۶ شهریور ۱۳۸۴، ۱۶:۵۷

در دور اول مذاكرات وزراي خارجه ايران و كويت مطرح شد:

متكي: در صدد هستيم جايگاهي شايسته در زمينه تامين سوخت هسته اي داشته باشيم // الصباح: ايران را ستون فقرات استقرار نظام امنيتي جديد در منطقه مي دانيم

متكي: در صدد هستيم جايگاهي شايسته در زمينه تامين سوخت هسته اي داشته باشيم  // الصباح: ايران را ستون فقرات استقرار نظام امنيتي جديد در منطقه مي دانيم

شيخ محمد صباح السالم الصباح وزير خارجه كويت كه به منظور ابلاغ پيام تبريك مقامات عاليرتبه كويتي به وارد تهران آمده است، در مذاكره با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان علاقمندي كويت براي تقويت بيش از پيش مناسبات و همكاري هاي منطقه اي و بين المللي ميان دو كشور را ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، متكي وزير امور خارجه كشورمان در اين مذاكرات با مرور بر روند مناسبات ميان تهران و كويت و اهتمام سران دو كشور به حفظ مناسبات در سطح ممتاز و برجسته تصريح كرد: دو كشور مي توانند نقش موثر و سازنده اي در روند تحولات منطقه ايفا كنند و گذشته مناسبات و سطح عالي تماسها سرمايه خوبي براي تقويت هر چه بيشتر روابط مي باشد.

وزير خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: بايد در دوره جديد حصول به توافقات جديد را پي ريزي و پيگيري كنيم.

متكي با اشاره به اينكه تهديدزدايي هدف مهمي براي همكاري ها است، اوضاع عراق را مورد توجه قرار داد و گفت: بازگشت آرامش و ثبات به عراق براي ما بسيار مهم است و متاسفانه آمريكا شهد بركناري صدام را در كام ملت عراق به دارويي تلخ تبديل كرده است.

وزير خارجه كشورمان اظهار داشت: ايران و كويت و ساير كشورهاي منطقه مي توانند طراحي هاي جديدي را در مناسبات في مابين برقرار كنند و لازمه آن تعريف راهبردهاي جديد است.

متكي در اين مذاكرات با تشريح محور عدالت خواهي و عدالت گستري به عنوان يكي از محورهاي اساسي مطرح شده ازسوي رييس محترم جمهوري اسلامي و دامنه اين ديدگاه در روابط بين الملل تصريح كرد: عدالت اساس هستي و گمشده ملل و نگاه ملي دولت هاي مختلف است و معتقديم در فضاي صميمانه و بر اساس مواضع منطقي مي توانيم ديدگاههاي خود را بيان و زمينه هاي مختلف و جديد همكاري را بنا كنيم.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين با تشريح روند مذاكرات و تحولات طي قريب دو سال گذشته در پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران ، خاطرنشان ساخت: در صدد هستيم جايگاهي شايسته در زمينه تامين سوخت هسته اي داشته باشيم.

ايشان اضافه كرد: در طول اين مدت همواره بر مسير اعتمادسازي حركت كرده ايم و همه گامهاي اعتمادسازي را برداشته ايم.

متكي با اشاره به توافق پاريس اظهار داشت: دو كليد واژه توافقنامه پاريس حق چرخه سوخت براي ايران و تضمين لازم براي عدم انحراف بسوي استفاده نظامي از انرژي هسته اي براي اروپا بوده و اروپا با تفسير نادرست از تضمين عيني، از توافق پاريس  خارج شده است .

وزير خارجه كشورمان تصريح كرد: برخورداري از فناوري هسته اي براي استفاده صلح آميز يك خواست ملي است.

ايشان ابراز اميدواري كرد مذاكرات منطقي و بدون پيش شرط مجدد شكل گيرد.

وزير خارجه كويت نيز در اين ديدار با اظهار خرسندي از استقرار مردمسالاري در جمهوري اسلامي ايران، گفت: ايران كشور بزرگي در منطقه است و نقش مهمي در ثبات و امنيت منطقه دارد و ما علاقه منديم مشورت و تبادل نظر منظم ميان دو كشور هر چه بيشتر شود.

وي همكاري و مشورت در خصوص اوضاع عراق در قالب نشست هاي همسايگان عراق و همچنين رايزني هاي دوجانبه را مورد تاكيد قرار داد و افزود: مقامات كويت علاقمند هستند اين مشورتها فراتر از عراق و بصورت گسترده تر در خصوص ثبات و امنيت منطقه شكل گيرد.

شيخ محمد صباح السالم الصباح تصريح كرد: ما ايران را ستون فقرات استقرار نظام امنيتي جديد در منطقه مي دانيم.

وزير خارجه كويت در اين ملاقات ديدگاههاي كويت در خصوص فعاليت هسته اي كشورمان را بيان داشت و گفت: رهبري كويت نسبت به حكمت و تدبير رهبري ايران نسبت به پرونده هسته اي و استفاده صلح آميز از اين فناوري اطمينان دارد.

کد خبر 223390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha