۵ مهر ۱۳۹۰، ۸:۲۶

گزارش خبری/

برگزاری آئین شاهنامه خوانی در دورود/ استقبال گسترده مردم

برگزاری آئین شاهنامه خوانی در دورود/ استقبال گسترده مردم

دورود - خبرگزاری مهر: آیین شاهنامه خوانی و نقالی در شهرستان دورود با حضور و استقبال گسترده مردم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین ماهانه شاهنامه خوانی و نقالی شاهنامه در سینما کیهان دورود با حضورعلاقمندان و هنرمندان پیشکسوت این حوزه برگزار شد و شاهنامه خوانان پیشکسوت و جوان ابیاتی از شاهنامه ابوالقاسم فردوسی را با لحن و گویش محلی قرائت کردند.

بنابر این گزارش، سید مصطفی سعیدی نقال برجسته ایران زمین نیز در این مراسم داستانی از درونمایه شاهنامه را به نحوی نمایشی و زیبا اجرا کردند.

همچنین در این مراسم ضمن اجرای موسیقی محلی سرنا و دهل توسط استاد رحم خدا نوری شاد، شاهنامه خوانان نونهال و نوجوانان دورودی شاهنامه خوانی کردند که با تحسین حاضران در سالن سینما کیهان مواجه شدند.

عکس تزئینی است

انجمن شاهنامه شهرستان دورود استان لرستان با بیش از هفت سال فعالیت مستمر در حال حاضر مراسمهای شاهنامه خوانی را به صورت ماهانه در شهرستان دورود با حضور علاقمندان بیشمار و پیشکسوتان این عرصه برگزار می کند.

انجمن شاهنامه خوانی شهرستان الیگودرز نیز به عنوان یکی از قوی ترین انجمن ها در این زمینه به طور میانگین دو هفته یکبار آئین شاهنامه خوانی را در الیگودرز برگزار می کند.

این جلسات که با حضور پیشکسوتان فرهنگ و هنر شهرستان و جوانان علاقمند برگزار می شود، مشتمل بر شاهنامه خوانی و نقد و بررسی اشعار شاهنامه و افکار حکیم بزرگ طوس است.

بنابر این گزارش، شاهنامه خوانی از گذشته های دور تاکنون از آئین و رسوم رایج در میان بختیاری ها بوده است به طوریکه شاهنامه معمولا به دست بزرگ ایل و در پایان به دست بزرگ خانواده خوانده می شده است و همواره جوانان در ایل های بختیاری سعی در یادگیری و از بر کردن آن داشتند زیرا افتخار بسیار بزرگی در میان این قوم محسوب می شده است.

دلیل اصلی جذابیت شنیدن شاهنامه خوانی در آن بود که نقالان با طرز بیان خاص، تکیه کلامها، حرکات و تا حدودی نقش قهرمانان را بازی کردن، تاثیر داستان را صد چندان می کردند.

بختیاری ها از قدیمی ترین اقوامی هستند که شاهنامه خوانی در شب های ویژه به خصوص شب یلدا در میان آنها رواج داشته است به طوریکه در "شب چله" بنا بر یادمان هایی نیکوی کهن در زمستان ها از کرسی‌های سنتی چوبی که در زیر آن زغال داغ قرار داشت بهره می گرفتند و لحاف سنتی بزرگی با نقشهای ترنج روی آن می‌انداختند و در سینی بزرگی به نام "مجمع" انواع تنقلات مانند گردو، کشمش، بادام، سنجد را می گذاشتند و پای شاهنامه خوانی بزرگان ایل می نشستند.

به هر حال این سنت دیرین هنوز هم در برخی از مناطق شهرستان های بختیاری نشین لرستان استمرار دارد ولی آنچه باید به آن توجه شود آن است که این سنت به رغم حضور برخی از شاهنامه خوانان فعال دیگر رونق گذشته را ندارد و باید احیا این سنت کهنه لرها مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1417442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha