۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۵

سمینار تخصصی کودکان کار برگزار می شود

سمینار تخصصی کودکان کار برگزار می شود

سمینار تخصصی کودکان کار با هدف بررسی علمی و تجربی معضل کار کودکان در ایران اسفندماه سال جاری در دانشگاه های شریف، تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنا به تعریف کار کودکان در کنوانسیون بین‌المللی کار، کودک کار به کودکی گفته می‌شود که از سوی سرپرست یا والد خود به اجبار به فعالیتی واداشته می‌شود که وی را از رشد طبیعی و حتی روانی و جسمی‌اش باز می‌دارد، به عبارت دیگر هر کاری که کودک به واسطه آن از تحصیل و نشاط محروم شود و با انجام فعالیت‌های نادرست به سمت و سوی بزه‌کاری برود، در این تعریف جای می‌گیرد.

وجود کودکان کار در جوامع امروزی ما به عنوان مسئله‌ای لاینحل در آمده که از سوی دست‌اندرکاران اجتماعی، حقوقی و قضایی، برنامه‌ای در راستای حل آن ارائه نشده است و تنها به پاره‌ای فعالیت‌های نه چندان ریشه‌دار و عمیق که نتیجه‌ای هم در برندارند بسنده شده است.

هر یک از انواع کار کودک، آسیب هایی را در آینده ای نه چندان دور متوجه جامعه می سازد.  به عنوان مثال در زمینه معضل کودکان دستفروش، از آنجایی که جامعه مسئولیت خود در برابر این کودکان را تنها با خرید از آنان و یا نادیده گرفتن‌شان تمام‌شده انگاشته است از این رو این کودکان برای خانواده یا سرپرست‌شان بسیار سود آور تلقی شده و روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. آمار موالید در بین این خانواده‌ها که اعتیاد و فقر مادی و فرهنگی از مشکلات اساسی آنان است رو به افزایش است، از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که این قشر سهم بسزایی در آینده جامعه خواهند داشت.

جمعیت امداد دانشجویی ـ مردمی امام علی (ع) به عنوان سازمانی مردم‌نهاد که با هدف بازگرداندن حقوق از دست‌رفته‌ی کودکان و با داشتن سابقه‌ی حضور مستمر در کنار این کودکان و ایفای نقشی متفاوت از آنچه جامعه در برابر آنها ایفا کرده است،با هدف تعریف کارکودک به همراه ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی این معضل از جهات گوناگون در اجتماع و ارائه‌ی راهکارهای عملی به منظور پیشگیری و رفع این معضل اقدام به برگزاری سمیناری تخصصی با عنوان«کودکان کار و خیابان» کرده است.

سرفصل‌های اجرایی سمینار شامل موضوعاتی هم‌چون جغرافیای کودک کار درایران، بررسی قوانین و مقررات،آسیب‌شناسی اجتماعی و مددکاری،بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه معضل کودکان کار توسط مسئولین ،صدای کودکان کار و تجربیات جهانی می‌باشد که به همراهاجرای تئاتر ، نمایشگاه عکاسی  و کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است تدوین نتایج سمینار با موضوعیت آسیب‌شناسی معضل کار کودک و آینده‌ی پیش روی این معضل به همراه جمع‌بندی راهکارهای موجود در راستای رفع کار کودکان و پیشگیری از معضلات این قشر در قالب‌های علمی و تخصصی و انتشار آن‌ها در قالب کتابی که بتوان به عنوان مرجعی در زمینه‌ی کار کودکان به آن استناد کرد، از نتایج برگزاری این سمینار ملی خواهد بود.

سمینار تخصصی کودکان کار از سوم اسفند ماه سال جاری به مدت 5 روز در دانشگاه‌های صنعتی شریف،تهران، شهید بهشتی و علامه‌ طباطبایی توسط جمعیت امداد  دانشجویی ـمردمی امام علی (ع) برگزار خواهد شد.

از سخنرانان این سمینار می توان به دکتر سید علی کاظمی رئیس اداره کل فنی قوه قضائیه  که در زمینه های  تدوین لوایح  تأمین امنیت زنان و حمایت از کودکان فعالیت داشته و همچنین منیره آرزومندی از اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اشاره کرد.

کد خبر 2229698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha