۲۸ آبان ۱۳۹۰، ۸:۴۳

سرانه مطالعه خراسان جنوبی 69 دقیقه/ ترویج فرهنگ مطالعه ضروری است

سرانه مطالعه خراسان جنوبی 69 دقیقه/ ترویج فرهنگ مطالعه ضروری است

بیرجند - خبرگزاری مهر: یکی از مهمترین شاخصه های فرهنگی میزان سرانه مطالعه و وجود فضاهای کتابخانه ای است اما بنا به نظر مسئولان خراسان جنوبی میزان بهره مندی این استان از این بخش قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از راه های مقابله با آسیب های اجتماعی توسعه فرهنگ کتابخوانی است که این سرانه در استان با استاندارد فاصله دارد.

اگر چه در چند سال اخیر اقدامات موثری در زمینه ایجاد کتابخانه های جدید و مشارکتی و همچنین آغاز عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی بیرجند با استاندارد های روز انجام شده اما باتوجه به فرهنگی بودن و جمعیت بالای دانشجویی در خراسان جنوبی هنوز با استانداردها فاصله زیادی دارد.

بافت فرسوده و قدیمی کتابخانه های استان از علل اصلی عدم رغبت و انگیزه جوانان برای حضور در این اماکن فرهنگی است.

سرانه مطالعه خراسان جنوبی پائین است

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی سرانه مطالعه این استان تا پایان سال گذشته را 69 دقیقه اعلام کرد و گفت: این رقم در کشور 76 دقیقه است.

محمد قریب با اشاره به اینکه اقدامات شاخصی در راستای ارتقاء فرهنگ مطالعه در استان در دست پیگیری است، افزود: در این راستا ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد بسترهای مناسب برای جذب جوانان به حوزه فرهنگی ضروری است.

وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی یکی از زیرساختهای اصلی برای توسعه فرهنگی هر استانی است، اظهار داشت: در این راستا باید با ارائه امکانات، تجهیزات بهتر و زیباسازی کتابخانه ها موجب فراهم شدن زیرساختهای لازم جهت ترغیب هرچه بیشتر قشر جوان به این امکان فرهنگی شد.

عدم تخصیص اعتبار به کتابخانه مرکزی بیرجند

قریب با اشاره به کلنگ زنی کتابخانه مرکزی بیرجند در دی ماه سال گذشته، اظهار داشت: این کتابخانه امسال ردیف بودجه خاصی نگرفته و باپیگیری های انجام شده مقرر است از سایر سرفصل های اعتباری دستگاه ها تامین اعتبار شود.

 

 

 
ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند امسال ردیف بودجه ای ندارد 
قریب

وی اضافه کرد: این کتابخانه در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع کلنگ زنی شده و هم اکنون در مرحله طراحی پروژه بوده و چشم انتظار تامین اعتبار است.

قریب با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی استان در سفر سوم رئیس جمهور به این استان مصوب شده است، افزود: مدت زمان اجرای این پروژه چهار سال تعریف شده و این در حالی است که علیرغم گذشت حدود 10 ماه تنها واگذاری زمین صورت  گرفته و تحویل به مشاور انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ابلاغیه جدید مجلس اعتبار خاصی در قالب فرهنگی به استانها ابلاغ نشده است، افزود: مقرر شده دو درصد از سرجمع اعتبارات فرهنگی دستگاه ها، برای ارائه خدمات در کتابخانه های روستایی اختصاص یابد، که امسال با توجه به اختصاص 30 درصد این اعتبار، عملیات اجرایی سه باب کتابخانه روستایی در هفته کتاب در استان آغاز می شود.

اختصاص 350 میلیون تومان اعتبار فرهنگی در سال گذشته

قریب با اشاره به اختصاص 350 میلیون تومان اعتبار طی سال گذشته از محل اعتبارات فرهنگی به این نهاد، عنوان کرد: این اعتبار در سرفصل های مربوطه هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طبق تفاهم نامه منعقد شده استاندار خراسان جنوبی با نهاد کتابخانه های عمومی کشور راه اندازی 24 باب کتابخانه طی هشت سال در استان پیش بینی شده است، افزود: امسال عملیات اجرایی احداث هشت کتابخانه در هشت شهرستان آغاز خواهد شد.

قریب با اشاره به وجود مشکلات و چالش های کتابخانه های استان، تصریح کرد: در این راستا عدم پرداخت حق پنج درصد از کل درآمد شهرداری ها که تاکنون محقق نشده، از مهمترین مشکلات پیش روی کتابخانه های استان است.

کمبود نیروی انسانی در کتابخانه ها

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در کتابخانه های استان، بیان داشت: هم اکنون 70 کتابدار در سطح کتابخانه های استان فعال هستند، که طی آزمون برگزار شده در ماه جاری 9 نفر دیگر به این آمار افزوده خواهند شد.

به گفته وی با توجه به احداث کتابخانه های جدید در استان کمبود نیروی انسانی در استان احساس می شود.

قریب عدم مجهز بودن برخی کتابخانه های استان به تجهیزات و علوم روز را از دیگر مشکلات این نهاد عنوان کرد و بیان داشت: این امر به دلیل کمبود منابع با مشکل مواجه است.

شهرداری ها 2.5 میلیارد ریال به کتابخانه ها بدهکارند

وی با اشاره به قانون اختصاص نیم درصد سهم شهرداریها به کتابخانه های عمومی، عنوان کرد: در این راستا شهرداری ها از سال 83 تا پایان 88 بیش از دو میلیارد و 655 میلیون ریال به کتابخانه های عمومی استان بدهکارند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال شهرداری ها مبلغ 534 میلیون ریال به کتابخانه ها پرداخت کرده اند، افزود: براساس قانون جدید در صورت عدم پرداخت بدهکاری از سوی شهرداری ها، بدهکاری آنها از محل بودجه دولتی از طریق اقتصاد و دارایی کسر خواهد شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در پایان یادآور شد: با توجه به مشکلات پیش روی این نهاد با اخذ کلیه معوقات شهرداریها تحولی عظیم در توسعه فیزیکی و کیفیت کتابخانه های استان ایجاد خواهد شد.

اختصاص سه میلیارد ریال اعتبار برای تامین کتاب استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر، از اختصاص سه میلیارد و 780 میلیون ریال طی سال جاری برای خرید و توزیع کتاب در این ستان خبر داد.

محمد مطهری فر اظهار داشت: این مبلغ هرساله برای تامین کتب مورد نیاز به استان اختصاص یافته و در اختیار آموزشگاه ها و ادرات با توجه به وجود کتابخانه در اداره مربوطه قرار می گیرد.

وی به اقدامات انجام شده از سوی این نهاد در زمینه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و ادامه داد: با مساعدت معاونت فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد همچنین امسال اعتباری بالغ بر 43 میلیون تومان برای موضوع تازه های کتاب اختصاص یافته است.

60 میلیون تومان اعتبار برای اهداء کتاب به اصناف

وی راه اندازی کتابخانه در آرایشگاه ها، نانوایی، مطب پزشکان و... را از دیگر فعالیت های این نهاد در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان عنوان کرد و بیان داشت: در این زمینه سال گذشته بالغ بر 60 میلیون تومان کتاب به اصناف مختلف در سطح استان تخصیص و اهدا شده است.

وی به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان به صورت سالانه اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر 150 میلیون تومان فروش کتاب در نمایشگاه بزرگ کتاب استان انجام شده که این رقم در سال جاری به 198 میلیون تومان رسیده است.

مطهری فر با اشاره به اینکه نمایشگاه های کتاب محل مناسبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است، افزود: وضعیت معیشتی خانواده ها نیز در کتابخوانی تاثیرگذار بوده که در نمایشگاه کتب با 40 درصد تخفیف به فروش رسیده است.

مدیر کل فرهنگی و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه عرضه کتاب در استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است، یادآور شد: در این راستا ارتقاء میزان مطالعه مفید در سطح استان نیازمند برنامه ریزی و اهتمام ویژه است.

کتابخانه های خراسان جنوبی استاندارد نیست

رئیس اداره امور کتابخانه های شهرستان بیرجند نیز در گفتگو با مهر، استاندارد ساخته نشدن کتابخانه ها را مهمترین مشکلات کتابخانه های بیرجند دانست و گفت: کمبود فضای کتابخانه ها باعث شده مراجعین نتوانند به صورت قفسه باز کتاب انتخاب کنند و این کمبود فضا رفت و آمد ارباب رجوع را نیز با مشکل مواجه می کند.

 

 

 
کتابخانه های خراسان جنوبی مطابق با استاندارد نیست و در استان با کمبود فضای کتابخانه ای مواجه هستیم
دهقانی

نورالله دهقانی داشتن بخش های مختلف مخزن مرجع، سالن نمایش، کودکان، استراحت، بوفه و.. را از جمله بخش های موجود در کتابخانه های استاندارد ذکر کرد و افزود: عدم توجه به تعمیر و تجهیزات موجود در کتابخانه ها از مسائل جدی پیش روی این اماکن است.

این کتابدار بیرجندی در پایان با بیان اینکه کمبود فضای فیزیکی منجر به کاهش ظرفیت کتابخانه از لحاظ ذخیره کتاب می شود، یادآور شد: در این راستا کتبی که تا پنج سال مراجعه کننده نداشته باشد وجین می شود.

 کتابخانه ها به عنوان بازوی مهم فرهنگی کشور نیازمند ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه هستند، چرا که میزان مطالعه یکی از شاخصه های رشد فرهنگی در هر جامعه ای محسوب می ‌شود و هم اکنون سرانه مطالعه در خراسان جنوبی با استاندارد های فاصله دارد  که این امر ترویج فرهنگ مطالعه تلاش شود.

کد خبر 1462982

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha