۲۵ مرداد ۱۳۸۴، ۱۳:۳۲

ميرتاج الديني در نطق قبل از دستور مجلس :

كابينه پيشنهادي با رويكرد تحول گرائي به مجلس معرفي گرديد //دولت نگاهي يكسان به استان هاي كشور داشته باشد

كابينه پيشنهادي با رويكرد تحول گرائي به مجلس معرفي گرديد //دولت نگاهي يكسان به استان هاي كشور داشته باشد

سيد محمدرضا مير تاج الديني در نطق قبل از دستور مجلس شوراي اسلامي با آرزوي موفقيت براي احمدي نژاد و كابينه وي گفت: كابينه ايشان همچنانكه انتظار مي رفت با رويكرد تحول گرائي به مجلس معرفي گرديد و عده اي به خود اجازه دادند كه عجولانه و بدون بررسي و مطالعه كافي در سوابق و برنامه هاي وزراء پيشنهادي به بهانه اينكه افراد ناشناخته هستند به تخريب چهره عمومي دولت آينده پرداختند.

به گزارش خبرگزاري "مهر"،  نطق قبل از دستور سيد مير تاج الديني به شرح ذيل است: ايام خجسته ماه رجب، ولادت حضرت امام محمد تقي جواد الائمه و ميلاد امير المومنين (ع) را به آخرين حجت خدا امام عصر (عج) و رهبر عزيز انقلاب و شما همكاران گرامي و امت مسلمان ايران به خصوص مردم شريف و ولايتمدار تبريز، آذرشهر و اسكو و ديگر شهرها و بخشها و روستاهاي تابعه تبريك و تهنيت عرض مي كنم و ايام معنوي اعتكاف و ايام البيض را گرامي مي دارم.

فرصت را غنيمت شمرده، روزهاي آغازين رياست جمهوري آقاي دكتر احمدي نژاد را صميمانه تبريك گفته و آرزوي توفيق روزافزون براي ايشان و همكارانشان را مي نمايم.

كابينه ايشان همچنانكه انتظار مي رفت با رويكرد تحول گرائي به مجلس معرفي گرديد. عده اي به خود اجازه دادند كه عجولانه و بدون بررسي و مطالعه كافي در سوابق و برنامه هاي وزراء پيشنهادي به بهانه اينكه افراد ناشناخته هستند به تخريب چهره عمومي دولت آينده پرداختند. آنان چنين پنداشته اند كه پست هاي وزارت همانند دو دهه گذشته در ميان عده اي معدود بايد دست به دست بگردد و فراموش كرده اند كه مردم در انتخابات نهم به تحول و نوآوري راي داده اند.

اولين اقدام جسورانه رئيس جمهور محترم اين بود كه با انتخاب چهره هاي جديد و امكان جابجايي نخبگان را فراهم نمودند و كابينه اي با ويژگي تحول و نوگرائي، انسجام و همگرائي، دانش و كارآمدي، تعهد و اصولگرائي معرفي كردند كه بررسي گذشته و سوابق آنان نشان مي دهد اعضاي كابينه از نيروهاي ارزشي و متعهد كه عموما در عرصه هاي مختلف نظام اسلامي حضور موثر و فعال داشته و صادقانه در خدمت مردم و كشور اسلامي بوده اند هر چند كه در مجموعه ملاكها و شرائط تفاوتهاي نسبي در ميان آنها مشهود است و نمايندگان محترم بر مبناي وظيفه قانوني پس از بحث و بررسي راي اعتماد خواهند داد.

سخن دوم اينجانب كه موضوع اصلي اين نطق خواهد بود بحث درباره راهكارهاي تحقق عدالت در جامعه است. يكي از آرمانهاي نظام اسلامي كه همواره  مورد تاكيد امام راحل عظيم الشان و رهبر عزيز انقلاب نيز قرار گرفته، عدالت اجتماعي و گسترش آن در جامعه است. اين حقيقت ريشه در تعاليم و آموزه هاي ديني داشته و اساس و بنيان بعثت انبياء بر آن نهفته شده است « ... ليقوم الناس بالقسط».

ارزش و فلسفه حكومت نيز بر مبناي آن تعريف گرديده، كه مولاي عدالت پيشه گان خطاب به ابن عباس فرمودند: « والله لهي احب الي من امرتكم الا ان اقيم حقا او ادفع باطلا ».

رهبر فرزانه انقلاب در اين خصوص مي فرمايند: تحقق جامعه اسلامي بدون عدالت اجتماعي محال است. گفتمان غالب در انتخابات رياست جمهوري نهم و رويكرد و انتخاب مردم، عدالت و تحول محور بود. دولت جديد اولين اصل از اصول چهارگانه خود را گسترش عدالت اعلام كرده است. عدالت گواراترين سخن در بيان، گسترده ترين كلمه در توصيف و سخت ترين حقيقت در عمل و اجراست.

«  الحق اوسع الاشياء في التواصف و اضيقها في التناصف » .

در مقام عينيت بخشيدن به اين ارزش و گسترش عدالت اجتماعي در جامعه بايد بي درنگ سراغ راهكارهاي عملي و اجرائي آن رفت و ايثارگرانه به استقبال سختي ها و ناملايمات و خطرات شتافت چرا كه جز با تدبير و برنامه ريزي صحيح و جامع و تلاش و جهاد شبانه روزي تحقق حتي بخشي از آن در جامعه ممكن نيست. براي رسيدن به عدالت اجتماعي در جامعه نكاتي را يادآور مي شوم.

1- توزيع عادلانه امكانات و منابع ملي و فرصتها در جامعه و در ميان همه مردم از نشانه هاي عدالت مي باشد. استانهاي سراسر كشور، شهرهاي بزرگ و كوچك، روستاها و بخشها در اقصي نقاط كشور بايد بطور عادلانه از منابع و سرمايه هاي ملي بهره مند شوند در حاليكه اعتبارات كلان در شهرهاي بزرگ تخصيص و هزينه مي شود. روستاها براي اجراي پروژه هاي طرح هادي و يا جاده و آب شرب و آب كشاورزي و نهرهاي كوچك براي پروژه هاي عمراني خيلي كوچك با مشكل اعتباري روبرو هستند.

اين تبعيض در تقسيم اعتبارات بين استانها هم وجود دارد. بخش نگري و نگاه استاني و بومي در ميان مسئولان تصميم گيرنده و رابطه گري و چانه زني در جذب بودجه به اين بي عدالتي و تبعيض دامن مي زند.

دولت بايد نگاه برابر و يكسان به همه استان هاي كشور داشته باشد اگرچه توجه ويژه به مناطق محروم مورد قبول همه حتي استانهاي برخوردار مي باشد.

در اين فرصت تاسف خود را نسبت به افت شديد اعتبارات استان آذربايجان شرقي ابراز مي دارم كه در سال گذشته اين استان در اعتبارات عمراني در رديف 26 در ميان 30 استان بود  در حاليكه در سال 74 در رديف چهارم بوده است. جاي تعجب نخواهد بود كه در اين وضعيت استان ما در رتبه اول كشور در مهاجرت (مهاجر فرستي) قرار گرفته است. بي شك به اين حقيقت تلخ بايد اذعان كنيم كه عليرغم زمينه هاي مساعد سرمايه گذاري در بخشهاي صنعتي و كشاورزي و تجاري در اثر عدم اختصاص اعتبارات لازم شاهد افت در برخي شاخصهاي رشد و توسعه در استان هستيم.

تبريز در گذشته جزو قطب هاي صنعتي كشور بوده و بايد در برنامه هاي توسعه كشور به جايگاه متناسب خود ارتقاء يابد. با اينكه بيش از 85  درصد قطعات خودرو توسط قطعه سازان مبتكر تبريزي توليد مي شود از داشتن كارخانه خودروسازي در كنار صدها كارگاه و كارخانه قطعه سازي محروم مانده و تاكنون تلاشها به جايي نرسيده است.

اميدوارم وزير صنايع آتي جناب آقاي طهماسبي اين خواست عمومي مردم شريف تبريز و صنعتگران  خوش فكر را برآورده نمايد.

در همين جا از فرصت استفاده مي كنم و خوشحالي خود را از حضور وزير تلاشگر راه و ترابري جناب آقاي رحمتي در كابينه پيشنهادي ابراز مي دارم. ايشان همچنانكه در برنامه اول خود تكميل بعضي از پروژه هاي ملي و بزرگ را وعده داده بودند و انصافا گام هاي خوبي از جمله در راه اندازي فرودگاه  حضرت امام (ره)، خط راه آهن بافق - مشهد برداشته اند. و لكن هنوز مردم آذربايجان در انتظار افتتاح بزرگراه زنجان - تبريز نشسته اند.

اميدوارم همچنانكه اعلام نموده اند در شش ماهه دوم سال جاري شاهد افتتاح آن باشيم. پروژه اي كه بايد در سال 80 به پايان مي رسيد اكنون با 4 سال تاخير هنوز هم هر روز شاهد تصادفات ناگوار در جاده پر پيچ و خم ميانه - تبريز هستيم، همچننين خط دو بانده راه آهن ميانه - تبريز همت عالي و توجه دولت آينده را مي طلبد و فرودگاه بين المللي تبريز متناسب با كلان شهر تبريز نمي باشد كه نسبت به توسعه آن بايد اقدام گردد.

روستاهاي حوزه انتخابيه به خصوص آذرشهر، ايلخچي، گوگان، اسكو، ممقان، خسروشهر و ياسمنج برخي با مشكل آب شرب و برخي ديگر با مشكل آب كشاورزي مواجه هستند. اهالي انقلابي اين مناطق كه به سختكوشي و ديانت معروفند در تكميل پروژه هاي عمراني، طرح هادي روستاها، تكميل جاده هاي روستايي، گازكشي به روستاها، ايجاد فرصت هاي شغلي براي جوانان و امكانات تربيت بدني نياز به توجه ويژه و حمايت مسئولان دارند.

2- سد راه تبعيض و امتيازطلبي و رانت خواري و برخورد جدي و عملي و مبارزه قاطع و مستمر و بي امان با رانت خواران و خيانت كنندگان به بيت المال و امتياز طلبان يكي ديگر از نشانه هاي تحقق عدالت در جامعه است.

عده اي در اين كشور با استفاده از امكانات دولتي و با تباني و بهره مندي از رانت قدرت و سياست به آلاف و الوف رسيده اند. گزارش هاي گوناگون ازسوي دستگاههاي رسمي كشور همچون سازمان بازرسي، ديوان محاسبات، قوه قضائيه و تشكيل پرونده هاي متعدد فساد مالي، بيانگر اين موضوع است كه راهي طولاني و سخت در پيش داريم.

آيا روزي فراخواهد رسيد كه به وضعيت مالي امتيازطلبان و آنانكه با استفاده از رانت قدرت و امكانات دولتي طبقه جديدي از سرمايه داران بي درد اين كشور را بوجود آورده اند كه هم نام انقلاب خورده اند و هم انقلابيون را به سخره گرفته اند، رسيدگي شده و به مردم معرفي شوند تا با قدرت قانون هر آنچه كه از بيت المال به يغما رفته است، به خزانه ملت برگردد.

آيا زماني خواهد آمد كه ديگر كسي نتواند با استفاده از قدرت و رابطه به مال اندوزي بپردازد. بسياري از مردم سوال مي كنند چگونه است كه كارمندان زحمتكش و مردم سختكوش اين مرز و بوم در عرصه هاي مختلف و در شغلهاي آزاد و دولتي به سختي با حقوق خود ماه را به آخر مي رساند و براي هزينه هاي ضروري زندگي چون تهيه مسكن، هزينه ازدواج فرزندان زير بار وام هاي سنگين مي روند ولي در همان حال عده اي با استفاده از موقعيت و امتيازات دولتي و تعامل و تباني با اصحاب زر و زور به ثروتهاي بادآورده مي رسند. آيا وقت آن نرسيده است كه قانون از كجا آورده اي را نسبت به چنين افرادي پياده كنند.

3- اصل يكصد و چهل و دوم قانون اساسي مي گويد دارائي رهبر، رئيس جمهور، معاونان رئيس جمهور، وزيران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط رئيس قوه قضائيه رسيدگي مي شود كه بر خلاف حق افزايش نيافته باشد.

اگرچه عملكرد صادقانه دولت و اقدامات دولت در بهبود وضعيت اقتصادي و كاهش فشار اقتصادي و تورم و بيكاري از عوامل موثر در بهبود وضع زندگي جامعه مي باشد، برچيدن فساد اداري، تبعيض، پارتي بازي، رشوه خواري جامعه را بسوي فرهنگ متعالي و معنوي اسلام سوق مي دهد. لكن توجه مستقيم به كارهاي فرهنگي، تلاش در جهت تعميق باورهاي ديني، بازسازي فرهنگ اسلامي و ملي جامعه، مقابله با تهاجم فرهنگي، حمايت و پشتيباني مالي و فكري از هنر پويا و متعهد در عرصه هاي فيلم و تئاتر و شعر و ادبيات و ديگر مقولات فرهنگي و هنري  امري لازم و اولويت دار است. دولت دكتر احمدي نژاد و حضور برادر متعهد و درد آشنا و اهل فرهنگ جناب آقاي صفار هرندي در كابينه جديد چنين رويكردي را نويد مي دهد.

4- خروج نيروهاي اشغالگر از نوار غزه موجب خوشحالي مسلمانان بخصوص فلسطينيان دلاور شده است. اين پيروزي در سايه مقاومت اسلامي در سرزمينهاي اشغالي و ناشي از انتفاضه اسلامي مردم فلسطين مي باشد كه بار ديگر اين حقيقت به اثبات رسيد كه جهاد و مقاومت سرانجام، پيروزي و عزت را رقم خواهد زد. مذاكرات خفت بار و سازشكارانه هرگز چنين نتيجه اي را به دنبال ندارد.

انشاء الله مقاومت ايثارگرانه و جهاد مقدس مردم فلسطين و لبنان پيروزي نهايي يعني خروج صهيونيستها از بيت المقدس و آزادي قدس را به ارمغان خواهد آورد.

5- حق مسلم ملت ايران در پرونده هسته اي بر مبناي قوانين بين الملل و اساسنامه و پادمان آژانس انرژي هسته اي و قرارداد NPT داشتن دانش هسته اي و استفاده از فن آوري اتمي در مقاصد صلح آميز است. فك پلمپ كارخانه UCF اصفهان اقدام ارزشمند هرچند ديرهنگام بوده است.

از مسئولان پرونده هسته اي انتظار داريم براي مقابله با زياده خواهي سه كشور اروپائي كه تحت نفوذ آمريكا صورت مي گيرد هرچه زودتر با شروع به كار نطنز گام بعدي را برداشته و غني سازي اورانيوم و چرخه سوخت اتمي را آغاز كنند و همه آزاد انديشان دنيا مي دانند اقدام ايران كاملا قانوني بوده و حركت اروپا و آمريكا اقدام مستكبرانه و استعمارگرانه است.

کد خبر 218920

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha