پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۸ دی ۱۳۸۳، ۱۱:۲۹

كارگردان "غول زنگي و قلعه سنگباران" در گفت وگو با "مهر" :

متن غول زنگي را مناسب شرايط جامعه مي دانم

متن غول زنگي را  مناسب شرايط جامعه مي دانم

ترس فروخورده ازقدرت و نيروهايي كه خود آدمهاي نمايش براي خود ساخته اند و زبان نمايش كه گوياي شخصيت هاي ايراني است، موجب شد تا اجراي اين نمايش را مناسب زمان كنوني ببينم.

 

"شكر خدا گودرزي" كارگردان "غول زنگي" با بيان مطلب فوق درباره علت انتخاب متن اسماعيل خانيان تصريح كرد: آدمهاي اين نمايش كمتر از آن كه اهل كنش باشند در حيطه كلام گير افتاده اند و به اصلاح بيشتر اهل حرف هستند تا عمل . همچنين نمايش نگاهي به رابطه دو نسل دارد  نسل قبل ونسل جديد كه نسل قبل كمتر تحمل شنيدن اظهار نظرهاي نسل جيد را دارد پس به خشونت روي مي آورد واين خشنونت، اكنون در بسياري از خانواده هاي ما به شكل يك فرهنگ درآمده است. در نهايت به نظر من اين خصوصيت شخصيتهاي نمايش با شرايط كنوني جامعه ما تناسب داشت .
وي بابيان اين نكته كه نمايشنامه "غول زنگي و قلعه سنگباران" به چند لايه مي پردازد، افزود: شخصيتهاي اين نمايش در فضايي زندگي مي كنند كه به نوعي متروك شده است.نه كسي مي آيد ونه كسي مي رود و آنها به نوعي در اين فضا گير افتاده اند، در فضايي كه در قلعه با يك قفل بزرگ بسته شده است و شخصيتهاي نمايش از نيروها و قدرتي غير واقعي  كه خودشان براي خودشان ساخته اند، مي هراسند.
گودرزي درادامه تصريح كرد: متن اين نمايش در سال 80  توسط آقاي خانيان نوشته شد و سپس  در سال 81  -82 بازنويسي شد ومن متن بازنويسي شده را براي اجرا به جشنواره سال گذشته ارائه دادم.
اين كارگردان درباره شكل اجرايي نمايش و توجه اي كه به شيوه نمايش سنتي ايران به ويژه تخت حوضي داشته است ، توضيح داد:ما سنت را به برائت امروز اجرا كرديم . ازابتدا علاقمند بوديم نمايش شكل موزه اي تخت حوضي را در اجراي خود داشته باشد. به نظر منئ در شيوه اجرا بايد به شكل سنتي تأكيد داشت. واين نوع اجرا مناسب ژانر اثر بود اگر كارگردان بخواهد از تخت حوضي فقط برداشتي داشته باشد بايد به سراغ ژانر ديگري برود.
وي كه اين نمايش را در بيست ودومين جشنواره تئاتر فجر در تالار اصلي مولوي اجرا كرده بود ، درباره علت انتخاب تالار نو به عنوان سالن اجراي اين نمايش متذكر شد: تالار نو انتخاب خودم بود. به من تالار هاي ديگري را پيشنهاد دادند اما به دليل ويژگي خاص  سقف تالار نو  وتناسب آن با دكور نمايش كه يك بازارچه است ، اين تالار را انتخاب كردم. در جشنواره فجر مجبور شديم تالار مولوي را انتخاب كنيم سقف كوتاه تالار اصلي مولوي مناسب دكور ما نبود.

کد خبر 145950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha