۷ شهریور ۱۳۹۰، ۹:۵۴

توسط محققان کشور صورت گرفت/

تولید نانو غشایی برای نمک زدا کردن آب دریا

تولید نانو غشایی برای نمک زدا کردن آب دریا

پژوهشگران دانشگاه کاشان با استفاده از فرآیند فتو پلیمریزاسیون، نانو غشایی با منافذ متفاوت تولید کردند که می توان از آن در تصفیه پساب و نمک زدایی از آب دریا استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمد اکبری - عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان در این باره گفت: معمولا جدا سازی با وزن مولکولی کمتر از 2 هزار گرم بر مول عامل اصلی استفاده از غشاهای جدید با خواصی بین خواص غشاهای اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون شده است.

وی با بیان اینکه در این پژوهش ساخت نانو غشا با استفاده از فرآیند فتوپلیمریزاسیون مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: علاوه بر این در این پروژه به بررسی عواملی چون پلیمر اضافی در تهیه محلول ریسندگی برای تولید غشای پلی سولفون اولیه از نوع اولترافیلتراسیون، غلظت محلول منومر هنگام انجام واکنش پلیمریزاسیون و مدت زمان تابش اشعه ماورای بنفش پرداخته شد.
 
اکبری با اشاره به جزئیات اجرای این پروژه تحقیقاتی، خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نشان داد که غشاهای تولیدی به کمک فرآیند فتوپلیمریزاسیون دارای ویژگی نانو غشاها هستند و با توجه به محدوده اندازه منافذ آنها می توانند در تصفیه پساب و نمک زدایی آب دریا استفاده شوند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان کاهش نفوذپذیری غشا با افزایش غلظت منومر (اسید اکریلیک) در محلول، هنگام تابش اشعه ماورای بنفش را از دیگر نتایج این تحقیق نام برد و اظهار داشت: همچنین افزایش مدت زمان تابش اشعه ماورای بنفش در فرآیند فتوپلیمریزاسیون، باعث افزایش غلظت پلیمر تشکیل شده در سطح غشا شده است و کاهش نفوذپذیری غشا را به‌دنبال دارد.
 
به گفته وی انجام تحقیقات بیشتر به منظور شناخت کامل فرآیند فتوپلیمریزاسیون، کنترل بهتر عوامل موثر بر آن و در نهایت صنعتی کردن آن به‌ منظور جدا سازی آلاینده های مختلف از پساب و تولید آب آشامیدنی را به عنوان مراحل بعدی تحقیقات خود عنوان کرد.
کد خبر 1394945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha