۷ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۴۷

گفتگوی مهر با محقق آمریکایی:

موبایل و تولید2 نوع تومور/ هشدارجدید درباره موبایل؛ مراقب کودکان باشید

موبایل و تولید2 نوع تومور/ هشدارجدید درباره موبایل؛ مراقب کودکان باشید

"هنری.سی.لای" محقق دانشگاه واشنگتن معتقد است دسته بندی تلفنهای همراه سازمان بهداشت جهانی که بر اساس آن تلفنهای همراه ابزارهایی احتمالا سرطان زا معرفی شده اند، دسته بندی قابل قبول و درست است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "هنری سی. لای" محقق دانشگاه واشنگتن در زمینه تاثیرات بیولوژیکی میدانهای الکترومغناطیسی و درمان سرطان با استفاده از مواد ترکیبی مطالعات فراوانی انجام داده است. وی در مطالعات فراوانی حضور داشته که بر اساس نتایج آن امواج تلفنهای همراه می توانند بر ایجاد تومورهای سرطانی تاثیر گذار باشند.

وی در همچنین در توضیح دلایلی که می تواند احتمال سرطان زا بودن استفاده افراطی از تلفنهای همراه را به اثبات برساند، تحقیقی درباره تاثیر منابع تامین بودجه تحقیقاتی که درباره تاثیرات تلفنهای همراه بر روی سلامت انسانها دارند، بر روی تحلیل و انعکاس نتایج آن ارائه کرده است.

این تحقیق کاری مشترک میان سازمان پزشکی اجتماعی و پیشگیرانه دانشگاه برنه سوئیس، دانشگاه بریستول انگلستان و دانشگاه باسل سوئیس بوده و در سال 2007 انجام گرفته است. بر اساس این مطالعه از 59 مطالعه ای که درباره تاثیر تشعشعات تلفنهای همراه بر روی سلامت انسانها انجام می گیرند، بودجه 20 درصد از آنها توسط صنعت ارتباطات از راه دور، 19 درصد از آنها توسط آژانسهای عمومی یا خیریه، بودجه 24 درصد از آنها از منابع ترکیبی که صنعت ارتباطات نیز در آن حضور داشته، و بودجه 37 درصد از آنها توسط منابعی ناشناخته تامین شده است.

مطالعاتی که بودجه آنها توسط صنعت ارتباطات تامین شده بیشترین نتایج را به دست آورده است اما کمترین میزان گزارش نتایج را به خود اختصاص داده است. مقیاس نابرابری و مغایرت در نتایج این مطالعات نسبت به مطالعاتی که توسط موسسه های خیریه و یا عمومی تامین بودجه شده اند، 0.11 درصد بوده است.

این به آن معنی است که بر اساس نتایج این مطالعه، در تفسیر و ترجمه نتایج این مطالعات درباره تاثیرات امواج تلفنهای همراه بر روی سلامت انسانها باید نقش پشتیبان مالی را نیز در نظر گرفت.

"لای" در گفتگو با مهر دلایل خود را برای قابل قبول دانستن دسته بندی تلفنهای همراه در گروه ابزار احتمالا سرطان زا بیان کرده است:

* خبرگزاری مهر - سرویس فناوریهای نوین: اعتقاد شخصی شما این است که تلفنهای همراه سرطان زا هستند؟

- هنری سی لای: فکر می کنم ارتباط سرطان و تلفن همراه هنوز کاملا به اثبات نرسیده است. به همین دلیل است که فکر می کنم دسته بندی در گروه احتمالا سرطانزای سازمان بهداشت جهانی دسته بندی درستی است. با این همه دلایلی برای نگران بودن وجود دارند، زیرا شواهد زیادی نشان می دهند استفاده های طولانی مدت از تلفنهای همراه می تواند خطر ابتلا به تومور مغزی، نوروم آکوستیک و تومور غدد بزاقی را افزایش دهد. از این رو رویکردی پیشگیرانه در برابر این فرضیه رویکردی کاملا منطقی است.

* گزارش ماه می 2011 سازمان بهداشت جهانی و گزارش مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا درباره ارتباط احتمالی میان استفاده از تلفنهای همراه و ابتلا به سرطان که نتایجی کاملا متفاوت دارند را چگونه ارزیابی می کنید؟

- خوب فکر می کنم تفاوت بر سر اختلاف عقیده باشد. به هر حال من گمان نمی کنم مرکز مطالعات سرطان بریتانیا از متخصصان مناسبی برای تحقیق درباره تاثیرات بیولوژیکی تشعشعات تلفن همراه و قضاوت و اظهار نظر درباره این فرضیه برخوردار باشد.

* تاثیر امواج تلفن همراه بر روی مغز چیست؟ چگونه تشعشعات طولانی مدت تلفنهای همراه می تواند منجر به ابتلا افراد به سرطان شود؟

- هیچکس پاسخ درست این سوال را نمی داند. با این همه مقاله های زیادی منتشر شده اند که نشان می دهند نوع تشعشعاتی که از تلفنهای همراه ساطع می شوند می توانند میزان رادیکالهای آزاد را در سلولها و اندامهای بدن افزایش دهند. رادیکالهای آزاد می توانند به مولکولهایی از قبیل DNA آسیب وارد کنند و وارد شدن آسیب به DNA مطمئنا منجر به ابتلا به سرطان خواهد شد. ما و دیگر دانشمندان تا کنون نشان داده ایم که این تشعشعات می توانند به DNA آسیب وارد کنند.

تاکنون تاثیرات متعدد تشعشعات تلفنهای همراه بر روی مغز گزارش شده اند، برای مثال تغییر در فعالیتهای سلولهای مغزی، دگرگونی سلولهای EEG یا سلولهای ثبت امواج الکتریکی و تغییر در الگوهای خواب از تاثیرهای مشاهده شده تشعشعات تلفنهای همراه بر روی مغز انسان است. به تازگی نیز گزارش شده که تشعشعات تلفنهای همراه می تواند در بخشهایی خاص از مغز بر روی متابولیسم گلوکز تاثیر بگذارد.

* راهکارهای پیشگیری از چنین خطراتی چیست و چه کسانی بیشتر از همه در خطر هستند؟

- کنترل میزان استفاده از تلفنهای همراه و یا استفاده از هد-ست های بلوتوث دار می تواند تلفنهای همراه و تشعشعات آن را از سر دور نگه دارد.  توانایی نفوذ تشعشعات تلفنهای همراه در سر کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر است، به ویژه کره چشمها انرژی بسیار زیادی را به خود جذب می کنند.

* کدام بخش از مغز در برابر تشعشعات تلفنهای همراه از آسیب پذیری بیشتری برخوردار است؟

* هیچکس نمی داند. بخشی از مغز که به آنتن تلفن همراه نزدیکتر است می تواند بیشترین میزان جذب را داشته باشد. با این همه این انرژی به تمرکز بر روی نقاط مرکزی سلولها درون مغز تمایل دارد. از آنجایی که مغز اندامی به شدت حساس است، آسیب وارد آمدن به هر یک از بخشهای آن نمی تواند رویداد خوبی باشد.

* بر خلاف هشدارهای متعددی که درباره خطرات احتمالی استفاده افراطی از این دستگاه ارتباطاتی منتشر می شوند، به نظر می آید راهی برای متقاعد کردن مردم برای استفاده محدود یا متوقف کردن استفاده از تلفنهای همراه وجود ندارد. این شرایط را چگونه ارزیابی می کنید؟

- فکر نکنم بتوان کاری در این باره انجام داد، زیرا استفاده از تلفن همراه کاری کاملا اختیاری است. تنها می توان میان فواید استفاده از این ابزار و خطرات ناشی از استفاده از آن تعادل ایجاد کرد.

* گروهی باور دارند صنعت تلفن همراه و یا ارتباطات از راه دور در تلاش است تا حقیقت درباره تاثیر امواج تلفنهای همراه را بر روی سلامت انسان به منظور محافظت از منافعش کمرنگ جلوه داده یا پنهان کند. نقش این صنعت را در افزایش یا کاهش میزان استفاده از تلفنهای همراه چگونه ارزیابی می کنید؟

- این فرضیه می تواند درست باشد. بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2007 انجام گرفته در تفسیر و ترجمه نتایج مطالعاتی که درباره تاثیرات امواج تلفنهای همراه بر روی سلامت انسانها صورت گرفته یا می گیرند، باید نقش پشتیبان مالی آن را نیز در نظر گرفت.

* هر فرد در طول استفاده روزانه از تلفنهای همراه چه میزان از این تشعشعات را جذب می کند؟ آیا برند و یا مدل تلفنهای همراه بر روی میزان ایت تشعشعات تاثیری دارند؟

- میزان تشعشعات دریافت شده به طول مدت استفاده از تلفنهای همراه بستگی دارد. برخی از تلفنهای همراه متناسب با تنظیمات آنتن و یا خروجی انرژی گوشی انرژی و تشعشعات بیشتری از خود ساطع می کنند.

------------------------------------------
 گفتگو: سمیرا مصطفی نژاد

کد خبر 1394392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha