پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۶ آبان ۱۳۸۳، ۱۳:۰۳

در همايش صفي الدين اورموي

پژوهشگران موسيقي سراسر دنيا به ايران مي آيند

در اولين همايش صفي الدين اورموي كه در تهران برگزار مي شود، پژوهشگران موسيقي از سراسر دنيا در ايران گرد هم مي آيند.

" احمد صدري" دبير بخش موسيقي همايش صفي الدين اورموي، در گفت و گو با خبرنگار موسيقي "مهر"، ضمن بيان اين مطلب افزود: در بخش مقاله هاي رسيده، از كشورهاي مختلف دنيا تا كنون مقالات زيادي در زمينه سبك موسيقايي صفي الدين به دست ما رسيده است كه از جمله آنها مي توان به  مقالات كشورهاي آذربايجان (3 نفر)، تونس (4 نفر)، سوريه( يك نفر)، تاجيكستان(3 نفر)، تركيه (4 نفر)،فرانسه (2نفر)، لبنان (2نفر) و روسيه ( يك نفر)، اشاره كرد.
وي ادامه داد: از مشهورترين پژوهشگراني كه در اين همايش شركت كرده اند مي توان به " محمود گتات" و " صالح المهدي" از تونس اشاره كرد كه  ايشان هم در بخش مقاله و هم در بخش اجراي موسيقي (با سازعود) شركت مي كنند. همچنين" ندا ابومرادي" از لبنان هم در بخش نظري و هم در بخش عملي در اين همايش شركت كرده است.
وي در مورد اهميت ساز عود در اين همايش گفت: مهم ترين مساله اين است كه ساز خود صفي الدين، عود بوده است. همچنين در كشورهاي حوزه عرب، ساز اصلي و كلاسيك عود است. همانطور كه مثلا ساز اصلي و كلاسيك ايراني ها تار است. هنرمندان اين كشورها هم زماني كه به ايران مي آيند ترجيح مي دهند كه فواصل خاص موسيقي را با ساز ملي شان كه عود است، بنوازند.
صدري ادامه داد: در بخش مقالات داخلي 15 عنوان مقاله تا كنون به دست ما رسيده است كه بيشتر از تهران است، اما از شهرستان هايي چون مشهد، اصفهان و اروميه نيز مقالاتي دريافت كرده ايم.
وي در مورد آثاري كه قرار است به مناسبت اين همايش چاپ شود، گفت: كتاب حوزه شخصيت شناسي صفي الدين اورموي به قلم " سيد امين نعيمايي" در حال حاضر آماده چاپ است و آن را تا پيش از آغاز همايش چاپ مي كنيم. همچنين كتاب " شرحي بر ادوار به قلم " سيد عباس معارف" با همكاري بنياد آفرينش هاي هنري نياوران و پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامي به زودي منتشر مي شود. از آنجايي كه مهم ترين كتاب صفي الدين " ادورا" بوده است، شرح آن به زبان امروزي از اهميت خاصي برخوردار است.
دبير اين همايش در ادامه اين گفت و گو به خبرنگار "مهر" گفت: از ديگر بخش هاي اين همايش مي توان به بخش اجرايي كه به نمايشگاه هاي ساز، تصاوير نگارگري ادوات موسيقي از قرن 7 تا صفويه و نمايشگاه خوشنويسي شاگردان صفي الدين، اشاره كرد.
وي در مورد كنسرت هايي كه در همايش صفي الدين اورموي برگزار مي شود، افزود: در دو بخش داخلي و خارجي برنامه هاي موسيقي خواهيم داشت. در بخش داخلي گروه هاي خراسان و آذربايجان در حوزه موسيقي مقامي با توجه به پرده بندي خاص صفي الدين به اجراي قطعات موسيقي مي پردازند. در بخش خارجي نيز، تا كنون اجراي گروه موسيقي تاجيكستان قطعي شده است.
صدري در پايان در مورد تاريخ دقيق اين همايش گفت:اين همايش در روزهاي  26 و 27 دي ماه در تالار وحدت تهران و 30 دي ماه در اروميه برگزار مي شود. بخش هايي كه در تهران برگزار مي شود، بيشتر به  موسيقي اختصاص دارد و در شهر اروميه بيشتر به بخش خوشنويسي پرداخته مي شود.

کد خبر 124853

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha