۲۸ آذر ۱۳۹۰، ۸:۱۱

گزارش تصویری - تشریحی/

معماری خاص در خانه های "جعفرآباد"/ تعبیه پنجره های متعدد در ساختمانها

معماری خاص در خانه های "جعفرآباد"/ تعبیه پنجره های متعدد در ساختمانها

ایلام - خبرگزاری مهر: در روستای جعفرآباد از توابع میشخاص استان ایلام از گذشته تاکنون معماری جالب توجهی رایج بوده به این ترتیب که مردم این روستا برای ساخت خانه از پنجره های زیاد استفاده می کنند و بر این باور هستند که این کار باعث میکروب زدایی و روشنایی بیشتر خانه ها می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای "جعفرآباد" از توابع میشخاص در بین راه ایلام به شهرستان دره شهر قرار دارد و دارای زیبایی های منحصر به فردی است. مردم این روستا بیشتر مشغول دامداری و کشاورزی هستند و اغلب مشغول به فعالیت در این زمینه ها هستند.

میشخاص به دلیل وجود طبیعت بکر و باغات فراوان هر سال پذیرای گردشگران زیادی است اما در روستای جعفرآباد میشخاص روستایی کوچک با معماری جالب توجه از چشم گردشگران دور مانده است در حالی که دیدن این خانه ها در نوع خود جالب است.

در روستای جعفرآباد فضایی از معماری شکل گرفته که خود مردم روستا هم کمتر به این قضیه توجه دارند و آن ویژگی این است که روی بیشتر دیوارهای خانه ها در و پنجره تعبیه شده است.

خانه روستایی با 13 پنجره

در واقع دیوارهای خانه ای که در تصویر بالا مشاهده می شود از پنجره تشکیل شده بود.

از صاحب خانه در مورد علت متعدد بودن پنجره ها در خانه سئوال کردیم که در پاسخ به ما گفت "این رسم از قدیم در روستا بوده است و خانه ها بیشتر به این دلیل پنجره زیاد دارند که نور خورشید بیشتر وارد خانه ها شود و به نوعی میکروب زدایی شود".

علی محمدی  که از بزرگسالان روستا نیز بود، می گوید: داشتن پنجره زیاد در خانه برای تصفیه هوای خانه نیز مفید است.

 

خانه با بیش از 12 در و پنجره

به سراغ خانه ای دیگر رفتیم. صاحب خانه معتقد بود داشتن پنجره زیاد در این خانه های روستایی بدون دلیل و با توجه به رسوم پیشینیان است.

جبار رضایی اعتقاد داشت: بعضی از مردم حتی پنج یا شش بار خانه های خود را تخریب کرده اند و دوباره ساخته اند تا به تعداد دلخواه پنجره نصب کنند.

نکته جالب در این روستا این بود که بعضی ساکنان این روستا توجهی به این امر نداشتند و بعد از پرس و جوی خبرنگار مهر و با دقت به خانه ها با خنده می گفتند "جالب است".

خانه ای در حال ساخت با هفت در و پنجره

در خانه در حال ساخت در تصویر دیده می شود که برای یک دیوار سه متری بیش از هفت در و پنجره استفاده شده است.

اینکه به هر دلیلی این معماری در خانه های روستا شکل گرفته کار مثبتی است زیرا ورود نور و هوای تازه در خانه باعث سلامتی بیشتر می شود و علاوه بر سلامتی، داشتن پنجره و تابش نور خورشید باعث روشنایی بیشتر خانه ها می شود.

اما در این روستا مشکلاتی نیز وجود دارد و مردم از نداشتن شغل، نبود جاده مناسب و بسته شدن طرحهای کشاورزی در روستا به دلیل ایجاد سد ایلام گله مند هستند. به همین منظور نیز سراغ دهیار سابق روستا رفتیم زیرا در حال حاضر روستای جعفرآباد دهیار ندارد.

دهیار سابق جعفرآباد اظهار داشت: جعفرآباد یکی از 20 روستای دهستان میشخاص است که در نزدیکی شهر ایلام قرار گرفته است.

اکبر یاری نژاد بیان داشت: این روستا 670 خانوار با جمعیتی حدود دو هزار و 450 نفر دارد.

دهیار سابق روستا با بیان اینکه مشکلات روستای جعفرآباد زیاد است، افزود: بهسازی و اجرای 50 درصدی طرح هادی از جمله مهمترین مشکلات این روستا به دلیل نبود اعتبار است.

 

یاری نژاد اظهار داشت: این پل به دلیل تردد زیاد ماشین از وسط روستا یکی از نقاط حادثه خیز این روستا است که به رغم قولهای زیاد برای اصلاح آن، همچنان سالانه باعث به وجود آمدن حادثه های خطرناک در روستا می شود.

وی ادامه داد: مشکلات بیکاری و نبود فاضلاب در روستا نیز به چشم می خورد که نیازمند توجه مسئولان استان و کشوری است.

دهیار سابق روستا اضافه کرد: صنعت مرغداری که روزگاری در این روستا چشمگیر بوده است در حال حاضر به طور کامل راکد شده است.

یاری نژاد گفت: کشاورزی در روستا به دلیل خشکسالی های پی در پی کمتر شده است و درآمد مردم نسبت به گذشته کمتر شده است.

وی تصریح کرد: مردم این روستا از این جهت به پنجره علاقه دارند که هوای تازه تنفس کنند و هم برای روشنایی بیشتر خانه از پنجره استفاده می کنند.

یاری نژاد افزود: احداث سد چمگردلان ایلام در نزدیکی روستا باعث متوقف شدن فعالیتهای روستا شده است و در عین حال برای حفظ بهداشت آب شرب شهر ایلام هیچگونه فعالیتی در این روستا انجام نشده است و حل مشکلات این روستا عزم و اراده مسئولان را می طلبد.

کد خبر 1487275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha