۲ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۴۹

مدیرعامل شهر كتاب:

نشان لاك پشت پرنده می‌تواند به یك جایزه بین‌المللی تبدیل شود

نشان لاك پشت پرنده می‌تواند به یك جایزه بین‌المللی تبدیل شود

مدیرعامل موسسه شهر كتاب گفت: نشان لاك‌پشت پرونده می‌تواند مانند جایزه سنت اگزوپری به یك نشان و جایزه بین‌المللی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین دوره اهدای نشان لاک‌پشت پرونده (انتخاب بهترین كتاب‌های كودك و نوجوان سال 1390) عصر روز سه شنبه 1 اسفندماه با حضور جمعی از نویسندگان، مترجمان و تصویرگران كتاب‌های حوزه كودك و نوجوان در فروشگاه مركزی شهر كتاب در تهران برگزار شد.

در این برنامه مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر كتاب با تقدیر از دست اندركاران این جایزه به معرفی موسسه مطبوعات پرداخت و گفت: شهر كتاب یك موسسه غیرانتفاعی عام المنفعه است كه هدف اصلی‌اش توسعه فرهنگی در تمام كشور است.

وی تاسیس فروشگاه‌های متعدد كتاب در سطح كشور را تلاشی برای ایجاد یك فضای گفتگو میان اهالی فرهنگ توصیف كرد و افزود: اگر مخاطبان كتاب را بتوان با یكدیگر پیوند داد گام مهمی در جهت توسعه فرهنگی ایران برداشته شده است.

مدیرعامل موسسه شهر كتاب سپس گفت: شهر كتاب با تاسیس جوایزی مانند جایزه استاد فتح الله مجتبایی، جایزه استاد مرتضوی، جایزه بهترین قصه كوتاه و جایزه لاک‌پشت پرنده به دنبال توسعه فرهنگ كتابخوانی است.

وی همچنین نشان لاک‌پشت پرنده را یكی از مهم‌ترین جوایز شهر كتاب خواند و گفت: متخصصین كتاب‌های حوزه كودك و نوجوان بدون برخی رویكردها و سلیقه‌های مرسوم در جوایز به ارزیابی این آثار و بهترین انتخاب‌ها می‌پردازند.

فیروزان در عین حال بر لزوم تنوع در جوایز حوزه كتاب تاكید كرد و گفت: تعدد و تنوع جایزه‌ها در حوزه كتاب هیچ اشكالی ندارد. دولت می‌تواند جوایز مختلفی در این خصوص تاسیس كند كه جایزه كتاب سال از این نمونه است. بنیادهای مختلف هم می‌توانند به این موضوع ورود كنند كه جایزه بنیاد موقوفات افشار از این دسته است. موسسات خصوصی و عام‌المنفعه نیز می‌تواند در این زمینه فعالیت كند كه نشان لاک‌پشت پرنده از این نمونه است.

وی یادآور شد: مسئله مهم در این خصوص این است كه نباید هیچ یك از این جوایز جا را بر دیگری تنگ كند.

مدیرعامل موسسه شهر كتاب بر لزوم همكاری ناشران برای توسعه كمی و كیفی نشان لاک‌پشت پرنده تاكید كرد و گفت: كمك ناشران به این جایزه می‌تواند آن را به یك نشان بین‌المللی همانند جایزه سنت اگزوپری تبدیل كند و به نظر من فرهنگ ایرانی با پیشینه غنی در زمینه ادبیات كودك و نوجوان شایستگی تاسیس چنین جایزه جهانی را دارد.

فیروزان همچنین بر لزوم وجود یك فضای باز فرهنگی برای گفتگو میان صاحبان ایده در تمام طیف‌های فكری و ادبی تاكید كرد و گفت: حضور نویسندگان و شاعران ما در محافل جهانی و گفتگو با صاحب نظران این حوزه‌ها در كشورهای دیگر مهم‌ترین كلید برای كاستن از دشمنی‌ها است.

در ادامه این برنامه محمود برآبادی به نمایندگی از هیئت داوران نشان لاک‌پشت پرنده بیانیه پایانی این جایزه را قرائت كرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به اصول، شیوه اجرا و معیارهای انتخاب كتاب‌هایی كه حائز به نشان لاک‌پشت پرنده می‌شوند، آمده است: كتاب‌های راه یافته به فهرست در 4 رده دسته‌بندی می‌شوند: كتاب‌هایی با ارزش 6 لاک‌پشت، كتاب‌هایی به ارزش 5 لاک‌پشت، كتاب‌هایی به ارزش 4 لاک‌پشت و كتاب‌هایی به ارزش 3 لاک‌پشت. گروه بندی این كتاب‌ها هم در 6 دسته كتاب‌های زیر 5 سال، ادبیات، دین و علوم انسانی، علمی و آموزشی، هنر، سرگرمی و بازی و كتاب‌هایی برای كودكان با نیازهای ویژه انجام می‌شود.

در پایان این برنامه برگزیدگان اولین نشان لاک‌پشت پرونده معرفی و نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده به برندگان آنها تعلق گرفت

در این برنامه چهره‌هایی مانند مهدی حجوانی، علی عبداللهی، فرهاد حسن‌زاده، محمود برآبادی، فرشید مثقالی، فرزاد فربد و مسعود ملك یاری حضور داشتند.

کد خبر 2002162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha