۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۳

گزارش خبری/

فرش دستباف گلستان بر دار فراموشی

فرش دستباف گلستان بر دار فراموشی

گرگان - خبرگزاری مهر: فرش دستباف گلستان این روزها بر دار فراموشی بنا شده و با مشکلات عدیده ای همچون تامین مواد اولیه، سنتی بودن تولید و مشکل فروش مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بازارهای جهان سالانه خریدار بیش از 36 تن فرش دستباف گلستان است، بافندگان گلستاني در قالب ‪ ۹‬شركت تعاوني و در ‪ ۵۳‬كارگاه، صنعتي آميخته ازعشق و دلداگي را خلق مي‌كنند.
 
فرش دستباف و تركمن در استان گلستان بيش از شش هزار سال سابقه دارد و در طول اين سالها بيش از ‪ ۸۱۱‬طرح و نماد روي آنها بافته شده و راز اين نمادها كه هر كدام براساس چه باور و اعتقادي هستند، شناسايي شده است.
 
"آينه گل، ماري گل، قابسه گل، درناق گل،ارساري گل، جوال گل و غيره از جمله نقوش فرشهاي تركمن استان هستند و  مقصد بیشتر دستبافته های هنرمندان گلستانی فرانسه ، مکزیک ، لبنان ، ایتالیا ، و آلمان است.
 
70 هزار بافنده در استان گلستان فعالیت دارند که بیشتر در گنبدکاووس ، کلاله ، مراوه تپه ، مینودشت ، علی آبادکتول ، آق قلا ، بندرترکمن و آزادشهر ساکن هستند.
 
سالانه حدود 600 مترمربع تابلو فرش، 500 متر مربع فرش نایین و 17 هزار مترمربع گبه در این مناطق تولید می شود.
 
نبود کارگاه رنگرزی گیاهی،مواد اولیه نامرغوب، رواج گونه های غیربومی فرش، حمایت نشدن از فرشبافان این هنر اصیل و قدیمی را دچار چالش کرده است.
 
نقوش فرش اصيل ترکمن ذهني يا حفظي باف است و زنان ترکمن در توليد اين دستبافته، آرمانها و انديشه هايشان را با رنگهاي دلخواه بر روي تار قالي گره مي زنند تا تابلويي زيبا و مانا پيش روي مجسم سازند.
 
 
دارهاي قالي بيشتر از نوع افقي و متحرک بوده و به همراه کوچ ايل جابجا مي شود و در سالهاي اخير استفاده از دارهاي عمودي نيز در اين منطقه رونق يافته است.
 
نبود بازار فروش
 
برخی فعالان و بافندگان فرش ترکمن در گفتگو با خبرنگار مهر، نبود بازار فروش، گرانی قیمت مواد اولیه، نداشتن کارگاه رنگری گیاهی، وجود واسطه ها و دلالان را از جمله مشکلات عنوان کرده اند.
 
رئیس اتحادیه فرش گلستان درباره مشکلات فراروی صادرات فرش بیان داشت: کار در حوزه صادرات تخصصی است و تخصص های لازم را می طلبد و هر فردی نمی تواند در این حوزه وارد شود.
 
 
مهدی ابطحی یادآورشد: مشکل اصلی این است که در تولیدات مواد نامرغوب بکار گرفته می شود و این امر بر تولید ضربه می کند.
 
وی درباره نبود کارخانه نخ ریسی در استان گفت: سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه نداریم زیرا راه اندازی چنین کارخانه ای، سرمایه بالا می خواهد.
 
ابطحی در عین حال با اشاره به اظهارات برخی فعالان مبنی بر فروش تولیدات یادآورشد: هر بافنده و یا تولیدکننده ای اگر مشکل فروش تولیدات فرش را دارد به اتحادیه مراجعه کند، ما نقشه، مواد اولیه با کیفیت عالی می دهیم و نقد نیز خرید می کنیم و هیچ دغدغه ای در این بخش وجود ندارد.
 
ضربه سودجویان به فرش
 
وی تصریح کرد: برخی سودجویان وارد تولید شدند و ضربه سنگینی به فرش زدند درحالیکه فرش باکیفیت در بدترین شرایط مشتری خود را دارد.
 
 
ابطحی راه نجات فرش را سفارش پذیری بیان کرد و گفت: باید سفارش پذیری را اقتصادی کنیم.
 
جمعی از بافندگان فرش دستباف گلستان نیز با اشاره به مشکلات هنر فرشبافی خواهان توجه ویژه مسئولان امر به این هنر دستباف شدند.
 
یک بافنده فرش ترکمن کاز اينكه دارهاي قاليش زميني و ساده است، ناراحت است و مي‌گويد، اگر دارهاي عمودي براي ما تهيه كنند، خيلي بهتر است و ديگر كمردرد نخواهيم داشت.
 
وی از اينكه جهاد كشاورزي براي آنها كلاس قالي‌بافي گذاشته، تشكر مي‌كند و مي‌افزايد: با ديدن اين آموزشها، وضع بافندگي ما خيلي بهتر از قبل شده است.
 
به تاکید کارشناسان، عمده مشكل تولید فرش گلستان در تهيه مواد اوليه است كه بايد از استانهاي ديگر تامين كنيم و در استان كارگاه ريسندگي بزرگ نيست كه نياز استان را تامين كند.
 
مشکل بیمه قالیبافان، سنتی بودن تولید، نبود کارگاههای رنگرزی، گران بودن مواد اولیه از دیگر مشکلاتی است که بافندگان فرش گلستان با آن دست و پنه نرم می کنند.
کد خبر 2146484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha