۶ تیر ۱۳۹۰، ۱۲:۵۱

گزارش خبری- تحلیلی/

آخرین وضعیت عربستان درسایه انقلابها/ کفن پوشان شرق نشین کابوس آل سعود

آخرین وضعیت عربستان درسایه انقلابها/ کفن پوشان شرق نشین کابوس آل سعود

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: رژیم آل سعود در حالی داعیه بزرگی کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس را دارد که خود بر لبه تیغ حرکت می کند و با اعتراضات مردمی روبرو است.

خاندن آل سعود به پشتوانه دلارهای نفتی سعی دارند که با هر موج اصلاح طلبی مقابله کنند. آنها با چراغ سبز آمریکا در بحرین دخالت نظامی کردند و قیام به حق مردم این کشور را سرکوب کردند. پر واضح است که اگر دخالت نظامی سعودی ها در بحرین و نیز حمایت قدرتهای غربی و سکوت آنها در قبال اشغالگران عربستانی و رژیم آل خلیفه نمی بود شاید اوضاع بحرین به وضع کنونی کشیده نمی شد. مقامات بحرینی با حمایت سعودی ها هر اقدامی را به شدت سرکوب می کنند.

دخالت سعودی ها به بحرین خلاصه نمی شود زیرا مردم یمن نیز دل خونی از نقش مخرب عربستان دارند.آنها معتقدند که سعودی ها عبدالله صالح را در کشور خود پناه داده اند و از آن برای موفقیت طرح شکست خورده شورای همکاری خلیج فارس که رهبری آن را عربستانی ها بر عهده دارند استفاده می کنند. جوانان انقلابی یمن معتقدند که عربستان علیه انقلاب آنها توطئه می کند.

اما نکته ای که در این میان قابل توجه است تلاشهای اصلاح طلبانه در کشور عربستان است. این کشور در حالی به دخالت در امور دیگر کشورها  ادامه می دهد که خود اسیر مشکلات فراوان است. "ملک عبدالله" شاه فرتوت عربستان سعی دارد با توسل به قدرت مالی که به برکت نعمت خدادادی نفت نصیب این کشور شده جنبش های اصلاح طلبانه را سرکوب کند.

عربستان به عنوان کشور "شاهزده ها" با جنگ قدرت داخلی دست و پنجه نرم می کند. هر از گاهی اخباری درباره چنگ و دندان نشان دادن این شاهزاده ها برای یکدیگر به گوش می رسد. اخیرا "سلطان بن عبدالعزیز" ولیعهد همیشه بیمار خاندان سعودی دوباره به آمریکا رفت و این موضوع مباحثی را درباره وضعیت حکومت در صورت مرگ وی به وجود آورد. اما نکته ای که خاندان آل سعود سعی در کم اهمیت جلوه دادن آن دارند قیام مردم شرق این کشور است. موضوعی که یک پایگاه غربی به آن پرداخته است.

پایگاه میدل ایست آنلاین روز گذشته در این نوشت: در 24 ژوئن صدها عربستانی در حالی که کفن به تن داشتند و خود را برای شهادت آماده کرده بودند در شهر "قطیف" عربستان تظاهرات کردند. آنها خواستار آزادی زندانیان و اعطای حقوق اساسی خود بودند. اماوزارت کشور عربستان از این موضوع اعلام بی اطلاعی کرده و از تحقیق دراین باره خبر داد.

"محمد السعید" یک کارشناس حقوقی عربستانی در این باره گفت: اعتراضی که برگزار شد اولین بار ظرف دو ماه گذشته بوده و تظاهرات کنندگان خواستار سرنگونی سیستم حکومتی نبودند بلکه حقوق اساسی خود را طلب می کردند. آنها خواهان رفع تبعض های طایفه ای هستند. مردم شیعه نشین شرق عربستان پس از وعده های حکومت درباره آغاز گفتگوها و آزادی زندانیان تظاهرات خود را متوقف کرده بودند.

این پایگاه می افزاید: عربستان به هیچ شکل مخالفت مردمی را بر نمی تابد. با وجود اینکه تظاهرات کنندگان کفن پوشیده ظاهر شده بودند اما تصاویر گرفته شده از آنها از پست سر بوده تا شناسایی نشوند برخی از آنها بند نهم اعلانیه جهانی حقوق بشرمبنی بر اینکه هیچ انسانی را نمی توان بازداشت، زندانی یا تبعید کرد را بر پشت خود حک کرده بودند.

پایگاه فوق نوشت: تظاهرات کنندگان همبستگی کامل خود را با مردم بحرین نشان دادند و ضمن دادن شعارهایی علیه حضور نظامی عربستان در بحرین خواستار آزادی این کشور شدند.

این پایگاه همچنین می افزاید: در یک نوار ویدئویی مربوط به تاریخ 22 ژوئن دهها نفر از مردم عربستان در منطقه "العوامیه" الله اکبر گویان تظاهرات کرده اند.همچنین دهها زن کفن پوش در شرق عربستان خواهان آزادی زندانیان شدند.

به هر حال گرچه این پایگاه غربی سعی می کند به سادگی از کنار این تظاهرات بگذرد اما موضوعی که بدیهی است در امان نماندن عربستان سعودی از موج انقلابهای  مردمی است.

کد خبر 1345095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha