های مهمی در این برنامه حضور یافته اند که این گروه ها همواره از برنامه هسته ای ایران حمایت کرده اند.

در این نشست سفیر الجزایر در آژانس بین المللی انرژی اتمی که کشورش ریاست گروه 77 را بر عهده دارد اقدام ایران در دعوت از کشورهای خارجی برای بازدید از تاسیساتش را اقدامی مثبت و سازنده توصیف کرد و نماینده مصر نیز که کشورش ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد تاکید کرد که جنبش عدم تعهد همواره از برنامه هسته ای ایران حمایت کرده است.

سفیر سوریه درآژانس نیز اعلام کرد کشور ما هم در گروه77 و در جنبش عدم تعهد و در مجمع آسیایی همیشه از ایران حمایت کرده است و دعوت اخیر از سوی ایران نشان می دهد که برنامه های هسته ای ایران شفاف است.

سفیر کوبا در آژانس انرژی اتمی نیز به عنوان یکی از تروئیکای جنبش عدم تعهد تاکید کرد که ایران درحال توسعه برنامه های صلح آمیز هسته ایش است و دولت ایران نشانه ای از شفاف بودن برنامه هایش است که در جهت اعتماد سازی صورت گرفته است. وی ابراز امیدواری کرد که جامعه بین المللی با واقع بینی برخورد کند.

سفیر عمان نیز که از طرف اتحادیه عرب عازم تهران شده است با ابراز تشکر از ایران به خاطر دعوت صورت گرفته گفت: من مطمئنم شفاف سازی های جمهوری اسلامی ایران می تواند در حل موضوع هسته ای موثر باشد.

سفیر ونزوئلا درآژانس نیز تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته ایش را به روی رسانه ها بازکرده واین خود گویای شفافیت و صلح آمیز بودن برنامه شماست.

کد خبر 1232564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha