۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۳۶

در گفتگو با مهر مطرح شد:

احداث پایانه صادرات خرما نیازمند اعتبار است/اصلاح 9 هزارهکتار از نخیلات فرسوده

احداث پایانه صادرات خرما نیازمند اعتبار است/اصلاح 9 هزارهکتار از نخیلات فرسوده

بندرعباس - خبرگزاری مهر: نائب رئیس انجمن خرمای ایران از بر ضرورت احداث پایانه صادرات خرما در بندر شهید رجایی و همکاری مسئولان ارشد استانی و وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد.

ابراهیم پورحیدری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت تولید خرما در استان هرمزگان، بیان داشت: برای افزایش کیفیت محصولات خرمایی طرح اصلاح 9 هزار هکتار از نخیلات فرسوده هرمزگان با اعتبار 15 میلیارد تومان به وزیر جهادکشاورزی در سالجاری ارائه شد. در صورت انجام این طرح در فاز دوم هم 10 هزار هکتار دیگر نوسازی و جایگزین می شود.

پورحیدری با بیان اینکه 50 رقم خرما در استان تولید می شود، اظهارداشت: ارقام پیارم، خاصویی، مضافتی، کریته، مرداسنگ، زاهدی، آل مهتری و برهین در استان به ترتیب دارای بیشترین بازار خرید در داخل و خارج از کشور را دارد.

وی سرانه مصرف خرما در کشور را هشت کیلوگرم عنوان کرد و افزود: سرانه مصرف خرما در استانهای هرمزگان و خوزستان به ترتیب 12 و 14 کیلوگرم است که نسبت به سرانه کشوری این رقم بالاتر است.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران خاطرنشان کرد: عمده خرمای تولیدی هرمزگان شامل ارقام مرداسنگ و کریته است. میناب با تولید 51 هزار تن در 18 هزار هکتار و رودان و توابع با 43 هزار تن تولید ر 12 هزار هکتار از نخیلات بیشترین تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده اند.

وی با اظهار اینکه پنج هزار تن خرمای صادراتی استان در شهرستانهای میناب، رودان و جاسک تولید می شود، ادامه داد: کشورهای آسیای میانه، هند، چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار مصرف خرمای تولیدی استان هستند.

پورحیدری در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی برای فروش محصولات خرما در بازارهای داخلی و جهانی صورت گرفته است، عنوان کرد: برداشت و عرضه مکمل یکدیگر هستند. کشاورزان باید سعی در تولید محصولات مرغوب داشته باشند و سازمان تجارت هم باید شرایط مناسب و تسهیلات خوبی را برای کشاورزان جهت فروش محصولاتشان در بازار فراهم کند.

وی بیان داشت: فروش محصولات در بازارهای داخلی کشور ساده و روان است. اختصاص میادین فروش محصولات کشاورزی در کلان شهرها و ایجاد شرایط نگهداری کمک شایانی به فروش محصولات خرما و سایر محصولات کشاورزی کرده است. این غرفه به صورت رایگان در اختیار کشاورز و تجار قرار می گیرد. فروش در میادین عرضه محصولات کشاورزی دو حسن دارد یکی محصول با قمیت نازل و مناسب به دست خریدار می رسد دوم انکه در فروش تسریع می شود و دست دلالان و واسطه گران از بازار کشاورزی حذف می شود.

نبود برند و بسته بندری مناسب محصولات کشاورزی

وی دلایل عدم فروش موفق در بازارهای جهانی را نبود برند مناسب در محصولات کشاورزی، نبود فراید بسته بندی و فراوری بروز محصولات عنوان کرد و افزود: برگزاری جشنوارهای داخلی و حضور در نمایشگاه های جهانی غذا دو راهکار مناسب برای عرضه و معرفی محصولات کشاورزی مرغوب است. سال گذشته به همت انجمن خرمای ایران جشنواره غذاهای حلال با حضور 30 کشور در سالن همایشهای خلیج فارس در تهران برگزر شد و بسیاری از صادرکنندگان و کشاورزان توانستند با ارائه محصولات بازارهای خوبی را در کشورهای مختلف بدست بیاورند.

نائب رئیس انجمن خرمای ایران با بیان اینکه محصولات کشاورزی ایران به دو شکل با واسطه و بدون واسطه به کشورهای دنیا عرضه می شود، اظهارداشت: محصولات خرمای ایران بدلیل نبود برند و بسته بندی مناسب به کشورهای امارات و عربستان به صورت فله ای صادر و در آنجا با بسته بندی و برند آنها به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شود.

رئیس انجمن ملی خرمای استان هرمزگان تصریح کرد: برای آنکه سرنوشت خرما هم مانند پیاز و گوجه فرنگی نشود، شش هکتار زمین در مجتمع بندری شهید رجایی برای احداث پایانه صادرات خرما در نظر گرفته ایم که مراحل واگذاری زمین به اتمام رسیده و در حال رایزنی جهت جذب اعتبار برای آغاز احداث زیرساخت ها هستیم. اعتبار مورد نیاز این پایانه 11 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاران خارجی جهت احداث کارخانه و تمامی مراحل بسته بندی، ضد عفونی و بازاریابی محصول اعلام آمادگی کرده اند.

 

 

 

کد خبر 2166700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha