۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۲۲

رمان مرموزترین چهره ادبیات معاصر جهان در ایران

رمان مرموزترین چهره ادبیات معاصر جهان در ایران

رمان «آمینادَب» نوشته موریس بلانشو با ترجمه مجتبی پورمحسن توسط انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، موریس بلانشو در سال 1907 در فرانسه متولد شد و در سال 2003 درگذشت. این نویسنده، فیلسوف و منتقد ادبی تاثیر زیادی بر فیلسوفان پساساختارگرا مانند ژاک دریدا گذاشت. مساله‌ای که این فیلسوف همیشه با آن دست به گریبار بود، پرسش ادبیات بود. برای موریس بلانشو ادبیات در لحظه‌ای آغاز می‌شود که تبدیل به یک پرسش می‌شود. نویسنده مذکور شیفته فرانتس کافکا بود. او همچنین تحت تاثیر ژرژ باتای و امانوئل لویناس دو فیلسوف فرانسوی بود.

تا سال‌های اخیر اطلاع چندانی از زندگی این نویسنده در دست نبود و او مدتی طولانی یکی از مرموزترین چهره‌های ادبیات معاصر بود. «توماس گمنام»، «جنون روز»، «حکم مرگ»، «آمینادب»، «ادبیات و حق مرگ» و «فضایی ادبی» شناخته‌شده‌ترین از آثار بلانشو هستند.

بلانشو 50 سال قهرمان مرموز ادبیات مدرن باقی ماند و بر بسیاری از فیلسوفان پست مدرن تاثیر گذاشت.

«آمینادَب» دومین رمانی است که بلانشو نوشته است. این کتاب یک سال بعد از انتشار اولین نسخه از اولین رمان این نویسنده «توماس گمنام»‌ به چاپ رسید. شرح رخدادها، یکی از ویژگی‌های این کتاب است که رمان بلانشو به آن تبدیل شده است. داستان این رمان حول محور یک شخصیت قرار دارد و روایتی خطی دارد که می‌توان آن را در چند جمله خلاصه کرد. ترجمه این کتاب به عنوان ششمین عنوان، از مجموعه داستان جهان انتشارات بوتیمار چاپ شده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

مرد جوان به توماس نگاه کرد و دوباره شروع کرد: «این قصه به نظر تو عجیب و غریب خواهد آمد. در واقع به دلایل زیادی اینطور بود، اما با اتفاقاتی که بعدا رخ داد، عجیب و غریب‌تر هم شد. احساسی عمیق را برانگیخته بود و اگرچه به خودی خود مضحک بود، به ویژه به خاطر سوء تعبیری که به آن دامن زد، دست‌کم نشان می‌داد که با وضعیت بی‌قیدی که ما را در آن رها کرده بودند، تا کجا به سوی تب و ضعف رانده شده بودیم. با وجود دستوراتی که چند تا از قدیمی‌ترین مستاجرها می‌دادند، که ما به سن و سال و تجربه‌شان احترام می‌گذاشتیم، بیشتر از آن که درباره ی این موضوع حرف بزنیم، کسانی بودند که همچنان درباره‌اش فکر می‌کردند. نمی‌توانستند از این فکر دست بردارند که آنجا چیز عجیبی هست، و اینکه به طراحی‌هایی ربط دارد که ارزش دارند معنایشان عمیقا مورد بررسی قرار گیرند.

هر روز همدیگر را می‌دیدند، و در جریان تفکرات گوشه‌گیرانه، یا در بحث‌هایی که در آخر به دعوا کشیده می‌شد، تلاش می‌کردند نتیجه‌ای را که می‌توان از چنین اتفاقی گرفت، تعیین کنند. گزارش پشت گزارش نوشته شد ـ ما اینجا یک عالمه گزارش نوشتیم - و این گزارش‌ها را در کتاب‌هایی که به جا مانده، جمع‌آوری کردیم و برای یادگرفتن محتوایشان،‌ آنها را مطالعه می‌کردیم. نتایج این جست‌وجو چه بود؟ نتایج بسیار زیادی داشت بی‌شک، که هنوز یکی از نقایض خانه است، منظور فقدان درک متقابل و کثرت تاویل‌هاست. اما یک پروژه تقریبا به اتفاق آرا برگزیده شد، با این همه، در حالی که بیش از همه به قریحه ی بخشندگی یک دوست نیاز داشتیم تا اشتیاق ما را زنده نگه دارد و قلب همه ی ما را مالامال از امید کند، به فکر فرو رفتیم که چه اتفاقی می‌افتاد اگر ما با این نمونه مهم می‌شدیم، و چه تغییراتی در زندگی نتیجه می‌داد، اگر بعضی از ما سعی می‌کردیم کمبودهای کارکنان را جبران کنیم و خدماتی را ارائه کنیم که بیهوده منتظر بودیم مستخدمان واقعی انجامش دهند.

این کتاب با 280 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 16 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2251626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha