۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۲۵

جای خالی تئاتر تک‌نفره در فجر

حامد بهداد داور جشنواره تئاتر تک نفره شد/ روستاها هم باید صاحب تئاتر شوند

حامد بهداد داور جشنواره تئاتر تک نفره شد/ روستاها هم باید صاحب تئاتر شوند

در نشست رسانه ای سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره از جای خالی این رویداد در جشنواره تئاتر فجر و داوری حامد بهداد در یکی از بخش‌های جشنواره صحبت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست مطبوعاتی سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره صبح شنبه 14 اردیبهشت با حضور امیردژاكام دبیر جشنواره،‌ داوود بنی‌اردلان دبیر اجرایی و محمد جواد پاینده در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این نشست داوود بنی اردلان دبیر اجرایی جشنواره با ارایه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره گفت: پس از انتشار فراخوان،‌527 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و با توجه به استقبال قابل توجهی كه در این بخش صورت گرفت مهلت فراخوان تا 15 مهر سال 91 تمدید شد. در پایان مهلت تعیین شده بررسی آثار دریافت شده آغاز و در نهایت پس از بررسی نهایی 76 اثر به منظور حضور در مرحله دیدن آثار انتخاب شد. داوران این مرحله عبدالحی شماسی،‌ علی اصغر دشتی و علیرضا دریابیگی بودند.

وی ادامه داد: در پایان مرحله دیدن آثار مجموعا 33 اثر به عنوان آثار برگزیده در سه بخش انتخاب شد كه این آثار در مرحله نهایی جشنواره دیده می شود. 19 اثر از بین كارهای دیده شده وارد مرحله مسابقه می‌شوند. 8 اثر در بخش جنبی و 6 اثر بخش وی‍ژه كه به پیشكسوتان و هنرمندان برجسته اختصاص یافته حضور خواهند داشت. محل اجرای آثار بخش ویژه نیز كارگاه نمایش خواهد بود.

دبیر اجرایی جشنواره بیان کرد: بخش نمایشنامه‌نویسی یكی دیگر از بخش های این جشنواره است كه در این بخش 131 اثر دریافت شده و مجموعا 12 كاندیدای برتر انتخاب شده‌اند. اسامی برندگان جایزه اول تا سوم این بخش نیز در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد. نقالی كوتاه‌ترین آثار بخش نهایی جشنواره است كه 25 دقیقه به طول می‌انجامد و طولانی‌ترین اثر در این بخش نیز حدود 45 دقیقه خواهد بود.

در ادامه این نشست امیر د‍ژاكام دبیر سومین جشنواره سراسری تک نفره با اشاره به روند برگزاری جشنواره و استقبال قابل توجه هنرمندان گفت: انتظار ما این بود كه حدود 120 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود اما با استقبال چشمگیر و دریافت رقمی به مراتب بالاتر از این مواجه شدیم و تعداد آثار به بیش از 500 اثر رسید. ‌با كمک حوزه هنری و تئاتر شهر جشنواره ای كه پیش از این در یک سالن برگزار می شد حالا در چند بخش گسترش یافته و در چند مكان مختلف برگزار می‌شود. من معتقدم همه باید بتوانند اجرا كنند، همه این 500 نفر بیایند و اجرا كنند اما محدودیت هایی وجود دارد و این مقدور نیست.

دژاكام افزود: ما باید به دنبال شعار تئاتر برای همه باشیم. آیا مردم در همه شهرستان های ما الان تئاتر می‌بینند؟‌ در همه مناطق،‌ روستاها و نواحی همه مردم می توانند به دیدن تئاتر بروند؟ یكی از راه های تحقق "تئاتر برای همه" این است كه تئاتر  در همه مكان ها وجود داشته باشد. در همه روستاها، میدان ها، شهرستان ها و مكان های تجمع مردم باید تئاتر وجود داشته باشد. همه هنرمندان باید برای تحقق این هدف كار كنند. یكی از موثرترین راه ها كه موجب تحقق این هدف می شود تئاتر تک نفره است. اینگونه از تئاتر را می توان در هر فضای حفاظت شده ای كه هنرمند بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند اجرا كرد.

دبیر سومین جشنواره سراسر تئاتر تک نفره گفت: به نظر من جایگاه این بخش در جشنواره تئاتر فجر خالی است. البته اینگونه تئاتر جذاب هم هست. شما وقتی تئاتر تک نفره را در مناطق مختلف جهان و انواع گسترده آن می بینید دچار حیرت می شوید. تئاتر تک نفره این نیست كه یك نفر بیاید بنشیند و فقط حرف بزند. در برخی از نقاط جهان یک هنرمند می‌آید و به تنهایی به صورت ایستاده با سكوت در طول یک ساعت بیش از 5000 نفر را می‌خنداند.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی پیرامون علت محدودیت آثار انتخاب شده در بخش نهایی گفت: قرار بود 20 اثر برای حضور در این بخش انتخاب شود كه من آن را  تبدیل كردم به 33 اثر. اصولا من در هر جشنواره ای تعداد كارها را بالا می‌برم. ما الان فضاهای متعدد و متنوعی در اختیار داریم. كارگاه نمایش، سالن حوزه هنری، استودیوی فرهنگسرای نیاوران سالن گوشه این فرهنگسرا و همینطور فضای باز. من معتقدم كه همه 500 اثر می تواند اجرا شود اما اجرای این گروه ها به حداقل امكاناتی نیاز دارد كه كمترین آن فضا و مكان لازم و مناسب است. هر یک اثر نیاز به امكانات خاص خودش دارد. من به همه شركت كنندگان احترام می گذارم كه با حداقل امكانات حضوری صادقانه در این جشنواره دارند و از آنها تشكر می كنم.

دژاكام با اشاره به بخش دیگری از جشنواره گفت: بخشی تعریف شده به نام بخش بیرون از تئاتر. به این معنی كه بیرون از ساختمان تئاتراست. در واقع ‌تئاتر محیطی می تواند در هر مكانی اتفاق بیافتد. در واقع این بخش نوعی تئاتر غیر متعارف مثل نقالی، پانتومیم و ... است. داوران این بخش حامد بهداد، داوود بنی اردلان و مژگان فرح آور مقدم خواهند بود.

وی افزود: حامد بهداد فارغ التحصیل تئاتر است. البته بسیاری او را  از طریق سینما می شناسند اما در حقیقت به تئاتر تعلق دارد و  جای آن است كه به خانه خودش بازگردد و خودش هم با فراغ بال پذیرفت. به نظر من می‌تواند با هنرمندان هم ارتباط خوبی برقرار كند. سعی كردیم تركیبی از جوان های مختلف در قسمت های مختلف جشنواره داشته باشیم.  
 
در این دوره از جشنواره تئاتر تک نفره از مرشد ترابی و محمود استاد محمد تجلیل خواه شد. مرحله نهایی سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره از 16 تا 21 اردیبهشت در مجموعه فرهنگسرای نیاوران، كارگاه نمایش تئاتر شهر و سالن ماه حوزه هنری برگزار خواهد شد. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز روز شنبه 21 اردیبهشت در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

کد خبر 2043392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha