۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۸:۵۰

ساعت گل شيراز به خانه برگشت/ نماد 80 ساله شهردوباره جلوه گري مي كند

ساعت گل شيراز به خانه برگشت/ نماد 80 ساله شهردوباره جلوه گري مي كند

شيراز - خبرگزاري مهر: ساعت گل كه يكي از المانهاي قديمي شهر شيراز محسوب مي شود پس از پنج سال جدايي از شهر، دوباره به خانه خود برگشت.

به گزارش خبرنگار مهر،  ساعت گل در میدان امام حسین(ع) از سالها پیش به عنوان یکی از المان های فرهنگی شهر شیراز همواره مورد توجه مردم قرار داشته است.

بر اساس مدارک و مستندات موجود عمر ساعت گل نزدیک به 80 سال می رسد. در ابتدای ساخت این ساعت، اعداد و شماره های آن با گلهای مختلف و متنوع درست شده بود که در طول زمان به سکوهای سنگی تغییر شکل یافته و گلها نیز در خود ساعت و اطراف آن تزیین شده اند.

ساعت گل شيراز

از حدود سال 87  كه پروژه قطار شهري شيراز تعريف شد و گستردگي آن به ميدان امام حسين(ع) كه ساعت گل در آن قرار داشت رسيد، مسئولان شهري شيراز مجبور شدند كه خانه ساعت گل را به كارگاه مترو بدهند و بدين سبب ساعت گل از پنج سال پيش تاكنون در اين ميدان ديده نميشد.

مدير عامل وقت قطار شهري شيراز در آن سال پيش بيني كرده بود كه كارگاه قطار شهري شيراز يك و نيم سال در اين منطقه دائر خواهد بود و بعد از آن مي توان ساعت گل را دوباره به خانه اش بازگرداند.

 اما از آن زمان تا نوروز سال 92 نه تنها  كارگاه قطار شهري از آن منطقه جمع آوري نشد بلكه برخي ديگر از المانهايي كه در اين ميدان قرار داشت نظير سرديس كريم خان زند نيز از خيابان زند در جوار اين ميدان برداشته شد تا طي اين سالها كمتر اميدي به بازگشت ساعت گل به خانه خودش باقي مانده باشد.

ساعت گل

به هر حال ظرف اين پنج سال كارگاه قطار شهري از اين قسمت از شهر كوچ نكرد و اين امر باعث شد كه مسئولان شهري براي بازگرداندن ساعت گل به فكر چاره باشند.

در اين خصوص  معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در اواخر سال گذشته خبر از احياء ساعت گل داد و مدير زيبا سازي شهرداري نيز پيش بيني كرده بود براي ايام نورز اين المان قديمي شهر به خانه بازگردد.

ساعت گل به خانه قديمي خود نرفت

البته قول مسئولان شهري شيراز عملي شد و ساعت گل نيز به ميدان امام حسين (ع) برگشت اما نه در خانه هميشگي خود بلكه در چند ده متر آنطرف تر و در ضلع شرقي ميدان و بدين سبب بعد از پنج سال ساعت گل به خانه برگشت.

اين تغيير مكان نيز بدين سبب است كه همچنان كارگاه قطار شهري در اين ميدان در حال فعاليت است و مسئولان ناچار شدند براي بازگرداندن ساعت گل، آن را در ضلع ديگر ميدان قرار دهند.

ساعت گل

اينكه تا چه حد تغيير مكان يك المان قديمي شهر به معيارهاي كارشناسي مطابقت دارد جاي سئوال و بررسي دارد اما به هر حال در شرايطي كه شيراز به  عنوان يك شهر فرهنگي بايد از المانهاي شهري مختص به خود برخوردار باشد موضوعي مهم و در خور توجه است كه نمادهايي نظير ساعت گل به راحتي مي توانند به آن پاسخ بگويند.

نماد 80 ساله شهر اكنون در خيابان زند خودنمايي مي كند و مردم را به ياد خاطرات كهن خود مي اندازد.

...............................

گزارش: هژير فتحي

عكس: محمد رضا دهداري

کد خبر 2026231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha