۲۱ آبان ۱۳۹۱، ۹:۱۱

پیگیری گزارش مهر/

آغاز ساماندهی عشایر نوار مرزی/ اختصاص 240میلیون تومان به عشایر قاین

آغاز ساماندهی عشایر نوار مرزی/ اختصاص 240میلیون تومان به عشایر قاین

بیرجند - خبرگزاری مهر: به دنبال پیگیری های خبرگزاری مهر و در پی گزارشی از وضعیت عشایر منطقه زیرکوه و قاین ساماندهی در این مناطق آغاز شده و تاکنون 240 میلیون تومان در این مناطق هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال 87 از عشایر کوچنده، 13 درصد جمعیت خراسان جنوبی با جمعیت 80 هزار و 166 نفر عشایر هستند، که هفت درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند.

هم اکنون خراسان جنوبی رتبه چهارم کشور در جمعیت عشایر را دارد.

طبق آخرین آمار سرشماری، 23 درصد جمعیت استان به شهرستان های قاین و زیرکوه اختصاص دارد به طوریکه این شهرستانها 1.47 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند.

شهرستان قاین هم اکنون 18 هزار و 930 نفر جمعیت در قالب 29 طایفه، 51 تیره، 110 منطقه ییلاقی و 72 منطقه قشلاقی را در خود جای داده است.

240 میلیون تومان اعتبار در مناطق عشایری زیرکوه و قاین هزینه شد

رئیس اداره عشایری شهرستان قاین در گفتگو با مهر، به اقدامات انجام شده طی سال جاری در مناطق عشایر قاین و زیرکوه اشاره کرد و گفت: طی سال جاری بالغ بر 240 میلیون تومان اعتبار در این مناطق هزینه شده است.

سیدعلی نوربخش بازگشایی 50 کیلومتر جاده محلات ییلاقی عشایر گزخت با اعتبار 21 میلیون تومان را از جمله پروژه های اجرا شده در این منطقه ذکر کرد.

وی از از لایه روبی و مرمت 18 مورد بندهای کوتاه خاکی در محلات پستکوه بمرود و چاه شط و چاه پایاب زیرکوه خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار 15 میلیون تومان اجرا شده است.

نوربخش نبود سرویس های بهداشتی و حمام را از مهمترین دغدغه ها و مشکلات بهداشتی عشایر این مناطق عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا پنج باب سرویس بهداشتی با اعتبار 10 میلیون تومان اجرا شده است.

رئیس اداره عشایری شهرستان قاین مرمت و لایه روبی چاه مالداری و احداث آبشخور در مناطق تابعه بخش زیرکوه، سده، نیمبلوک، مرکزی و زهان را از دیگر طرح های ذکر شده در این منطقه برشمرد و بیان کرد: در این راستا 17 حلقه چاه مرمت شده است.

کمبود منابع آب مهمترین دغدغه عشایر/حفر پنج حلقه چاه آب شرب

وی کمبود منابع آبی و خشکسالی های متوالی از مهمترین مشکلات این قشر دانست و گفت: بیشترین خسارات خشکسالی به جامعه عشایر وارد می شود که نیازمند برنامه ریزی و اقدامات از سوی مسئولان است.

نوربخش مرمت و بازسازی دو مورد حوض انبار با اعتبار چهار میلیون تومان را از جمله پروژه های اجرا شده ذکر کرد و گفت: احذ مجوز حفر دو باب چاه آب شرب از دیگر فعالیت های انجام شده در این منطقه است.

وی در این راستا از حفاری و پمپاژ یک حلقه چاه آب شرب دام و انسان در این منطقه خبر داد و گفت: این عملیات با 25 میلیون تومان اعتبار اجرا شده است.

رئیس اداره عشایری شهرستان قاین همچنین حفر چاه آب شرب دام و انسان در بخش سده با اعتبار 15 میلیون تومان و اجرای خط انتقال چاه آب شرب دام و انسان در منطقه عشایری ریگ موسویه با 40 میلیون تومان اعتبار را از دیگر پروژه های امور عشایر برای تامین آب مورد نیاز عشایر اعلام کرد.

وی ادامه داد: همچنین برای بهبود وضعیت زندگی عشایر در منطقه بخش سده خط انتقال برق چاه کشاورزی متعلق به عشایر شونگاه با اعتبار 54 میلیون تومان اجرا شده است.

نوربخش توزیع سه دستگاه تانکر ذخیره آب در محلات عشایری پستکوه بمرود، پیگیری دریافت 10 دستگاه تانکر آب از آب و فاضلاب و روستائی و آبرسانی به محلات شهرستان و بویژه در زیرکوه از مهترین اقدامات عشایر در حوزه تامین آب عشایر بوده است.

وی همچنین از استقرار یک دستگاه تانکر کششی بطور دائم با اعتبار 241 میلیون و 500 هزار تومان و مرمت و لوله گذاری چشمه در منطقه عشایری قیصار با 19 میلیون تومان اعتبار خبر داد.

نوربخش پیگیری احداث چهار مورد حوض انبار از طریق اداره کل منابع طبیعی در محلات عشایری پستکوه بمرود، کریزان و کرت آباد را از دیگر اقدامات ذکر کرد.

تیغ زنی800 کیلومتر ایل راه عشایری

وی صعب العبور بودن راه های مسیر عشایر به مناطق ییلاق و قشلاق را از جمله مشکلات جامعه عشایر برشمرد و بیان کرد: در این راستا تیغ زنی ایل راه های عشایری به طول 800 کیلومتر انجام شده است.

رئیس اداره عشایری شهرستان قاین از احداث 10 مورد سکو در محلات عشایری خبر داد و یادآور شد: برای احداث این سکوها 20 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

کد خبر 1740476

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha