۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶

گزارش مهر/

سوابق فرمانداران ورامین از ابتدای انقلاب/ کلید داغ‌ترین صندلی خیابان بهشتی به چه کسی سپرده می‌شود

سوابق فرمانداران ورامین از ابتدای انقلاب/ کلید داغ‌ترین صندلی خیابان بهشتی به چه کسی سپرده می‌شود

ورامین – خبرگزاری مهر: مردم ورامین در 35 سال گذشته 12 فرماندار و چند سرپرست را به خود دیده اند و اکنون منتظر انتخاب سیزدهمین فرماندار هستند تا مشخص شود که کلید داغ ترین صندلی خیابان بهشتی به چه کسی سپرده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تمام افرادی که در شهرستان ورامین سکاندار فرمانداری بوده اند، قطعا خدماتی را از خود به جای گذاشته یا بعضا کوتاهی هایی نیز از آنان به چشم خورده است. در این گزارش سعی شده است که نگاهی کوتاه به اسامی فرمانداران و اتفاقات مهم زمان تصدی آنان داشته باشیم که البته می طلبد عملکرد تک تک افراد را در زمان مناسب مورد ارزیابی قرار داده بدان امید که توجه مسئولان وزارت کشور و استانداری تهران را به منطقه شهید پرور ورامین بیش از پیش جلب کرده و زمینه ساز معرفی فرماندار قوی، متعهد و متخصص در منطقه ورامین شویم.

میرحیدری اولین فرماندار ورامین پس از پیروزی انقلاب اسلامی

اولین فرماندار شهرستان ورامین پس از پیروزی انقلاب اسلامی سید مرتضی میرحیدری است که از سال 1358 تا 1361 به عنوان نماینده عالی دولت در ورامین مشغول به کار بود که در آن زمان پاکدشت، قرچک، پیشوا جز شهرستان ورامین محسوب می شد.

در زمان تصدی میر حیدری، جاده تهران- ورامین عریض شد و خانه های بهداشت در بخش ها فعال می گردد، بیمارستان مفتح که هم اکنون نیز مشغول ارائه خدمات درمانی است در زمان فرمانداری مرتضی میر حیدری ساخته شد.

فرماندار بعدی شهرستان ورامین افصح حسینی است که زمان تصدی وی بعنوان فرماندار شهرستان 6 ماه بیشتر دوام نمی آورد، وی اصالتا اهل نوشهر بود و در طول این 6 ماه نتوانست فرصتی برای ارائه خدمت قابل توجهی به مردم شهرستان ورامین پیدا کند.

البته قبل از افصح حسینی، آقای اطلس باف به مدت یک ماه سرپرست فرمانداری ورامین بود که این مهم بعد از رفتن افضح حسینی تکرار شد.

سید محمد باطنی در سال 1362 به عنوان سومین فرماندار شهرستان ورامین برگزیده شد و قریب 2 سال نماینده دولت در ورامین بود .

آغاز تنش های سیاسی بین نماینده و فرماندار وقت

در این دوره تنش های سیاسی شدید بین فرماندار و نماینده مجلس سبب شد تا سید محمد باطنی جای خود را به عطوفی دهد و عطوفی به عنوان چهارمین فرماندار شهرستان ورامین فعالیت خود را آغاز کند.

استاندار آن زمان استان تهران، طاهری بود که از لحاظ دیدگاه سیاسی با محمد قمی نماینده وقت ورامین در مجلس شورای اسلامی در تضاد بود و همین امر روند خدمت رسانی به شهرستان ورامین را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده بود.

تا سال 1368 عطوفی به کار خود در ورامین ادامه داد تا اینکه هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری ایران رسید و حجت الاسلام محتشمی پور را به عنوان وزیر کشور منصوب کرد.

محتشمی پور نیز بلافاصله طاهری را به عنوان استاندار تهران ابقا کرد و طاهری 11 سال در مقام استانداری مشغول به فعالیت بود.

پنجمین فرماندار ورامین جوادیان بود که توسط استاندار تهران به عنوان نماینده دولت در ورامین انتخاب شد اما جوادیان با عملکرد افراطی پس از دو سال انفصال از خدمت شد.

ساختمان فعلی فرمانداری ورامین در زمان جوادیان ساخته شد اما جوادیان نتوانست بر صندلی فرمانداری در ساختمان جدید تکیه بزند.

در سال 1371 حمزه کرمی به عنوان ششمین فرماندار شهرستان ورامین انتخاب شد. کرمی در دوران فرمانداریش، موفقیتهایی را رقم زد که از جمله آنها می توان به انتشار نشریه ورامین و توسعه و برخی فعالیتهای مناسب دیگر اشاره کرد.

جدایی پاکدشت از ورامین در زمان جانمحمدی

سال 1376 سید محمد خاتمی به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شد که نصیری اولین فرماندار دولت اصلاحات و هفتمین فرماندار ورامین بر داغ ترین صندلی خیابان شهید بهشتی تکیه زد.

در فاصله کوتاه جانمحمدی در سال 1377 به عنوان هشتمین فرماندار ورامین برگزیده شد که در آن سال با پیگیری محمد قمی نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی پاکدشت از ورامین جدا شده و جانمحمدی اولین فرماندار پاکدشت نام می گیرد.

پس از جدایی پاکدشت از ورامین در سال 1379 علی اصغر ناصر بخت نهمین فرماندار ورامین لقب گرفت که از مهمترین اتفاقات آن زمان سفر مقام معظم رهبری به دیار 15 خرداد ورامین بود. اما اکثر احزاب شهرستان از ناصربخت به عنوان فرماندار موفق یاد می کنند.

افزایش تعداد سرپرستان فرمانداری در دولت احمدی نژاد

در سال 1384 حمید نیک همت فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد با حکم کامران دانشجو استاندار وقت تهران، به عنوان دهمین فرماندار شهرستان ورامین انتخاب شد.

بحث مترو به عنوان راه آهن شهری از مهمترین موضوعاتی بود که در دوران نیک همت کلنگ آن بر زمین خورد اما به ثمر ننشست که مورد بحث جدی در رسانه ها  محافل خواص گردید.

مهدی مهدی زاده بود که  بعنوان یازدهمین فرماندار ورامین از او یاد می شود پس از مهدیزاده، سید جمال جلیلی برای اولین بار سرپرست فرمانداری ورامین شد و مدتی بعد سید محمد میربزرگی به عنوان سرپرست بعدی ورامین لقب گرفت.

دوران سرپرستی میربزرگی مانند سرپرستان دیگر بسیار کوتاه بود و پس از میربزرگی، بار دیگر سید جمال جلیلی به عنوان سرپرست فرمانداری ورامین منصوب شد و در حالی که فعالان سیاسی شهرستان در تدارک تهیه نامه خطاب به تمدن استاندار تهران مبنی بر معرفی فرمانداری از لیست ارائه شده بودند، محسن منصوری دوازدهمین فرماندار شهرستان ورامین انتخاب شد.

جدا شدن قرچک و پیشوا در زمان منصوری

در زمان منصوری، نقوی توانست با فشارهایی که بر دولت وارد کرد ابتدا پیشوا و سپس قرچک را از ورامین جدا کند، البته قول داد همزمان ورامین به فرمانداری ویژه ارتقا یابد که عملا تحقق پیدا نکرد.

از دیگر اتفاقات مهم زمان منصوری نامه وی به استاندار تهران مبنی بر درخواست جدایی خیرآباد بود که به یک چالش جدی در شهرستان تبدیل شد.

همچنین رها کردن فرمانداری علیرغم وعده های دولت و حساسیت شرایط سیاسی مورد انتقاد جدی صاحبنظران سیاسی از منصوری بود.

تلاقی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی بهانه ای شد تا محسن منصوری نیز یکبار دیگر جای خود را به جلیلی دهد و دلیلی برای رکورد شکنی جلیلی در کسب عنوان سرپرستی ورامین شود.

موضوع سرپرستی فرمانداری دارای ریشه ای طولانی است که متأسفانه شهرستان ورامین از این موضوع، و نداشتن فرماندار ضررهای فراوانی را متحمل شده است و در این میان برخی افراد در امر سرپرستی فرمانداری ورامین دارای سابقه طولانی هستند و رکورددار این مسئولیت محسوب می شوند.

یکی از این افراد سید جمال جلیلی است که سه مرتبه و در فواصل مختلف سرپرست فرمانداری ورامین شده اند که البته منکر توانایی فردی و قدرت اجرایی افراد نمی شویم اما خود آقای جلیلی  و دیگر سرپرستان در ادارات مختلف می دانند که نقشی که یک فرماندار می تواند ایفا کند، هرگز یک سرپرست نمی تواند آن کارکرد را از خود نشان دهد.

لذا به نظر می رسد مسئولان استانداری تهران با توجه به پتانسل شهرستان ورامین، کار بسیار دشواری را در معرفی فرماندار ورامین پیش رو دارند، چرا که پس از ابلاغ فرمانداری ویژه ورامین، فرماندار ورامین به عنوان معاون استاندار محسوب می شود و این پست کلیدی فردی می طلبد که هم از لحاظ تعهد و هم از لحاظ تخصص در بالاتری مرتبه ها باشد.

البته شایعاتی مبنی بر بکارگیری افراد وابسته به جریانات افراطی اصلاح طلب نیز به گوش می رسد که تحقق این موضوع از استاندار تهران بسیار بعید به نظر می رسد چرا که اولا سابقه فکری و اجرایی این افراد هیچگاه با رویکرد دولت اعتدال و امید سازگار نیست و ثانیا استاندار محترم تمامی این گزینه ها را شایعه خواند و افزود: برای انتخاب فرمانداران تعهد، تخصص و تجربه سه فاکتور مهم هستند که امید است فرماندار شهرستان ورامین تمامی این فاکتورها را به دور از هرگونه سفارشی دارا باشد و فردی به عنوان فرماندار شهرستان 15 خرداد انتخاب شود که خود به دنبال ارتقای این منطقه و تبدیل ورامین به مرکز استان باشد.

قطعا انتخاب فرماندار یک شهرستان امری دشوار است و شاید به دلیل عدم معرفی فرماندار ورامین تاکنون، حساسیت این منطقه باشد چرا که ورامین در نگاه مسئولان ارشد نظام جایگاه فرا شهرستانی دارد و مردم ولایتمدار و مذهبی این دیار لایق بهترین فرد برای تصدی فرمانداری شهرستان ورامین هستند و امید است که مهندس هاشمی  فردی با تجربه، متعهد و متخصص را انتخاب کرده و توسعه این منطقه را شتاب بخشد.

-----------------------

گزارش از محمدرضا حیدری

کد خبر 2165680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha