پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۷

ادعایی که در یک کتاب مطرح شد:

شاهنامه فردوسی، نخستین سندی که تریاک را دارو خواند!

شاهنامه فردوسی، نخستین سندی که تریاک را دارو خواند!

کتاب «مجنون لیلی، مجنون کراک» با بررسی پیشینه مصرف مواد مخدر در ایران، نخستین سندی را که در آن از تریاک به عنوان یک دارو نام برده شده است، شاهنامه فردوسی معرفی می‌کند. همچنین در این اثر آمده است: در متون بر جای مانده از دروه غزنویان، می‌شود ردپایی از تریاک و حشیش را دید.

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه نشر شهر کتاب «مجنون لیلی، مجنون کراک» را از سری کتاب‌های آموزشی  مهارت‌های مدیریت خانواده و در قالب منابع مکتوب نظام یکپارچه آموزشی خود منتشر کرد. این کتاب متنی آموزشی به منظور آموزش خانوده‌های ایرانی درباره پدیده اعتیاد نوشته شده است.

در فصل نخست کتاب اخیر تاریخچه اعتیاد در جهان بیان شده است و تاریخچه تولید و مصرف مواد مخدر را مورد واکاوی قرار داده است. بر این اساس مولف این کتاب تاریخچه کاشت و تولید مصرف خشخاش و تریاک را به پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح و کاشت خشخاش توسط سومریان منتصب می‌داند و در بخشی از آن می‌نویسد: لوح‌های کلی متعلق به 5 هزار سال قبل از میلاد نشان می‌دهد که سومریان از اولین اقوام کهنی هستند که به کشت خشخاش پرداخته و از مزایای دارویی آن سود جسته‌اند. به طوری که آن را گیاه شادی بخش می‌نامیدند.

این کتاب در ادامه به موضوع ورود و مصرف مواد مخدر در ایران پرداخته و نخستین سندی را که در آن نام تریاک به عنوان یک دارو نام برده شده است، شاهنامه معرفی می‌کند و پس از آن نیز به گفته وی در متون بر جای مانده از دروه غزنویان می‌شود ردپایی از تریاک و حشیش را دید.

کتاب اخیر در ادامه موضوع به اعتیاد در عصر صفویه، افشاریه و زندیه و نیز اعتیاد در عصر قاجار و پهلوی و در نهایت سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.

این کتاب در فصل دوم به سراغ موضوعی با عنوان اعتیاد سنتی رفته و از این رهگذر به تعریف این نوع از اعتیاد و نیز شیوه‌های استفاده از ماده مخدر در این نوع از اعتیاد پرداخته است. به گفته مولف این اثر و بر مبنای طبقه‌یندی انجام شده در مورد مواد مخدر در سازمان‌های جهانی اعتیاد به ترتیب از سوی مواد مخدر، توهم‌زاها، کانبیانس یا شیره گیاه شاهدانه، مسکن‌ها و خواب‌آورها، آرام‌بخش‌ها، چسب و موارد فرار استنشاقی، محرک‌ها و الکل و توتون قهوه ایجاد می‌شود. معرفی مصداقی هر یکی از این مواد موضوع دیگری است که در این اثر به آن توجه شده است.

موضوع سومین فصل این کتاب اعتیاد نوین است که در آن به معرفی و شرح موادی چون اکستازی، ال‌اس‌دی، شیشه یا کریستال، کراک، جی‌اچ‌بی، پان‌پراگ، مسکالین، کتامین، ترمادول، فن سیکلیدین، نورجیزک، تمجیزک، بوپروجیزک و افروز پرداخته شده است.

موضوع فصل چهارم از این اثر به برسی آمار اعتیاد در ایران است که به گفته مولف برای آخرین بار ایران در سال 86 به سرشمای تعداد معتادان خود پرداخته و از این منظر تعداد آنها را  800 هزار تا یک میلیون و 700 هزار نفر در کشور  را شامل می‌شود.

موضوع پنجمین فصل از این اثر نیز جامعه‌شناسی اعتیاد نوین است و در آن علل فردی و اجتماعی و اعتیاد مورد واکاوی قرار گرفته است و در آن موضوعاتی مانند افزایش بی‌حد و حصر جمعیت، بحران بیکاری و نوع شغل محیطی، خالی بودن اوغات فراغت، نداشتن درآمد، نبود عدالت اجتماعی، مهاجت، بحران هویت، ضعف سیستم کنترل درونی و بحران فضای باز سیاسی و... را از مهمترین موضوعاتی مطرح می‌کند که موجب توسعه اعتیاد می‌شود.

کتاب «مجنون لیلی، مجنون کراک» را موسسه نشر شهر به قلم محمد فکری هل آبادی و با قیمت 15 هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 2211394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha