۲ فروردین ۱۳۹۳، ۱۵:۰۴

گزارش مهر:

درب باز خانه بزرگترهای فامیل به روی میهمانان/ دیدو بازدید ماندگارترین نماد پیوند دهنده فرهنگ ایرانی با ارزش‌های اسلام

درب باز خانه بزرگترهای فامیل به روی میهمانان/ دیدو بازدید ماندگارترین نماد پیوند دهنده فرهنگ ایرانی با ارزش‌های اسلام

اراک – خبرگزاری مهر: گرچه این سالها برخی مسافرت را به دیدوبازدیدهای نوروز ترجیح می دهند با این حال درب خانه بزرگترهای فامیل همچنان به روی میهمانان باز است تا این رسم و سنت دیرین و البته اسلامی همچنان ماندگارترین رسم نوروز باستانی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، روزهای اول فروردین بازار احوال پرسی و هدیه دادن گرم است، و البته مشغله خانواده های بزرگتر و به قول عامیانه بزرگ فامیل، بیش از خانواده های جدید و کوچکتر است.

این روزها سری که به شهر می زنی، از جماعتی که مشغله کار و زندگی آنان را وامی دارد ایام تعطیلات نوروز را به مسافرت بروند و از این فرصت دست داده نهایت استفاده را ببرند بگذریم، همچنان کوچه و خیابان ها از مردمی که نو نوار کرده و با سر و وضع مرتب به خانه همسایه و اقوام می روند شلوغ است.

این روزها فرصتی به خانواده ها داده تا در کنار هم سواره یا پیاده به سرکشی از همنوعان خود بپردازند و این دید و بازدید را از بزرگترها و پیرترهای فامیل و همسایه شروع می کنند.

کوچکترها لباس های نو پوشیدند و از همه بیشتر منتظر شادباش نوروز از بزرگترهایشان هستند. بزرگترها نیز خانه به خانه ، دیدارِ دوست و آشنا را زنده می کنند، روزهای بهار روزهای دوستی و مهربانی است، روزهایی که در آن ارزنده ترین سفارش دین اسلام نیز پررنگ تر از هر روز دیگر سال برپا می شود.

نوروز تجلی پیوند عمیق فرهنگ ایرانی با ارزش های اسلامی است، صله رحم، دیدو بازدید سفارشی دینی است که در فرهنگ نوروز متبلور شده است.

دور هم جمع کردن ها وظیفه بزرگترهاست

آقای نوروزی از جمله مسن تر هایی است که به اتفاق همسر خود هر نوروز منتظر قدم های فرزندان و فامیل هستند که به سمت خانه اشان حرکت می کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه درخانه بزرگترها همیشه به روی فامیل و همسایه باز است می گوید: عشق و زندگی امروز ما را همین رفت و آمدها تشکیل می دهد همین که بچه ها و نوه ها به خانه می آیند و ما می توانیم فرصتی را برای دور هم جمع شدن فراهم کنیم کلی خوشحال می شویم.

وی می افزاید: زندگی های امروز کمتر فرصتی را برای دید و بازدید گذاشته و شاید همین دور هم جمع شدن در سال تکرار نشود که البته خوب نیست ولی ما راضی هستیم و خدا را شکر می کنیم.

خانم نوروزی هم با اشاره به اینکه خانه بزرگترها مامنی برای فرزندان و نوه هاست می گوید: عید که می شود بچه ها از تهران، شیراز و هر جایی که برای زندگی و کار رفتند بازمی گردند و اینجا دور هم جمع می شوند، خودشان کارها را انجام می دهند و پخت و پز می کنند و به آنها خوش می گذرد و همین برای ما کافی است.

دید و بازدید، رسم قدیمی نوروز است

خانم محمودی که بهمراه خانواده روزهای اول سال را به دید و بازدید می گذراند، به خبرنگار مهر گفت: برای ما ایرانیان عید نوروز یعنی رفتن به  دیدن خانه فامیل و آمدن آنها برای بازدید به خانه ها مان که همراه با لحظات خوب  است.

این شهروند اراکی افزود: عید دینی رسمی پسندیده است، شاید باور نکنید در همین دید و بازدیدها ممکن است به برخی از اقوام دور در خانه اقوام دیگر بربخوریم که شاید سال ها باشد ندیده باشمشان و همین باعث شود خیلی از خاطرات گذشته برایمان زنده شود.

وی ادامه داد: خاطراتی مثل اسکناس های ده تومانی که پدربزرگمان برای تبرک در میان قرآن گذاشته بود یا بازی کردن در حیاط عموی بزرگترم با همین اقوام دور که آنها  نیز هم سن و سال من بودند، هنوز در ایام نوروز برایمان زنده می شود.

محمودی با بیان اینکه دید و بازدید و اطلاع داشتن از احوال یکدیگر در اسلام نیز بسیار سفارش شده است، اظهار کرد: البته نوروز امسال در کنار شادی هایش، غم ایام شهادت حضرت فاطمه (س) را نیز با خود دارد که باید حرمت این ایام نیز حفظ شود.

رسم پسندیده ای که باید حفظ شود

اسماعیل زاهدی نیز گفت: صله رحم و دیدار از دوستان و آشنایان رسمی بسیار پسندیده است و باعث خیر و برکت در زندگی می شود.

این شهروند 51 ساله اراکی افزود: نورو فرصتی برای زنده کردن این سنت اسلامی ایرانی است آن هم در جامعه ای که به دلیل مشکلات معیشتی سراغ گرفتن از احوال یکدیگر کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: در گذشته مردم به هر بهانه ای کنار همدیگر  جمع می شدند و از احوال هم باخبر بودند از شب های طولانی زمستان گرفته تا روزهای بلند بهار و تابستان، اما این روزها باید حتما بهانه ای چون نوروز باشد تا مثلا آدم پسرخاله اش را بعد از یک سال ببیند.

زاهدی با اشاره به تقارن ایام فاطمیه با نوروز امسال گفت: دید و بازدید و صله رحم هیچ منافاتی با دین اسلام ندارد، صله رحم خود سفارش اسلام است و به نظر من این تقارن باعث می شود که فضای معنوی بیشتری بر این رسم حاکم شود و یاد و نام فاطمه (س) نیز زینت بخش محافل شود.

عید به کام تازه عروس و دامادهاست

رسمی در نوروز و عید است که تازه عروس و دامادها بیشر از آنکه میهمان داشته باشند به میهمانی می روند و عیدی های خوبی هم می گیرند.

حمید بهرامی که تازه داماد است نیز گفت: امسال اولین نوروزی است که من و همسرم در کنار یکدیگر و مستقل هستیم.

وی ادامه داد: البته این طور به نظر می آید که امسال باید فقط به دیدن اقوام برویم و بیشتر مهمان هستیم تا میزبان.

بهرامی با بیان اینکه حال و هوای نوروز سال های اخیر با سال های کودکی او متفاوت است، اظهار کرد: به نظرم صمیمیت و صفایی که در سال های کودکی ما بود، دیگر به آن شکل وجود ندارد، مهمانی ها کمتر و حتی کوتاهتر شده است.

وی گفت: من یادم هست که در ایام نوروز با اینکه خانه مادربزرگمان در شهر خودمان بود ولی چند روزی به طور کامل آنجا می ماندیم ولی الان کل مهمانی به دو ساعت و صرف یک غذا خلاصه شده است.

بهرامی افزود: دیگر نه از بازی های محلی خبری هست نه از لطیفه های پدربزرگ، شاید خوراکی ها بیشتر و کادوها بزرگتر شده باشد و البته برای برخی کوچکتر هم شده باشد، ولی باور کنید آدم وقتی یاد همان سکه های پنج تومانی پدربزرگش می افتد، بغض گلویش را فشار می دهد و شادی عید به همین چیزهای کوچک است.

اعیاد برای ایرانی ها فرصتی برای دیدار از همنوعان و احیاء سنت دینی است

همچنانکه در ایران باستان به همنوع توجه شده اسلام نیز بر این موضوع تاکید دارد و این نماد در کنار پاکیزه کردن خود و خانه و نو کردن همه چیز،یکی از دلایل اصلی ماندگاری نوروز است.

معاونت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفتگو با مهر گفت: برای ما ایرانیان در طول سال اعیاد مختلفی وجود دارد که هر کدام جایگاه و ویژگی خود را دارد.

حجت الاسلام داوود چمانی افزود:  برخی اعیاد متعلق به همه مسلمانان است چون عید ولادت پیامبر کرم (ص) ، عید قربان و عید فطر، برخی نیز در میان شیعیان از اهمیت خاصی برخوردارند چون نیمه شعبان و عید غدیر.

وی با اشاره به اینکه در این میان برخی اعیاد چون نوروز نیز مختص ایرانی ها و عید ملی آن ها است، اظهار کرد: این عید با حلول بهار و سال آغاز جدید، برگزاری سنت هایی چون دید و بازدید و صله رحم را که از سنت های خوب و سفارش شده اسلام است، را بهمراه دارد.

وی ادامه داد: نوروز در اسلام نیز مورد اهمیت است به طوریکه در زمان صدر اسلام یک ایرانی در روز اول بهار حلوایی مخصوص برای امام علی(ع) آورد، وقتی علی (ع) دلیل این شیرینی را پرسیدند ، مرد ایرانی گفت: این شیرینی مخصوص نوروز و عید ایرانیان است است و علی (ع) گفت: خدا هر روز را نوروز  و آغاز و شروع جدید قرار دهد.

حجت الاسلام چمانی با اشاره به اینکه پیام نوروز آغاز تازه و زندگی جدید و توجه به آن است، اظهار کرد: امیرالمومنین یک معیار کلی را برای این روز بیان می کند و می فرماید: "هر روزی که در آن معصیت نشود، عید است" که اهمیت این سخن انسان را وارد عرصه مراقبت و تقوا می کند.

وی با بیان اینکه نوروز با برخی از سنت های پسندیده که مورد تاکید اسلام نیز هست، اظهار کرد: سنت دید و بازدید و صله رحم یک از رسوم پسندیده است که در اسلام نیز به آن سفارش شده است.

پیوند با خویشان و پدر و مادر یکی از راههای رشد و تعالی است

معاون فرهنگی و آموزشی تبلیغات استان مرکزی ادامه داد: پیوند با خویشاوندان و نیکی به آن ها به ویژه پدر ومادر از راه های رشد و تعالی و تقرب به خداوند سبحان است که پس از ایمان به خدا با فضیلت ترین اعمال دینی به شمار می آید که اجر و پاداش مادی و معنوی فراوان دارد.

حجت الاسلام چمانی می افزاید در مقابل این امر قطع ارتباط با خویشاوندان هم نوعی پیمان شکنی با خداوند محسوب می شود که در سه آیه از قرآن مورد لعن و نفرین خداوند قرار گرفته است.

وی در خصوص پاداش دنیوی و اخروی صله رحم می گوید: به تاخیر افتادن مرگ، گسترش روزی، ورود به بهشت، جلب محبت و دوستی خداوند، دفع کننده بلا، مانعی برای گناه، یکدلی و اتحاد، نشاط و خوش اخلاقی و سخاوتمندی تنها بخشی از آثار صله رحم است.

حجت الاسلام چمانی تصریح کرد: خوشرویی، هدیه دادن به یکدیگر به ویژه به کوچکترها، احترم به بزرگترها و مهربانی با کوچکترها از مواردی است که اسلام به آن سفارش داشته است و در رسوم ایرانی به طور چشمگیر وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید دیدارها و صله ارحام مطابق با معیارهای الهی باشد تا بر رشد و تعالی روح کمک کند، اظهار کرد: نکته ای که در دید و بازیدها باید مورد توجه قرار گیرد این است که حریم بزرگ ترها و شان در سخن و نشستن رعایت شود، سخنی گفته نشود که باعث دل آزاری شود و حریم های دینی اسلامی و حلال ها و حرام ها رعایت شود.

در دیدوبازدیدها حرمت ایام فاطمیه نگه داشته شود

چمانی با تاکید بر اینکه در این ایام باید احترام مادر خوبی ها حضرت زهرا (س) را نیز داشت گفت: در صله رحم و دید و بازدید های نوروز باید به این نکته توجه کرد تا حریم و حرمت این ایام شکسته نشود و ارادت و توجه به خاندان اهل بیت(ع) که همیشه در میان ایرانیان مهم بوده، بیش از پیش رعایت شود.

چمانی گفت: تقارن این ایام با نوروز امتحانی الهی است برای مردم ایران که همیشه ثابت کردند در ارادت به اهل بیت در تراز اول قرار دارند و مطمئنا امسال در نوروز نمره قبولی باحترام به ساحت ائمه (ع) را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه هر سنت و مراسمی در جای خود باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: سعی شود در کنار مراسم نوروز رد محافلی که بنام حضرت زهرا (س) شرکت کرد و ایام فاطمیه  تحت شعاع نوروز قرار نگیرد.

نوروز امسال در حالی بنام سیده آل نبی (س) گره خورده است که مردم ایران در کنار برپایی سنت حسنه صله رحم و دیدوبازدید ارزش های اسلامی و معنوی خود را مورد توجه قرار داده اند. ارزش هایی که اخلاق و انسانیت در آن متبلور است.

کد خبر 2260167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha