۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۴۰

گزارش نوروزی مهر؛

آبگرم های معدنی نیر پاسخ طبیعت به خستگی گردشگران/ جوشش 13 چشمه آب گرم

آبگرم های معدنی نیر پاسخ طبیعت به خستگی گردشگران/ جوشش 13 چشمه آب گرم

نیر – خبرگزاری مهر: واقع شدن در دامنه کوه سبلان موجب شده از 75 دهنه چشمه آبگرم جوشان در سطح استان، 13 چشمه در شهرستان نیر شناسایی شود تا پاسخی برای خستگی گردشگران و مسافران از سوی طبیعت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در 34 کیلومتری غرب مرکز استان اردبیل، شهرستانی واقع شده که مهر طبیعت آن را پس از شهرستان سرعین در رتبه دوم شهرستانهای برخوردار از چشمه های آبهای معدنی این استان قرار داده است.

بوشلی، بولاغلار، قینرجه، ایلانجیق، حمام دره سی، دیبسیز گلی، تجرق، دیمان، داش آلتی، الله اکبر، قره بلاغ، سقز چی و چشمه حمام قره شیروان مجموعه بی نظیر چشمه های معدنی این شهرستان است.

درمان امراض پوستی، روماتیسم، دردهای مفصلی، بیماری های تنفسی، بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های حرکتی از جمله ویژگی های آبگرمهای معدنی است.

ساخت مجموعه آبدرمانی قینرجه در 95 روز

با وجود اینکه شهرستان نیر مجموعه قابل توجهی از چشمه های آبهای معدنی را در بطن خود گرد آورده است، اما غفلت از این امکان موجب شده تنها تعداد اندکی از چشمه های این منطقه قابل استفاده برای مراجعان باشد که می توان از آن جمله به مجموعه آبدرمانی قینرجه اشاره کرد.

اين چشمه در چهار كيلومتری شهر نير و بالا تر از چشمه بوشلی در كنار جاده نير - سراب واقع شده است. آبدهی آن چهار ليتر در ثانيه و دمای آب ۶۵ درجه سانتیگراد است.

املاح آهن، سيليس و مواد راديو اكتيو موجود در آب این چشمه برای درمان بیماری های حرکتی، بيماری های پوستی و زنان مفيد است.

رئیس گروه آبهای معدنی شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به ساخت مجموعه استخر جوانان آبگرم قینرجه نیر در عرض 95 روز به خبرنگار مهر عنوان کرد: ساخت چنین مجموعه ای در این فاصله زمانی یک رکورد در کشور محسوب می شود.

علی مهدیزاده با اشاره به امکانات این مجموعه تصریح کرد: مجموعه قینرجه نیر دارای سالن دوش، سالن رختکن، بوفه، مدیریت، سرویسهای بهداشتی، زمین والیبال و فوتبال ساحلی و حمام آفتاب است.

وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار لازم آبدرمانیهای زنانه و مردانه در کنار این مجموعه اجرا خواهد شد.

دهکده توریستی "سبلان" در انتظار تامین زیرساخت

طرح جامع دهکده توریستی "سبلان" یا "منطقه نمونه گردشگری برجلو" در راه اصلی نیر – سراب و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان نیر در ۱۱۰ هکتار در سال جاری با سرمایه گذاری بخش خصوصی مطالعات تفضیلی خود را آغازکرد و فاز اول آن در ماههای اخیر به بهره برداری رسید.

مجری و مدیرعامل شرکت سرمایه گذار در طرح دهکده توریستی سبلان شهرستان نیر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عملیات ساخت و ساز این دهکده با جدیت کامل دنبال می شود و اگر برخی مشکلات زیربنایی حل شود می توان سرعت بهره برداری کامل از این پروژه را تسریع کرد.

جواد واثقی با اشاره به تغییرات فنی و مهندسی در نقشه این دهکده اضافه کرد: در زمستان سال 90 که امکان کار عمرانی وجود نداشت تغییراتی در نقشه و تاسیسات دهکده گردشگری اعمال شد تا به زیبایی و تنوع آن افزوده شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات طرح در زمینه تامین آب مورد نیاز راه ارتباطی یادآور شد: مسئولان آب و فاضلاب از عدم امکان آب رسانی به این دهکده تا چهار ماه آینده خبر می دهند که در این صورت بهتر است اجازه استفاده موقت از آب رودخانه یا چاه به این شرکت داده شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذار در طرح دهکده توریستی سبلان با بیان اینکه آب آشامیدنی این دهکده باید فراهم شود، مشکل آب آشامیدنی این دهکده را یکی از مشکلات پیش پای رونق گردشگری آن دانست.

واثقی اضافه کرد: مسئولان آب و فاضلاب لوله کشی آب آشامیدنی به این منطقه را زمان بر دانسته و اعلام کرده اند آب لوله کشی تنها می تواند آب آشامیدنی شهرستان نیر را تامین کند و احتمال دارد تا دو سال آینده به این دهکده آب آشامیدنی لوله کشی داده نشود.

این طرح در راستای احیای پتانسیلهای گردشگری شهرستان نیر و با هدف توسعه صنعت توریسم در این شهرستان از جمله پروژه هایی است که به عقیده کارشناسان می تواند گردشگری این شهرستان را متحول کند.

علاوه بر این دو چشمه آبگرم در حال حاضر امکان استفاده محدود از سایر چشمه های آبگرم این شهرستان نیز موجود است.

از آنجمه می توان به چشمه سقزچی با دمای 39 درجه سانتی گراد در یک کیلومتری روستای سقزچی و چشمه دیبسیز گلی با دمای 30 درجه سانتی گراد در چهار کیلومتری شهرستان نیر و در نزدیکی چشمه سقزچی اشاره کرد.

مرکز مطالعات آب های گرم و سرد نیر راه اندازی می شود

اما پس از مدتها تاخیر اهمیت آبهای معدنی نیر موجب شد که فرماندار نیر در اظهارات اخیر خود از راه اندازی اولین مرکز مطالعات آبهای گرم و سرد در این شهرستان به منظور توسعه قابلیت های آبهای معدنی خبر دهد.

میر فخر الدین زاهد تصریح کرد: این مرکز فرصتی برای ارتقا دانسته ها و بهره برداری بهینه از قابلیتها و پتانسیلهای آبهای معدنی گرم و سرد ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار مجتمع آبگرم معدنی در نیر فعال است، اضافه کرد: مجتمعهای سبلان، قینرچه، بروجلو و سقزچی به جهت استفاده گردشگران و مسافران تجهیز شده است.

زاهد معتقد است تحقیقات صورت گرفته در مرکز مطالعات می تواند زمینه های توسعه کاربری آبهای معدنی را فراهم کرده و امکانات طبیعی آبگرمهای این شهرستان را به قابلیت درآمد زایی و توسعه اشتغال پیوند بزند.

وی افزود: شهرستان نیر پتانسیل های متنوعی در زمینه های اقتصادی، صنعتی و گردشگری دارد که می تواند با برنامه ریزی دستگاهه ای اجرایی در آینده موجب توسعه این شهرستان شود.

ضرورت بهسازی مسیر تردد آبهای معدنی

در حالی که طرح مطالعات آبهای معدنی نیر به تازگی آغاز به کار کرده از جمله مهمترین مطالبات مراجعان و مسافران به آبهای معدنی بهسازی مسیر تردد و جاده های منتهی به این مجموعه ها است.

این موضوع در حالی اهمیت دو چندان دارد که بسیاری از آبهای گرم شهرستان نیر در اطراف این شهرستان متمرکز بوده و مسیرهای تردد در برخی موارد خاکی و شوسه است.

مدير ساخت و توسعه راه و شهرسازی استان اردبیل در این خصوص معتقد است پس از آسفالت مسير سرعين ـ سردابه و قطورسويی بخش عمده چشمه‌های آبگرم استان به طول 100 كيلومتر به هم متصل می شود.

محبوب حيدری با بيان اينكه راه توريستی سردابه – قطورسويی با پيشرفت فيزيكی 65 درصد در حال اجراست افزود: این مسیر چشم‌انداز طبيعی ويژه‌ای را دارا است که می‌تواند در جذب و استقبال از گردشگران تاثیر گذار باشد.

وی افزود: اجرای اين مسير به عنوان بخشی از كمربند سبز سبلان علاوه بر رونق بخشيدن به امور گردشگری و جذب گردشگران داخل و خارج استان سهولت دسترسی و سرمايه گذاری در منطقه را به همراه دارد.

بهداشت آبهای معدنی در اولویت

در حالی که رئیس گروه آبهای معدنی شرکت آب منطقه ای اردبیل از رضایت 83 درصدی مراجعان آبهای معدنی از وضعیت بهداشتی این آبها خبر داد، شهروندان اردبیلی معتقدند بهداشت آبهای معدنی مقدمه تجدید سفر مسافر است.

علی مهدیزاده معتقد است این مهم به دلیل بهسازی و بازسازی آبهای معدنی و آبدرمانیهای سطح استان حاصل شده ست.

در عین حال شهروندان عقیده دارند رعایت بهداشت در استفاده بهینه از آبهای معدنی علاوه بر بهسازی فضاهای فیزیکی نیازمند اطلاع رسانی گسترده و بازرسی های مکرر بازرسان بهداشت ممکن خواهد بود.

شهرستان نیر علاوه بر گنجینه آبهای معدنی به دلیل سابقه باستانی و تاریخی و ویژگی های اقلیمی زمینه های گردشگری دیگری را نیز دارد.

سد یامچی در پنج کیلومتری نیر، مجموعه بولاغلار در سه کیلومتری، غار فرهاد در 17 کیلومتری، دژ و پناهگاه زیر زمینی گلستان در 12 کیلومتری، استخر و دژ تاریخی بوینی یوغون، کاروانسرای سنگی صائین،قرمز کورپی، بقعه کورائیم و آتشکده های باستانی از دیگر مناظر دیدنی این شهرستان است.

کد خبر 2022360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha