۲ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶

مهر گزارش می دهد؛

مهمان نوازی؛ یادگار ماندگار اردبیلی ها/ نقش آموزه های اخلاقی در گردشگرپذیری

مهمان نوازی؛ یادگار ماندگار اردبیلی ها/ نقش آموزه های اخلاقی در گردشگرپذیری

اردبیل – خبرگزاری مهر: ایام خوشایند عید در حالی از راه رسیده است که تکاپوی اردبیلی ها برای استقبال مناسب از مسافران حکایت از فرهنگ غنی مهمان نوازی مردم این منطقه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اردبیلی ها برای عید دو بهانه دارند که یکی پیشوازی از بهار طبیعت و دیگری آمادگی برای پذیرایی مناسب از مهمانان نوروزی است.

این فرهنگ که یادگار همیشه ماندگار مردم این منطقه است در طول تاریخ نقطه آغازی ندارد بلکه همواره وجود داشته و مهمان نوازی اردبیلی ها را در بین ساکنان سایر استانها مثال زدنی کرده است.

گفتگو با افراد با تجربه و پا به سن گذاشته نشان می دهد هرچند رنگ و بوی مهمان نوازی جوان تر ها متفاوت تر از دیروز است، اما هنوز اصل این فرهنگ دیرینه پابرجاست و همچنان ارج و قرب مهمان از صاحبخانه پیشی می گیرد.

نونوار کردن وسایل خانه برای مهمانان

یکی از شهروندان مسن اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر عید را بهانه ای برای خانه تکانی روح و روان می داند و معتقد است عید بهانه نوشدن و نو کردن است، از وسایل منزل گرفته تا خانه تکانی و نونوار کردن دلها.

شهناز خداداد اضافه کرد: از دیرباز نونوار کردن وسایل خانه برای ورود مهمانان نوروزی رسم بوده و زنان خانه دار با دقت و مراقبت ویژه ای وسایل نو و لوازم خانگی بهتر و گرانتر را برای مهمانان نگهداری می کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع به خاطر احترام به مهمان و آبروداری در هنگام پذیرایی از مهمانان است، تصریح کرد: بسیاری از افراد بر این عقیده اند که باید مهمان با تمامی جوانب حرمت گذاشته شود.

پیشقدم بودن مهمان در هنگام صرف غذا

یک شهروند اردبیلی نیز اعتقاد دارد با توجه به ارزش ویژه مهمان در باورهای مردم این منطقه در هنگام صرف غذا همواره مهمان در اولویت است.

نصیر حاج محسنی عنوان کرد: اهل خانه حتی اگر مقدورات اندکی برای پذیرایی از مهمانان داشته باشند، تلاش می کنند پذیرایی قابل قبولی انجام داده و مهمان را به خود مقدم کنند.

وی یادآور شد: برای بسیاری از خانواده ها پیش آمده که حتی غذای متداول خود را برای مهمانان آماده نکرده و غذای ویژه ای را طبخ کرده اند.

این شهروند بیان داشت: علاوه بر این صاحبخانه همواره در تلاش است نیازمندی مهمان را به هر شکل ممکن تامین کند تا اقامت وی در خانه اش موجبات آرامش و راحتی را به همراه داشته باشد.

نقش آموزه های دینی در مهمانداری

حاج محسنی علت این درجه از مهمان نوازی را علاوه بر فرهنگ غنی این منطقه به دلیل آموزه های دینی می داند و تاکید دارد وقتی مسلمانان به این جمله که "مهمان حبیب خداست" تشویق شده اند ضروری است در رعایت ارزش آن نهایت تلاش را داشته باشند.

این شهروند متذکر شد: آموزه های دینی همگی اصول رفتاری و اخلاقی غنی را دارا است و به شکلی تدوین نشده که جز مشقت و سختی برای افراد نداشته باشد.

مهمان روزی خود را به همراه دارد

یک شهروند دیگر اردبیلی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر تاکید کرد: متاسفانه امروز به دلیل گرانی و مشکلات خانوادگی خانواده ها از مهمانی رفتن و مهمانی دادن واهمه دارند.

سعید حق دوست البته با این عقیده که مهمان روزی خود را به همراه دارد، اضافه کرد: کاهش رفت و آمدها نه تنها در اقتصاد خانواده ها تاثیر ندارد بلکه موجب دوری افراد از هم و شکل گیری مشکلات روحی روانی، افسردگی و تنهایی می شود.

ضرورت دوری از تجملات در مهمان نوازی

حق دوست معتقد است به منظور رفع این مشکل خانواده ها باید به مانند گذشته رفت و آمد و دید و بازدید خود را ادامه دهند.

وی تاکید کرد: در صورتی که از تجملات و خودنمایی هایی بی فایده در پذیرایی از مهمانان خودداری شود، علاوه بر اینکه صاحب خانه دچار سختی نخواهد شد، مهمانان نیز احساس راحتی و آرامش خواهند کرد.

وی اضافه کرد: حتی در آموزه های دینی نیز به دوری از اسراف و تجملات تاکید ویژه شده و این در حالی است که یکی از مهمترین علت عدم تمایل خانواده ها به مهمان داری اسراف بیش از حد است.

درالارشاد اردبیل با سادگی و در عین حال شکوه مثال زدنی در انتظار مهمانان نوروزی است تا به عینه نشان دهد که "مهمان حبیب خدا است".

در این میان خانواده ها باید با فرهنگ سازی مناسب شیوه قابل قبولی از مهمان نوازی را به هموطنان خود معرفی کرده و قدمت دیرینه فرهنگ غنی خود را به شکل مناسبی بیان کنند.

.....................

گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 2021864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha