عماد افروغ، رييس كميسيون فرهنگي مجلس هفتم در خصوص جايگاه سرگرمي در رسانه ملي در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار تلويزيوني " خبرگزاري مهر "، ضمن بيان اين مطلب گفت: در نظر بگيريد، آثاري كه چارلي چاپلين از خود به جاي گذاشته است در مقايسه با فيلم هايي كه لورل و هاردي توليد كرده اند. فيلم هاي چارلي چاپلين علاوه بر اينكه سرگرم كننده و حاوي پيام است به تصوير مسايل و مشكلاتي مي پردازد كه فقط منوط به دوره و محل زندگي خود نمي شود، بلكه پيامي را به مخاطبش ارايه مي دهد كه فراتر از زمان خود عمل مي كند. آثار چارلي چاپلين بازتاب دهنده بسياري از بحران هاي اجتماعي است و از مسير مشخص و هدفمندي بهره مي برد. در حالي كه خنده را هم به لب تماشاگر مي نشاند. اما در آثار لورل و هاردي همه چيز براي سرگرمي و خنده ارايه مي شود و در زمان حال باقي مي ماند.
وي تاكيد كرد: برنامه هاي سرگرم كننده اي كه در تلويزيون ما ساخته مي شود، نبايد در زمان حال اسير باشد و بايد با نگاهي به آينده، ضمن آنكه براي مخاطب خنده و شادي به وجود مي آورد، بايد به اندازه اي هدفمند باشد كه بتواند جامعه را تحت تاثير قرار بدهد و حرفي براي گفتن داشته باشد. حال اين پيام مي تواند در مورد مسايل و موضوع هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي ... باشد. اثري كه هيچ پيامي در بر نداشته باشد، به زودي فراموش مي شود و از يادها مي رود. به خصوص اينكه ما در كشوري زندگي مي كنيم كه از فرهنگي خاص برخوردار است.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه با تاكيد بر اينكه لودگي صرف برنامه را از مفهوم تهي مي كند، توضيح داد: به طور كلي برنامه هايي كه در تلويزيون ما ساخته مي شوند از نظر مفهومي به سه دسته تقسيم مي شوند. يك گروه برنامه هايي هستند كه از پيام مناسبي بهره مي برند. يك دسته برنامه هايي هستند كه از مفهوم قابل اعتنايي برخوردار نيستند. دسته سوم آثاري را تشكيل مي دهد كه حتي اثرات ضد فرهنگي و ضد ارزشي برجامعه دارند. بايد توجه كرد بي تفاوتي يك برنامه نسبت به مسايل و موضوع هاي مهم جامعه اثر را بسيار بي كيفيت مي كند.
اين كارشناس فرهنگي با تاكيد بر اينكه برنامه هاي سرگرم كننده تلويزيون بايد عامه مردم را در بربگيرد، اظهار داشت: برنامه اي در تلويزيون خوب است كه بتواند بيننده را پاي تلويزيون بنشاند. چون در ميان برنامه هاي تلويزيوني آثاري هم وجود دارند كه از محتواي خوبي بهره مي برند، اما فقط قشر خاصي مي تواند از آن برنامه لذت ببرد. براي نمونه مجموعه تلويزيوني " كاكتوس " با آنكه از محتواي خوبي برخوردار بود، اما فقط با عده مشخصي از بينندگان ارتباط برقرار مي كرد. يك برنامه ايده آل تلويزيوني بايد ضمن آنكه سرگرم كننده است، اقشار مختلف مردم را مخاطب قرار دهد.
وي درباره اينكه يك برنامه سرگرم كننده تلويزيوني از چه خصوصياتي بايد بهره ببرد، گفت: يك برنامه خوب تلويزيوني در وهله نخست بايد از نوآوري و خلاقيت برخوردار باشد تا بتواند شرايط لازم براي جذب مخاطب را فراهم كند. از طرف ديگر، بايد پيام و مفهوم اثر به گونه اي در لايه هاي مختلف اثر قرار بگيرد كه به هيچ وجه ساختگي به نظر نرسد و مخاطب را به خود جذب كند. هم چنين برنامه هاي طنز آميز بايد به اندازه اي جذاب باشد كه مخاطب خاص را به خود فرا بخواند و با ارايه مفهوم عميق هم ذهن بيننده عام را به خود جلب كند و هم مخاطب خاص از برنامه لذت ببرد.
عماد افروغ، رييس كميسيون فرهنگي مجلس هفتم در خصوص جايگاه سرگرمي در رسانه ملي در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار تلويزيوني " خبرگزاري مهر "، ضمن بيان اين مطلب گفت: در نظر بگيريد، آثاري كه چارلي چاپلين از خود به جاي گذاشته است در مقايسه با فيلم هايي كه لورل و هاردي توليد كرده اند. فيلم هاي چارلي چاپلين علاوه بر اينكه سرگرم كننده و حاوي پيام است به تصوير مسايل و مشكلاتي مي پردازد كه فقط منوط به دوره و محل زندگي خود نمي شود، بلكه پيامي را به مخاطبش ارايه مي دهد كه فراتر از زمان خود عمل مي كند. آثار چارلي چاپلين بازتاب دهنده بسياري از بحران هاي اجتماعي است و از مسير مشخص و هدفمندي بهره مي برد. در حالي كه خنده را هم به لب تماشاگر مي نشاند. اما در آثار لورل و هاردي همه چيز براي سرگرمي و خنده ارايه مي شود و در زمان حال باقي مي ماند.
وي تاكيد كرد: برنامه هاي سرگرم كننده اي كه در تلويزيون ما ساخته مي شود، نبايد در زمان حال اسير باشد و بايد با نگاهي به آينده، ضمن آنكه براي مخاطب خنده و شادي به وجود مي آورد، بايد به اندازه اي هدفمند باشد كه بتواند جامعه را تحت تاثير قرار بدهد و حرفي براي گفتن داشته باشد. حال اين پيام مي تواند در مورد مسايل و موضوع هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي ... باشد. اثري كه هيچ پيامي در بر نداشته باشد، به زودي فراموش مي شود و از يادها مي رود. به خصوص اينكه ما در كشوري زندگي مي كنيم كه از فرهنگي خاص برخوردار است.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه با تاكيد بر اينكه لودگي صرف برنامه را از مفهوم تهي مي كند، توضيح داد: به طور كلي برنامه هايي كه در تلويزيون ما ساخته مي شوند از نظر مفهومي به سه دسته تقسيم مي شوند. يك گروه برنامه هايي هستند كه از پيام مناسبي بهره مي برند. يك دسته برنامه هايي هستند كه از مفهوم قابل اعتنايي برخوردار نيستند. دسته سوم آثاري را تشكيل مي دهد كه حتي اثرات ضد فرهنگي و ضد ارزشي برجامعه دارند. بايد توجه كرد بي تفاوتي يك برنامه نسبت به مسايل و موضوع هاي مهم جامعه اثر را بسيار بي كيفيت مي كند.
اين كارشناس فرهنگي با تاكيد بر اينكه برنامه هاي سرگرم كننده تلويزيون بايد عامه مردم را در بربگيرد، اظهار داشت: برنامه اي در تلويزيون خوب است كه بتواند بيننده را پاي تلويزيون بنشاند. چون در ميان برنامه هاي تلويزيوني آثاري هم وجود دارند كه از محتواي خوبي بهره مي برند، اما فقط قشر خاصي مي تواند از آن برنامه لذت ببرد. براي نمونه مجموعه تلويزيوني " كاكتوس " با آنكه از محتواي خوبي برخوردار بود، اما فقط با عده مشخصي از بينندگان ارتباط برقرار مي كرد. يك برنامه ايده آل تلويزيوني بايد ضمن آنكه سرگرم كننده است، اقشار مختلف مردم را مخاطب قرار دهد.
وي درباره اينكه يك برنامه سرگرم كننده تلويزيوني از چه خصوصياتي بايد بهره ببرد، گفت: يك برنامه خوب تلويزيوني در وهله نخست بايد از نوآوري و خلاقيت برخوردار باشد تا بتواند شرايط لازم براي جذب مخاطب را فراهم كند. از طرف ديگر، بايد پيام و مفهوم اثر به گونه اي در لايه هاي مختلف اثر قرار بگيرد كه به هيچ وجه ساختگي به نظر نرسد و مخاطب را به خود جذب كند. هم چنين برنامه هاي طنز آميز بايد به اندازه اي جذاب باشد كه مخاطب خاص را به خود فرا بخواند و با ارايه مفهوم عميق هم ذهن بيننده عام را به خود جلب كند و هم مخاطب خاص از برنامه لذت ببرد.
نظر شما