پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۲ دی ۱۳۹۰، ۰:۰۹

در گفتگو با مهر عنوان شد:

راهکارهای تلطیف علوم‌انسانی/ علوم‌انسانی را دینی و اخلاقی کنیم

راهکارهای تلطیف علوم‌انسانی/ علوم‌انسانی را دینی و اخلاقی کنیم

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه اگر خدامداری، دین مداری و اخلاق مداری را در علوم انسانی وارد کنیم طبیعی است که می‎توانیم آسیبهای موجود را برطرف کنیم، گفت: با این شیوه می‌توان علوم انسانی که انسان مدارانه محض است را تلطیف کرد.

دکتر قاسم پورحسن در مورد بومی‏سازی علوم انسانی به خبرنگار مهر گفت: سه دیدگاه در این باره موجود است، یکی اینکه علوم انسانی موجود را کنار بزنیم و براساس معیارهای خود در علوم انسانی، علوم جدیدی را پایه‎گذاری کنیم. این علوم جدید بطور طبیعی برخاسته از خواسته‏های  خود و خاستگاه معرفتی ما خواهد بود.

وی افزود: برخی که با بومی سازی مخالفت می‎کنند تصورشان بر این است که همین دیدگاه درباره بومی‏سازی می‎خواهد پیاده شود، طبیعی است که این دیدگاه نادرست است.

استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در مورد دیدگاه دوم گفت: نظریه دوم این است که تنها در غایت علوم انسانی تغییر ایجاد کنیم و بومی‏سازی را تنها به نگاه غایتی علوم انسانی محدود کنیم. یعنی علوم انسانی، علوم انسانی برخاسته از عقل است بنابراین نمی‎توانیم علوم انسانی را تغییر داده، عوض کرده و یا تحولی در آن ایجاد کنیم.

پورحسن دیدگاه سوم را یک رویکرد تلفیقی دانست و گفت: یعنی اینکه علوم انسانی برخاسته از عقل بشری است، درست است که در مغرب زمین بوجود آمد ولی در عین حال همه عقل‏ها در شکل‎گیری آن سهیم بودند. نمی‎توان بسادگی علوم انسانی موجود را کنار زد و یا به تمامی آن را نادیده گرفت.

وی افزود: رویکرد تلفیقی تأکید دارد که می‎توانیم بر اساس نیازها و خواسته‏های خود در علوم انسانی موجود مشارکت کنیم، دیدگاهی در آن شکل بدهیم که همان مقدار از آن بهره‎مند شویم. لذا این رویکرد کاملا معقول است، همچنانکه در سایر علوم همین اتفاق می‎افتد .

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در مورد اینکه رویکرد تلفیقی چه نتایجی به بار می‏آورد نیز اظهار داشت: در رویکرد تلفیقی بطور طبیعی خاستگاه معرفتی، نیازها و اقتضائات و تلاشهایی که آن جامعه دارد باهم منطبق می‎شوند . بنابراین هرجامعه‏ای که بر اساس خاستگاه معرفتی خود مشارکت در این علوم پیدا کند می‎تواند در کارکردها و بهره‎مندیها از آن نقش داشته باشد.

این نویسنده و مترجم در پایان یادآور شد: اگر بتوانیم در علوم انسانی که به مقدار زیادی انسان مدارانه است نگاه خدامدارانه، دین مدارانه و اخلاق مدارانه شرکت دهیم می‎توانیم آسیبهایی را که در علوم انسانی موجود انسان مدارانه محض وجود دارد مقداری تلطیف کرده و توقعات اخلاقی، دینی و فرهنگی که از علوم انسانی داریم را شکل دهیم.

کد خبر 1498377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha