۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲

برنده جایزه گیلر کانادا معرفی شد

برنده جایزه گیلر کانادا معرفی شد

جایزه گیلر کانادا از میان فهرست نهایی پنج نفره خود، لین کودی را به عنوان برنده رقابت سال 2013 خود انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال پست، مجموعه داستان کوتاه «مسیر جهنم» نوشته لین کودی از انتشارات هاوس آف آنانسی موفق شد تا جایزه 50 هزار دلاری گیلر کانادا را به خانه ببرد.

این جایزه که از گرانترین جوایز برای ادبیات داستانی به زبان انگلیسی است در بیست سالی که از فعالیتش می گذرد بیش از سه چهارم میلیون دلار به برندگانش جایزه داده است.

کتاب کودی از سوی گروه داوری که ریاست آن بر عهده اسی ادوگیان بود، به عنوان کتابی که ارایه کننده طیف متنوعی از نگرش های حیرت‌آور، استراتژی های روایتی و موقعیت های انسانی است، تحسین شد.

گروه داوری که شامل مارگارت آتوود نویسنده مشهور کانادایی و جاناتان لتم نویسنده آمریکایی بود، در بیانیه‌اش نوشت: این کتاب در حالی که از داستان‌های متفاوت تشکیل شده به شیوه‌ای زنده و با زبانی شمایل شکنانه موفق می شود تا طبع بذله گویی و صیمانه‌ای را شکل دهد.

«هم آورد» اثر قبلی کودی نیز برای دریافت جایزه گیلر نامزد شده بود. او همچنین به فهرست نهایی جایزه فرماندار کل کانادا نیز راه یافته بود و مدال استفن لیکاک برای طنز را نیز دریافت کرده است.

وی در مراسم اهدای این جایزه با به فال نیک گرفتن این که امسال هم جایزه نوبل نصیب خالق داستان‌های کوتاه شده و هم جایزه گیلر در برابر چهار رمان یک مجموعه داستان کوتاه را انتخاب کرده است، گفت خود را اصلا در حد و اندازه‌های آلیس مونرو نمی‌بیند و بیشتر رمان نویسی است که گاهی داستان کوتاه نیز می‌نویسد.

او گفت در حقیقت تنها دلیلی که موجب شد تا او این مجموعه داستان کوتاه را بنویسد این بود که ناشر وی از او چنین چیزی را طلب کرده بود. او گفت به این ترتیب من مجموعه داستان‌های کوتاهی نوشتم که به نوعی با هم مربوط بودند.

در فهرست نهایی این رقابت در کنار این مجموعه داستان کوتاه ، چهار رمان نیز جای داشتند. به هر یک از فینالیست‌های این جایزه نیز یک چک  پنج هزار دلاری اهدا شد و به این ترتیب دنیس بوک برای رمان «دوباره به خانه رفتن»، کریگ دیویدسون برای رمان «شهر آب مروارید»، لیسا مور برای رمان «گرفته شده» و مایکل وینتر برای رمان «وزیر مشاور» این جایزه را دریافت کردند.

از این فهرست کودی و مور هر دو در فهرست نهایی بنیاد نویسندگان راجرز برای داستان به ارزش 25 هزار دلار راه یافته‌اند و آنجا نیز با هم رقابت می‌کنند. این جایزه 20 نوامبر برندگانش را معرفی می‌کند.

گروه داوری با بررسی 147 کتاب از 61 ناشر که آثار خود را برای این رقابت ارسال کردند، برنده امسال خود را در دو مرحله انتخاب کرد.

جایزه گیلر برای تجلیل از روزنامه‌نگار فقید دوریس گیلر با حمایت اسکاتیا بانک اهدا می‌شود.

 

کد خبر 2170683

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha