۱۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸

مهر گزارش می دهد:

مناطق نمونه گردشگری اردبیل؛ فرصتی برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری

مناطق نمونه گردشگری اردبیل؛ فرصتی برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری

اردبیل – خبرگزاری مهر: استان اردبیل علاوه بر قابلیتهای تاریخی، باستانی، اقلیمی و... از 37 منطقه نمونه گردشگری برخوردار است که فرصت ممتازی را برای توسعه گردشگری و بویژه سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در این مناطق به عنوان ظرفیت پنهان گردشگری استان ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مناطق نمونه گردشگری از پروژه های بلند مدت در حوزه احیا آثار فرهنگی و تاریخی است که بر اساس پتانسیل بالقوه و بالفعل در زمینه‌های مختلف تاریخی، طبیعی و فرهنگی، میزان استقبال گردشگران، راه‌های دسترسی به آن مناطق و همچنین زیرساخت‌ها انتخاب می‌شوند.

طی سالهای اخیر مطالعه و شناسایی مناطق نمونه گردشگری در کشور موجب شده قابلیتهای ویژه اردبیل در این حیطه آشکار شود، چنانچه هم اکنون بالغ بر 37 منطقه نمونه گردشگری در شهرستانهای مختلف این استان شناسایی شده است.

دریاچه شورابیل، دریاچه نئور، شهر توریستی سرعین، آلوارس، شرکت طبیعت سبز پارس، سردابه، ویله درق، محوطه باستانی کنزق، کلخوران ویند و دربند هیر در شهرستان اردبیل، دهکده توریستی سبلان، حاشیه سد یامچی، آبگرم ایلانجق، مجتمع توریستی تفریحی سقزچی، منطقه گردشگری قره شیران، غارهای روستای گلستان و بولاغلار نیر در شهرستان نیر، محیط پیرامون دریاچه کشت و صنعت، تالاب روستای تپراق کندی و ساحل رود ارس در شهرستان پارس آباد از جمله این مناطق گردشگری است.

علاوه بر این داش حمام، غار یخگان و مجتمع تفریحی آبمعدنی گیوی در شهرستان کوثر، خیاو تاگردلوی، قوتور سویی، شابیل، قینرچه، ایلاندو و منطقه گردشگری شیروان دره سی در مشگین شهر، جنگلهای آلادیزگه و فندقلو در نمین، ازناو، امامزاده عبدالله کلور و منطقه نمونه گردشگری الماس در خلخال و جنگلهای آنی سوفلا، منطقه گردشگری ییلاقی داش دیبی و سد گیلارلو در گرمی دیگر مناطق نمونه گردشگری استان اردبیل است.

برخی از این مناطق مستعد در سالهای اخیر سرمایه گذاری های قابل توجهی را تجربه کرده و در عین حال در خصوص تعداد قابل توجهی غفلت بستر سازی برای توسعه مشاهده می شود.

"آلوارس" استعداد ورزشهای زمستانی اردبیل

منطقه آلوارس در دامنه جنوبی کوه سبلان از جمله مناطق ممتاز گردشگری زمستانی است که به لحاظ داشتن ذخایر برف در طول هشت ماه از سال قابلیت ویژه ای در توسعه ورزشهای زمستانی دارد.

با وجود اینکه در سالهای اخیر برای این منطقه سه فاز سرمایه گذاری شامل امکانات تله سیژ، سالن پذیرایی، پیست موتورسواری، پارک بازی کودکان، سرسره روی چمن، بازی های بادی در فاز اول و  تله کابین تابستانی، توسعه تله سیژ، احداث هتل ها و خرید ماشین آلات و تجهیزات برفروبی در فاز های بعدی در نظر گرفته شده بود اما به دلایل مختلف بویژه در زمینه مدیریتی توسعه این منطقه متوقف شده است.

علاوه بر این نبود جاده مناسب، نبود علائم رانندگی، اقامتگاه و امکانات اسکان موقت موجب شده علاقه مندان به ورزشهای زمستانی عملا از امکانات این منطقه به خصوص در فصل زمستان نتوانند استفاده نکنند.

تجمیع کوه، آبشار و آب معدنی در "سردابه"

یکی دیگر از مناطق نمونه گردشگری شهرستان اردبیل منطقه سردابه است که با تجمیع آبشار و آب معدنی امتیاز ویژه ای برای گردشگران فراهم می کند.

بهسازی مجتمع آب معدنی در این منطقه در سالهای اخیر موجب رونق گردشگری و توجه مسافران به این منطقه شد. با این وجود به دلیل نبود امکانات اقامتی و رفاهی به اندازه کافی افراد مراجعه کننده به این منطقه بکر طبیعی با کمبود قابل توجه امکانات مواجه می شوند.

مجاورت سردابه با ارتفاعات کوه سبلان موجب شده است امکان اسکی کوهستانی در فصول سرد و کوهنوردی در فصول گرم نیز برای آن فراهم شود. آبشار سردابه در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل با ارتفاع 20 متر از جمله زیبایی های مثال زدنی طبیعت اردبیل است.

دهکده توریستی "سبلان" در انتظار تامین زیرساخت

طرح جامع دهکده توریستی "سبلان" یا "منطقه نمونه گردشگری "برجلو" در جاده اصلی نیر – سراب و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان نیر در ۱۱۰ هکتار در سال جاری با سرمایه گذاری بخش خصوصی مطالعات تفضیلی خود را آغاز کرد و فاز اول آن در ماههای اخیر به بهره برداری رسید.

مجری و مدیرعامل شرکت سرمایه گذار در طرح دهکده توریستی سبلان شهرستان نیر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عملیات ساخت و ساز این دهکده با جدیت کامل دنبال می شود و اگر برخی مشکلات زیربنایی حل شود می توان سرعت بهره برداری کامل از این پروژه را تسریع کرد.

جواد واثقی با اشاره به تغییرات فنی و مهندسی در نقشه این دهکده اضافه کرد: در زمستان سال 90 که امکان کار عمرانی وجود نداشت تغییراتی در نقشه و تاسیسات دهکده گردشگری اعمال شد تا به زیبایی و تنوع آن افزوده شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات طرح در زمینه تامین آب مورد نیاز راه ارتباطی یادآور شد: مسئولان آب و فاضلاب از عدم امکان آب رسانی به این دهکده تا چهار ماه آینده خبر می دهند که در این صورت بهتر است اجازه استفاده موقت از آب رودخانه یا چاه به این شرکت داده شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذار در طرح دهکده توریستی سبلان با بیان اینکه آب آشامیدنی این دهکده باید فراهم شود، مشکل آب آشامیدنی این دهکده را یکی از مشکلات پیش پای رونق گردشگری آن دانست.

واثقی اضافه کرد: مسئولان آب و فاضلاب لوله کشی آب آشامیدنی به این منطقه را زمان بر دانسته و اعلام کرده اند آب لوله کشی تنها می تواند آب آشامیدنی شهرستان نیر را تامین کند و احتمال دارد تا دو سال آینده به این دهکده آب آشامیدنی لوله کشی داده نشود.

تلفیق طبیعت و تاریخ در ساحل رود "ارس"

شهرستان پارس آباد شهرستان مرزی در حاشیه رود ارس در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان واقع شده است. طبیعت این رود منحصر به فرد به انضمام سرگذشت تاریخی آن موجب شده رود ارس از جمله مناطق مستعد گردشگری بوده و همه ساله مسافران بسیاری را در حاشیه خود شاهد باشد.

با این وجود نبود جاده ای ارتباطی مناسب و امکانات رفاهی از جمله نیازمندی های مسافران است که در حاشیه این رود پاسخ مناسبی دریافت نمی کند.

بر روی این رود دو پل تاریخی با نامهای خداآفرین یکی منتسب به دوره سلجوقی با 160 متر و دیگری منتسب به دوره صفوی با 120 متر احداث شده است.

"غار یخگان" اعجاز طبیعت کوثر

غار یخگان در فاصله دو کیلومتری آبگرم معدنی گیوی از جمله اعجازهای طبیعی این منطقه است که داخل آن در زمستان گرم و در تابستان سرد است.

با وجود اینکه در حال حاضر زلزله های متعدد مسیر عبوری داخل غار را تا انتها مسدود کرده اما در گذشته مردم از این مکان به عنوان یخچال استفاده می کردند.

به عقیده کارشناسان علت تولید سرما در داخل غار یخگان مربوط به سنگهای تشکیل دهنده دیواره غار می باشد و این سنگ های مذکور شکل بلوری خاصی دارند که در تابستان ها تولید سرما می کند و روی آن یخ می زند.
وجود آبگرم معدنی گیوی با دمای 60 درجه سانتیگراد در کنار این غار موجب شده گردشگران با هدف مشاهده یکی از اعجازهای طبیعی به این مکان سفر کنند.

با وجود اینکه سال گذشته مسئولان میراث فرهنگی از تبدیل این منطقه به منطقه نمونه گردشگری خبر داده و بر توسعه امکانات توریستی آن تاکید کردند تاکنون اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است.

"قینرچه" دومین آب گرم معدنی دنیا

چشمه آبگرم معدنی قینرچه با دمای ۸۶ درجه سانتیگراد به عنوان گرم ترین چشمه آب معدنی کشور در شهرستان مشگین‌شهر واقع شده است.

با توجه به اینکه در مرکز این چشمه دمای آب به 150 درجه سانتی گراد نیز می رسد مشابه این چشمه در دنیا شناسایی نشده است.

استعداد زمین گرمایی این چشمه از جمله پتانسیلهایی است که بدون استفاده مانده و تنها اقدام صورت گرفته برای برخوداری از این امکان طبیعی ساخت مجتمع آبدرمانی در کنار آن بوده است.

15 سال زمان برای توسعه جنگلهای "آلادیزگه"!

منطقه نمونه گردشگری آلادیزگه در شهرستان نمین در سال ۸۶ به عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه استانی مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفت.

طبق اظهارت مسئولان میراث فرهنگی استان براساس مطالعات امکان‌سنجی انجام شده از تاسیسات قابل اجرا در این منطقه می‌توان به تاسیسات اقامتی و پذیرایی، محوطه‌ بازی کودکان، فروشگاه صنایع دستی، رستوران و کمپینگ گردشگری اشاره کرد که در همین راستا برنامه زمان‌بندی از مرحله طراحی تا بهره‌برداری این منطقه ۱۵ سال اعلام شده است.

این در حالی است که تغییرات اقلیمی در این مدت زمان می تواند چهره این منطقه را متحول کرده و پیش فرضهای برنامه ریزی در آن را به اجبار تغییر دهد. این منطقه در قسمت جنوب جنگل فندقلو قرار دارد که در سالهای اخیر به دلیل تولید زغال وسعت آن کاهش یافته است.

به عقیده کارشناسان توسعه این منطقه می تواند فشار مسافرتها به بخش شمالی جنگلهای فندقلو در منطقه نمونه گردشگری آن را که موجب تخریب جنگل و کاهش پوشش گیاهی آن شده است، کاهش دهد.

چشمه "ازناو" گوارای وجود گردشگران

منطقه گردشگری ازناو در جنوب شهر خلخال و چشمه ازناو در فاصله پنج کیلومتری از آن و در نزدیکی جاده اسالم قرار دارد و شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغهای مفرح بوده و همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است.

بلندترین نقطه این منطقه قله ازناو است که ارتفاعی حدود 2350 متر از سطح دریا دارد که از پای این قله و در شمال شرقی آن چشمه آب خارج می شود که به چشمه ازناو شهرت دارد. وجود این چشمه و ظرفیت آبدهی بالا و دائمی آن در طول سال باعث پدید آمدن باغهای مفرح در امتداد آن شده است.

به سبب وجود تعداد پنج غار طبیعی بزرگ و کوچک در سازه های آهکی، شرایط زیستگاهی بسیار مناسبی در این منطقه برای زندگی انواع حیوانات و پرندگان وحشی از جمله کل و بز وحشی و کبک و ... بوجود آمده که این منطقه را به مکان گردشگری تبدیل می کند.

"داش دیبی" فرصت شکوفایی اقتصادی گرمی

شهرستان گرمی از کهن ترین مناطق مسکونی آذربایجان بوده و بنای اولیه آن توسط تیره هائی از قوم پارت (اشکانی) گذاشته شده است و در ادوار بعدی نیز به همین علت اهمیت سوق الجیشی خود را حفظ کرده است.

منطقه نمونه گردشگری داش دیبی در روستای داش دیبی بخش موران گرمی علاوه بر معرفی و توسعه این روستا می تواند در معرفی پیشینه تاریخی این منطقه نیز نقش قابل توجهی ایفا کند.

سرمایه گذاری دو میلیارد ریالی در سال گذشته به منظور توسعه امکانات گردشگری شهرستان گرمی و به ویژه مناطق نمونه گردشگری تاکنون خروجی مشخصی نداشته که نیازمند توجه دستگاههای اجرایی مرتبط است.

تمرکز غیر کارشناسی به توسعه مناطق گردشگری

با وجود اینکه شناسایی مناطق نمونه گردشگری اولین گام در جهت توسعه این مناطق است اما به عقیده کارشناسان علاوه بر دیرکرد قابل توجه در شناسایی و عطف توجه به این مناطق، توسعه مناطق نمونه گردشگری استان اردبیل با ضعفهای کارشناسی مواجه است.

یکی از کارشناسان آثار فرهنگی استان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مناطق نمونه گردشگری با هدف درآمد زایی، عبور از عدم توسعه یافتگی و ایجاد زمینه های عمران و آبادانی برای آن منطقه تعریف می شود.

نعیم متفکر اضافه کرد: با این وجود عدم توزیع مناسب امکانات در مناطق مختلف گردشگری اردبیل موجب شده است بخش قابل توجهی از این مناطق فاقد امکانات اولیه گردشگری باقی مانده و تنها تعداد اندکی مورد توجه واقع شود.

فرهنگسازی در جهت حفظ اکوسیستم

وی معتقد است در صورتی می توان به توزیع متعادل امکانات گردشگری دست یافت که در سرمایه گذاری مناطق نگاه برابری به قابلیتها و فرصتهای گردشگری موجود مناطق نمونه گردشگری داشت.

متفکر اضافه کرد: چالش مهم دیگر حفظ اکوتوریسم مناطق نمونه گردشگری است که بی توجهی به آن موجب شده است مناطق نمونه گردشگری شاخص از جمله شورابیل، نئور، فندقلو و حاشیه رود ارس با تهدید جدی سلامت اکوتوریسم خود مواجه شود.

به عقیده این کارشناس معرفی مناسب و فرهنگسازی در خصوص اهمیت طبیعی و اقلیمی این مناطق به عموم شهروندان از جمله مهمترین موضوعاتی است که ضرورت دخالت دستگاههای اجرایی به ویژه رسانه ها را مضائف می کند.

ضرورت ورود بخش خصوصی در سرمایه گذاری

بی شک گردشگری بخش پویای اقتصادی هر منطقه ای است، چنانچه امروزه در برخی از کشورها درصد بالایی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. به دلیل اهمیت ویژه این بخش کمکهای دولتی در سالهای اخیر برای توسعه صنعتی به نام صنعت توریسم به صورت ویژه مشاهده می شود.

با این وجود کارشناسان معتقدند سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه علاوه بر اینکه می تواند بازوی کمکی برای دولت محسوب شود، می تواند سرعت توسعه و نرخ برخورداری را نیز تسریع بخشد.

مناطق نمونه گردشگری از جمله امکانات طبیعی است که می تواند استان اردبیل را از گروه استانهای کمتر توسعه یافته به استانهای مادر در صنعت توریسم و در ادامه سایر صنایع تبدیل کند.

........................

گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 2025200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha