۱۷ فروردین ۱۳۹۰، ۹:۳۶

تعاونی‎های بخوانند /

جزئیات و ضوابط صدور ضمانت‎نامه اعتباری بخش تعاون اعلام شد

جزئیات و ضوابط صدور ضمانت‎نامه اعتباری بخش تعاون اعلام شد

با آغاز به کار رسمی صندوق ضمانت از سرمایه‎گذاری بخش تعاون، جزئیات و ضوابط صدور انواع ضمانت‎نامه های اعتباری در بخش تعاون اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون که به عنوان یکی از الزامات قانون اصل 44 برای بخش تعاون پیش بینی شده بود، پس از تاسیس و آغاز به کار رسمی بانک توسعه تعاون در سال گذشته، ایجاد و طی یک مراسم رسمی با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

در واقع هدف اصلی از ایجاد صندوق ضمانت از سرمایه گذاری بخش تعاون حمایت و کمک به تعاونی ها در اخذ تسهیلات بانکی بوده است به نحوی که از این طریق تلاش شده است تا ضمن تحقق پیش بینی اصل 44 قانون اساسی، به مسائل و مشکلات تعاونی ها در زمان اخذ تسهیلات بانکی و ارائه وثایق لازم پایان داده شود.

محمد عباسی، وزیر تعاون در این مورد علاوه بر تاکید بر این موضوع که قانون اصل 44 با فراهم کردن زمینه های ایجاد صندوق ضمانت از سرمایه گذاری بخش تعاون را فراهم کرده است، گفت: با فعالیت رسمی این صندوق مشکل وثیقه تعاونی ها در زمان دریافت تسهیلات بانکی حل می شود.

بر اساس فعالیت این صندوق قرار است تا وثایق مورد نیاز شبکه بانکی کشور در زمان ارائه تسهیلات به تعاونی ها از طریق سپردن وثیقه توسط این صندوق حل شود که خود این اقدام می تواند گام مهمی در رفع معضل تامین و واگذاری وثیقه قلمداد شود.

صندوق ضمانت از سرمایه گذاری بخش تعاون پس از تاسیس و آغاز به کار رسمی، ضوابط و مقرراتی را برای پذیرش تعهد و وثیقه تعاونی ها در زمان اخذ تسهیلات بانکی اعلام کرده است.

ضوابط کلی صدور ضمانت‎نامه اعتباری

1- متقاضیان صدور ضمانت نامه از صندوق عبارتند از
الف) شرکت‌های تعاونی
ب) اتحادیه شرکت‌های تعاونی که در قالب شرکت تعاونی ثبت شده‌اند.

2- ضمانت‌نامه‌ها برای متقاضیان به عنوان مضمون‌عنه یا مضمون‌له صادر می شود.

3- ضمانت‌نامه در دو بخش ریالی و ارزی صادر می شود.

4- صدور ضمانت‌نامه برای متقاضیان به صورت واحد یا گروهی امکان‌پذیر است.

5- حداکثر مدت اعتبار ضمانت‌نامه‌های اعتباری متناسب با مدت زمان استهلاک بدهی متقاضی به پرداخت‌کننده اعتبار (بانک یا موسسه اعتباری) طبق مصوبه اعتباری و سایر شرایط صدور ضمانت‌نامه خواهد بود.

6- متقاضیانی که درخواست صدور ضمانت‌نامه اعتباری دارند از پرداخت سپرده نقدی معاف هستند.

7- صندوق در ضمانت‌نامه‌های اعتباری حداکثر 70 درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی به متقاضی را تضمین می‌نماید.

8- صندوق می‌تواند درچارچوب سیاست‌های وزارت تعاون (ابلاغی وزیر تعاون) و طرح‌های استقراری در مناطق کمتر توسعه یافته، تا 80 درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی را تضمین نماید.

9- سقف هر نوع ضمانت‌نامه برای هر متقاضی حداکثر مبلغ 15 میلیارد ریال است.

10- ضمانت‌نامه‌های صادره صندوق غیر قابل انتقال بوده، فقط توسط ذینفع قابل استفاده است.

11- هزینه کارشناسی پرونده ضمانت‌نامه اعتباری، به میزان 1 در 1000 مبلغ درخواست است که نیم در هزار آن در هنگام درخواست و تشکیل پرونده (هزینه غیر قابل استرداد) و مابقی در هنگام صدور ضمانت‌نامه از متقاضی اخذ می‌شود.

12- کارمزد ضمانت نامه اعتباری برای سال اول 1 الی 2 درصد است و برای سالهای بعد 5/0 درصد مبلغ ضمانت نامه خواهد بود.

13- در صورت عدم استفاده از ضمانت‌نامه کارمزد دریافتی بجز هزینه کارشناسی به متقاضی مسترد می‌شود.

14- در صورتی که به هر دلیل ضمانت‌نامه اعتباری قبل از سررسید فسخ یا ابطال شود مبلغ کارمزد به نسبت مدت استفاده بعلاوه 1 ماه محاسبه و مابقی مسترد می شود.

همچنین در بخش ضوابط کلی صدور انواع دیگر ضمانت‌نامه ها نیز آمده است:

1- حداکثر مدت اعتبار ضمانت‌نامه های صادره، 1 سال است. تمدید ضمانت‌نامه ها پس از این مدت نیز بلامانع است.

2- میزان سپرده دریافتی از متقاضی برای صدور ضمانت‌نامه بستگی به میزان اعتبار متقاضی و متناسب با نوع ضمانت‌نامه متفاوت است. در هر صورت این مبلغ از 10 درصد کل مبلغ ضمانت‌نامه کمتر نخواهد بود.

3- متقاضیانی که درخواست صدور شرکت در مناقصه و یا مزایده را دارند از پرداخت سپرده نقدی معاف هستند.

4- صندوق می تواند در صدور ضمانت‌نامه ها به تشخیص هیئت مدیره تا 100 درصد مبلغ موضوع درخواست را با رعایت سایر ضوابط و مقررات تضمین نماید.

5- کارمزد ضمانت نامه ها بر اساس بخش نامه ابلاغی بانک مرکزی به سیستم بانکی است.

6- جهت حمایت از شرکت های تعاونی و اتحادیه‌های آنان به هر یک از متقاضیان سایر ضمانت‌نامه ها حداکثر تا 15 درصد مبلغ کارمزد دریافتی (مشروط بر این که از حداقل کارمزد دریافتی ابلاغی بانک مرکزی به سیستم بانکی کشور کمتر نشود) مسترد می شود.

7- پرداخت کارمزد تمدید بر عهده متقاضی بوده، چنانچه متقاضی کارمزد تمدید ضمانت‌نامه را تامین ننماید هزینه های آن به حساب بدهی مشتری منظور می شود.

8- ضمانت‌نامه های شرکت در مناقصه طرح‌های عمرانی دولت بیش از مدت اعتبار ضمانت‌نامه میسر نیست و در صورت نیاز و درخواست ذی نفع و متقاضی، می توان نسبت به صدور ضمانت‌نامه جدید اقدام کرد.

کد خبر 1281595

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha