۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹

مهر گزارش می دهد/

طبیعت و تاریخ گلستان آماده پذیرایی از مسافران

طبیعت و تاریخ گلستان آماده پذیرایی از مسافران

گرگان - خبرگزاری مهر: استان گلستان با توجه به وجود آثار طبیعی فراوان و همچنین پیشینه تاریخی غنی از مراکز گردگشری فراوانی برخوردار است که همه ساله میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

استان گلستان واقع در شمال کشور، از جنوب به جنگل و رشته کوه البرز، از شمال غرب به دریای خزر، از شمال به صحرای ترکمن و از شرق نیز به جنگل های سرسبز گلستان متصل است. از سوی دیگر به دلیل وجود این نعمت های الهی همواره در طول تاریخ مورد توجه اقوام مختلف بوده و به همین دلیل از پیشینه تاریخی بسیار قوی نیز برخوردار است.

دیوار دفاعی گرگان که با نام دیوار جرجان نیز شناخته می شود از آثار شاخص استان و کشور است که از شرق استان آغاز شده و تا دریای خزر ادامه دارد. البته به دلیل مشکلات اعتباری رسیدگی و توجه زیادی به سومین دیوار دفاعی دنیا نشده است اما اکتشافات انجام شده در مسیر این دیوار اثار ارزشمندی را نمایان کرده که از جمله آن یک آتشکده قدیمی و چندین کوره تاریخی است. این دیوار که به گفته محققان متعلق به دوره ساسانیان است 200 کیلومتر طول دارد و به دلیل این که از آجر های بزرگ قرمز رنگ ساخته شده و از بالا به مار شبیه است به نام مار سرخ نیز شناخته می شود.

بافت تاریخی گرگان به عنوان یکی از قدیمی ترین بافت های تاریخی ثبت شده کشور دارای ابنیه ارزشمند فراوانی است که بسیاری از آن ها به همت مالکان و مسئولان ثبت ملی نیز شده اند. از جمله این آثار خانه تاریخی امیرلطیفی است که در حال حاضر به همت میراث فرهنگی گلستان به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. خانه امیرلطیفی در ضلع شمالی مسجدجامع گرگان واقع شده و متعلق به دوره قاجار است.

مجموعه تقوی گرگان نیز در بافت تاریخی این شهر واقع است. این مجموعه از بناهای دوره قاجار است که در مساحتی بیش از 2000 متر مربع ساخته شده و ساخت آن منسوب به حاج میرزا محمدتقی تقوی (تقی اف) می باشد. این مجموعه ی تاریخی شامل بیش از ده حیاط اصلی و فرعی بوده که تا کنون 5 حیاط اصلی آن توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و بازسازی شده است. در حال حاضر قسمت اداری سازمان میراث فرهنگی گرگان در این بنا مستقر است.

مدرسه عمادیه گرگان در بافت تاریخی و محله دربنو که نام اصلی آن دروازه نو است قرار دارد. این بنا با 1550 مترمربع وسعت مربوط به دوره صفویه است و در حال حاضر بعد از مرمت در اختیار حوزه علمیه قرار گرفته است.

از دیگر مجموعه های تاریخی که در بافت تاریخی گرگان قرار دارند می توان به خانه باقری های، خانه کبیر، دارویی، شیرنگی، مفیدیان و خرسانی اشاره کرد.

برج قابوس واقع در شهرستان گنبدکاووس بزرگترین برج آجری جهان است که در سده چهارم هجری توسط قابوس بن وشمگیر ساخته شده است.این برج سال 2012  برای ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی تعیین شد و پس از بررسی های انجام بالاخره به ثبت جهانی رسید.

بندرترکمن به عنوان یکی از شهرهای استان گلستان که همجوار با دریای خزر است از پتانسیل گردشگری فراوانی برخوردار است. از سوی دیگر فاصله کم این شهر با جزیره آشوراده که تنها از طریق قایق می توان طی چند دقیقه به آنجا رسید باعث حضور گردشگران فراوان در آنجا شده است. به همین دلیل در حاشیه این بندر اسکله و بازارچه محلی تاسیس شده که اجناس مختلف در آنجا به فروش می رود. از سوی دیگر قایق های موتوری و پارویی هم برای تفریح گردشگران فعالیت می کنند.

مقبره خالد نبی به عنوان یکی از پیامبران در شرق استان و نزدیکی شهرستان کلاله واقع است. مسیر دسترسی به این منطقه در ارتفاعات کوه های شرق استان بعد از پیاده آسفالت نیاز به کمی پیاده روی دارد. این منطقه از آثار باستانی برخوردار است و در فاصل بهار و اردیبهشت ماه به دلیل رویش گل های لاله بسیار دیدنی است.

گل رامیان نیز نام دریاچه ای زیبا در شهرستان رامیان است که در دل کوه ها و جنگل های جنوب این شهرستان قرار دارد. این دریاچه بر اساس بررسی های انجام شده بسیار عمیق است و هنوز اطلاعات دقیق از آن به دست نیامده است. ولی به دلیل سرسبزی از مناطق زیبای رامیان است.

آبشار شیرآباد در جنگل های شهر خان ببین واقع است و یکی از زیباترین آبشارهای کشور به شمار می رود. این آبشار از 7 مجموعه آبشارهای کوچک و بزرگ تشکیل شده و در اطرف آن نیز غارهای مختلفی وجود دارد.

آبشار کبودوال به عنوان یکی از بزرگترین آبشارهای خزه ای دنیا در جنگل های کبودوال و در شهرستان علی آبادکتول واقع است. مسیر مراجعه به ورودی این آبشار آسفالت و کمپ و امکانات رفاهی نیز تدارک دیده شده است. از سوی دیگر مسیر جنگلی دسترسی به آبشار توسط پله و پل هایی که سازمان میراث فرهنگی ایجاد کرده کاملا هموار شده است.

گنبد یا میل رادکان نیز از اثار تاریخی و مشهور استان گلستان که در شهرستان کردکوی و در ارتفاعات منطقه دراز نو واقع شده است. این بنا در سال ۴۱۱ هجری قمری بدست احمدبن عمر ساخته شده است. این گنبد 35 متر ارتفاع دارد و موقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی و در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و دره‌ها و تراس‌های حاشیه شمالی رودخانه نکا که از شرق به غرب جریان دارد قرار دارد. این گنبد در امتداد گنبدهای لاجیم ورسک در کنار شاهراه منتهی به شاهکوه، گردنه شمشیر بر، چشمه علی، جهان نما، بخش یانه سر، بر فراز تپه‌ای که از دور نمایان است، به منظور راهنمایی رهگذران و مسافران ساخته شده‌است.

کد خبر 2250603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha