۱۵ تیر ۱۳۹۱، ۱۰:۴۷

استاد جامعه المصطفی:

بیش از 300 آیه قرآن ناظر به موضوع مهدویت است

بیش از 300 آیه قرآن ناظر به موضوع مهدویت است

یک پژوهشگر حوزه کلام و معارف اسلامی با بیان اینکه بیش از 300 آیه قرآن ناظر به موضوع مهدویت است، گفت: بخشی از این آیات در صدد تفسیر، برخی بیان باطن و برخی در مقام تطبیق و بیان مصداق آمده است.

حجت الاسلام عبدالمجید زهادت مدیر گروه کلام جامعة المصطفی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مسائلی که مورد اتفاق همه مسلمین است؛ بحث ظهور حضرت مهدی(عج) در آخرالزمان است؛ به طوری که دانشمندانی از اهل سنت در مورد قطعی بودن این موضوع کتابها نوشتند.
 
وی افزود: از جمله این علمای اهل سنت، فردی است به نام «شوکانی» متوفی 1255 قمری که کتابی با عنوان« التوضیح عن التواتر ما جاء فی المنتظر» دارد. یا نویسنده معاصرعبدالعظیم بستوی در کتاب «المهدی المنتظر فی ضوء الاحادیث و الآثار الصحیحة » بحثی را مطرح کرده تحت عنوان « الائمه و العلما الذین نصوا تواتر الاحادیث المهدی» یعنی علمایی که تصریح کردند بر اینکه احادیث مهدی(عج) متواتر است-حدیث متواتر به حدیثی گویند که راویانش به قدری زیاد هستند که احتمال دروغ بودن آن وجود ندارد- بعد از بیان این مقدمه می گوید منظور از منجی، عام نیست نه بلکه مهدی به عنوان خاص از فرزندان پیامبر اکرم(ص) و از فرزندان فاطمه(س) است.
 
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره آیاتی که در قرآن به بحث مهدویت پرداخته است، گفت: با اینکه ظهور مهدی از مسلمات و متواترات نزد مسلمانان است اما اسم حضرت مهدی(عج) در قرآن نیامده است کما اینکه به خیلی از مسلمات اسلام در قرآن تصریح نشده و لازم هم نبوده برای همین است که پیامبر اسلام مبین آیات قرآن هستند یعنی حضرت محمد(ص) علاوه بر اینکه وظیفه تلاوت آیات قرآن را داشتند وظیفه تبیین قرآن را نیز بر عهده داشتند. لذا خیلی از مسائلی که از مسلمات اسلام است در قرآن بدان تصریح نشده اما در لسان پیامبر(ص) به آن تصریح شده است.
 
وی افزود: کتابهایی در این موضوع به نگارش در آمده است از جمله «المحجه فیما نزل فی القائم الحجه » نوشته سیدهاشم بحرانی متوفی 1107 قمری، این کتاب تحت عنوان«سیمای حضرت مهدی(عج)» توسط مهدی حائری قزوینی ترجمه شده است که در این کتاب 120 آیه در مورد مهدویت به ترتیب نزول جمع آوری شده است که و روایاتی که توضیح می دهد این آیات درباره امام مهدی(عج) است.
 
حجت الاسلام زهادت گفت: کتاب دیگری با عنوان« معجم الاحادیث الامام المهدی(عج)» زیر نظر استاد علی کورانی نوشته شده که جلد هفتم آن از جامع ترین کتب در موضوع مهدویت در آیت قرآن است که در این کتاب به بیش از 300 آیه درباره حضرت مهدی(عج) اشاره شده است. نکته اصلی این است که برخی از روایاتی که ذیل این آیات آمده در مقام تفسیر، برخی در مقام تأویل و برخی در مقام بیان مصداق هستند.
 
وی افزود: کتاب «سیمای امام زمان(عج) در آینه قرآن» نوشته علی‌اکبر مهدی‌ پور، کتاب« امام مهدی(عج) از دیدگاه قرآن و عترت» که گزیده ای است از کتاب« مهدی موعود» توسط مرحوم استاد علی دوانی تنظیم شده است که ترجمه جلد 13 بحارالانوار است.

این پژوهشگر حوزه کلام اسلامی یادآور شد: برخی از محققان تعداد آیاتی که بنابر روایات به بحث مهدویت اشاره دارند را بیش از 300 آیه شمرده اند که به برخی از آن آیات مشهورتر اشاره می کنم؛ از جمله آیاتی که تسلط دین اسلام بر سایر ادیان را بیان می کند، آیه 28 فتح است که خداوند می فرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ، لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ ». روایاتی در ذیل این آیات است که دلالت دارد بر اینکه مراد قیام امام عصر(عج) است.
 
حجت الاسلام زهادت تأکید کرد: از امام صادق(ع) نقل شده است هنگامی که قائم قیام کند هیچ مشرک به خدای بزرگ و هیچ کافری نمی ماند مگر آنکه از قیام امام ناراحت است حتی برتر اگر در دل سنگی مخفی شود آن سنگ ندا می دهد که ای مؤمنان، مشرکی در اینجاست مرا بشکنید و آن را بکشید که این کنایه از نصرت الهی است.
 
وی افزود: آیاتی که به رفع فتنه از جهان اشاره دارد از جمله آیه 39 انفال که خداوند می فرماید:«  و قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ، وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ ...» یکی از دانشمندان اهل سنت سید محمود آلوسی صاحب تفسیر «روح المعانی» است در ذیل این آیه توضیح داده که محتوای این آیه هنوز محقق نشده است و هنگام ظهور مهدی(عج) این آیه محقق خواهد شد که در روی زمین هیچ مشرکی باقی نخواهد ماند.
 
مدیر گروه جامعة المصطفی تصریح کرد: دسته دیگر از آیات مربوط به مهدویت، آیاتی است که وعده حکومت بندگان صالح و مؤمنان نیکوکار را بر زمین می دهد از جمله آیه 105 سوره انبیا « ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» که در ذیل این آیه روایتی از ائمه اطهار(ع) آمده است که عبارت «عبادی الصالحون» به اصحاب امام عصر(عج) تطبیق داده شده است. در تفسیر روح المعانی اقوال مفسران ذیل این آیه بیان شده و مفسر در مورد این آیه به این نتیجه می رسد که وراثت و حکومت در زمین برای صالحان و مؤمنان است و این در عصر مهدی(عج) محقق می شود.
 
وی افزود: آیه 55 سوره نور نیز به همین مسئله اشاره دارد که خداوند می فرماید: « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ... » یعنی: خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند وعده مى‏دهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید و دینی را که براى آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‏دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل مى‏کند؛ آنچنان که تنها مرا مى‌پرستند و چیزى را شریک من نخواهند ساخت و کسانى که پس از آن کافر شوند ، آنها فاسقانند. روایاتی از ائمه اطهار(ع) از جمله امام صادق(ع) بیان شده است که فرمودند این آیه درباره امام غائب است. 
کد خبر 1641577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha