۱۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۲۲

استاد مؤسسه امام خمینی(ره):

تمدن اسلامی بدون تحقق سبک زندگی اسلامی ممکن و معقول نیست

تمدن اسلامی بدون تحقق سبک زندگی اسلامی ممکن و معقول نیست

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نظام اسلامی و تمدن اسلامی بدون تحقق سبک زندگی اسلامی ممکن و معقول نیست.

دکتر محمد فنایی اشکوری درمورد مهمترین دستاوردها و آسیب های فرهنگی سال 91 به خبرنگار مهر گفت: یکی ا ز مهمترین رویدادهای مثبت فرهنگی در سال 91 طرح بحث سبک زندگی از سوی مقام معظم رهبری بود. بدنبال این بیانات بحث سبک زندگی در محافل گوناگون طرح گردید و توجه بسیاری از محققان به این بحث جلب شد. امیدوارم این توجه سطحی و زودگذر نباشد. نظام اسلامی و تمدن اسلامی بدون تحقق سبک زندگی اسلامی ممکن و معقول نیست. 

وی افزود: گسترش شبکه های تلویزیونی و رادیوئی داخلی یکی دیگر از تحولات مثبت فرهنگی در سال 91 است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درمورد آسیب ها ی فرهنگی هم تصریح کرد: یکی از مشکلات فرهنگی که البته اختصاصی به سال 91 ندارد اما در این سال هم مطرح بوده است این است که متأسفانه سینمای ما بجز مواردی استثنائی چندان همراهی و هماهنگی با فرهنگ ایرانی و اسلامی و انقلابی ما ندارد. هم اهالی هنر و هم مدیران فرهنگی باید در این زمینه با تدبیر و دورنگری و بدور از حب و بغض‌ها و برخوردهای شعاری و احساسی بفکر چاره اندیشی باشند.

فنایی در مورد اینکه در پایان سال 91 چه نیازهای فرهنگی و فکری احساس می شود که باید به آن پرداخته شود هم اظهار داشت: قضیه سبک زندگی اسلامی در سطوح و ابعاد مختلف باید پیگیری جدی شود. تعلیم و تربیت اسلامی آنگونه که شایسته است مورد تأمل قرار نگرفته است. مسئله سبک زندگی ارتباط وثیقی با تعلیم و تربیت دارد. همچنین تأثیر هنر بر سبک زندگی قابل انکار نیست. نگاه اسلامی و بومی به هنر از ضروریات سبک زندگی اسلامی است. در همه این موارد عقلانیت، دیانت و کارامدی به عنوان شاخص های اصلی باید مد نظر باشند.

این محقق و نویسنده در مورد شرایط فرهنگی و فضای فکری و اندیشه ای کشور هم تصریح کرد: اخلاق در اینجا کلید واژه است. اگر مشکلات اخلاقی ما حل شود اختلافات فکری مشکل نیست بلکه می تواند فرصت باشد. اختلاف فکری طبیعی است و شاید بتوان گفت اجتناب ناپذیر است، اما اختلافی که منشأ اخلاقی دارد طبیعی نیست و  قابل اجتناب و لازم الاجتناب است. برای حل اختلافات فکری راه های عقلانی و عقلائی وجود دارد، اما در فضای بد اخلاقی هیچ نسخه ای شفا بخش نیست. اخلاق را باید جدی بگیریم، بویژه مسؤلان باید آنرا جدی بگیرند.

این استاد فلسفه اسلامی در مورد اینکه آیاروندفرهنگی کشور رو به پیشرفت است هم یادآور شد: اگر از نگاه آمار نهاد ها و مسولان نظر دهیم قدم هایی برداشته شده است، اما با نگاه به واقعیات عینی و ملموس فرهنگی پیشرفت محسوسی دیده نمی شود. البته نباید از یاد ببریم که ما در یک جنگ نابرابر و تهاجم ضدفرهنگی قرار داریم که استکبار جهانی با همه توان و ایادیش فرهنگ ملی و دینی ما را نشانه گرفته و از طریق انواع رسانه ها و فضای مجازی آماج تهاجم قرار داده است.

فنایی در پایان عنوان کرد: اینکه آینده چگونه خواهد بود، نه به جبر تاریخی اعتقاد دارم و نه فکر می کنم در مقابل دسیسه های هزار توی دشمنان چاره ای جز تسلیم نداریم؛ بلکه شدیدا معتقدم اراده یک ملت می تواند بحدی قوی گردد که بر همه موانع غلبه کند. پس از اراده الهی و در ظل آن، همه چیز به تدبیر و همت و کوشش جمعی بستگی دارد و با دست معجزه گر وحدت ملی، هر گرهی باز شدنی است.

کد خبر 2011875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha