۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۳۶

گزارش مهر/

اسارت خرس قهوه ای پشت حصارهای فلزی/ دهکده ای که زندان وحوش شده است

اسارت خرس قهوه ای پشت حصارهای فلزی/ دهکده ای که زندان وحوش شده است

آمل - خبرگزاری مهر: بازمانده ای از نسل خرس قهوه ای در پشت میله های آهنی باغ وحش آمل سالهاست که به اسارت درآمده و ناامیدانه درآرزوی رهایی دوباره است.

به گزارش خبرنگار مهر، در مجموعه باغ دهکده طلایی آمل که سالها از فعالیتش می گذرد گونه های مختلف وحشی و پرندگان وجود دارد که به تاکید حامیان حیات وحش وضعیت این گونه ها بغرنج و اسفبار است.

فضاي باغ‌وحش پارك طلايي آمل كه متعلق به اداره آبياري است چندان رضايت‌بخش نيست و اين محل به جاي باغ وحش بودن به محل پرورش سگ تبدیل شده که با تربیت آنها، سگها را فروش می رساند.

مشکلات آلودگی زیست محیطی این باغ وحش سالهاست که مطرح بوده و تاکنون اقدام عملی برای تعطیلی و ساماندهی آن صورت نگرفته است و وحوش موجود در آن هر روز خواب مرگ می بینند.

مجاورت این باغ وحش با رودخانه در سالهای گذشته سبب آبگرفتگی آن شده و همواره خطر سیل، وحوش موجود در آن را تهدید می کند. گروه حامیان حیات وحش مازندران که در راستای بهبود شرایط حیوانات باغ وحش آمل فعالیت می کنند،  خواستار تعطیلی این مکان شده اند.

کمپین حامیان محیط زیست برای تعطیلی باغ وحش آمل

کبری عباسی یکی از اعضای این گروه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: سازمان محیط زیست آمل به ما قول همکاری داده که در صورت پیدا شدن جای مناسبی برای انتقال حیوانات، باغ وحش آمل این مکان را تعطیل خواهند کرد و همین سازمان از ما خواسته تا جای مناسبی برای انتقال حیوانات پیدا کنیم.

اما تاکنون گروه ما موفق نشده است با رئیس سازمان محیط زیست استان مازندران تماسی داشته باشد و یا حتی هیچ رسانه ای به رغم تماس های مکرر ما برای افشای وضعیت بد حیوانات باغ وحش آمل این موضوع را پوشش نداده تا مسئولین را آگاه کند.

وی بیان داشت: مسئولان به داد حیوانات گرفتار در این مکان برسند زیرا وضعیت حیوانات باغ وحش آمل، بالاخص خرس قهوه ای بسیار اسفناک تر از حیوانات باغ وحش بابلسر است.

عباسی از محیط زیست خواست تا مکانی برای انتقال حیوانات موجود در باغ وحش در نظر گیرند.

وضعیت خرس قهوه ای بسیار بد است

این عضو گروه حامیان حیات وحش در آمل با بیان اینکه وضعیت حیوانات موجود در باغ وحش از جمله خرس بسیار بد است، خواهان تعطیلی این باغ و انتقال وحوش به دیگر مناطق شد.

کبری عباسی افزود: خرس موجود در فضایی سه در چهار نگهداری می شود و تمام موهای آن از بین رفته است و آنقدر این خرس بیقراری می کند که دیدن این وضعیت قابل تحمل نیست.

وی با عنوان اینکه باغ وحش آمل شبیه زندان برای حیوانات است و حیوانات آن در رنج و عذاب هستند و اکثر در این باغ وحش خرید و فروش حیوانات نظیر سنجاب، خرگوش، سگ و ... انجام می شود.

این دوستدار حیات وحش با بیان اینکه این باغ وحش مجوز ندارد، گفت: به گفته متولیان محیط زیست، چندین بار به متولیان آن اخطار داده شده است و متولیان نیز راغب به تعطیلی هستند.

وی با بیان اینکه اگر باغ وحش تعطیل شود، جای خاصی برای نگهداری حیوانات وجود ندارد و احتمال فروش حیوانات آن به سایر مراکز وجود دارد.

در حالی دوستداران حیات وحش نگران وضعیت گونه های موجود در آن هستند، فرزند مالک باغ وحش دهکده طلایی آمل می گود: وحوش موجود در باغ وحش مشکلی ندارند و بیشترین دغدغه ما حمایت نکردن مسئولان است.

حسین دماوندی در پیگیری خبرنگار مهر درباره وضعیت باغ وحش افزود: فعالیت در باغ وحش بیشتر هزینه است و مسئولان نیز حمایت می کنند درحالیکه پارک آمل در استان نمونه بوده و در آن حیواناتی نظیر خرس، میمون، شترمرغ، گراز، شغال، گربه وحشی، عقاب و ... نگهداری می شود.

باغ وحش آمل مجوز دارد!/ حال خرس بد نیست

وی در پاسخ به وضعیت تنها خرس قهوه ای موجود در باغ با بیان اینکه این خرس سن زیادی دارد گفت: از زمانی که باغ وحش دایر شد خرس در آن نگهداری می شود و سن آن به حدود 15 سال می رسد.

دماوندی با اشاره به اینکه دهکده طلایی آمل تنها باغ وحشی استان است که مجوز دارد، گفت: ما طالب آن هستیم که این باغ وحش بسته شود.

وی درباره دلیلش برای بسته شدن باغ وحش گفت: چند سال پیش که شیر موجود در باغ وحش با شلیک گلوله کشته شد و یک تفنگ بیهوشی ندادند که آن را بیهوش و درمان کنیم و این نشانه بی توجهی مسئولان است.

دو سوم باغ وحش زیر آب رفته است/ خطر سیل در باغ وحش

دماوندی با بیان ایکه باغ وحش در مجاورت رودخانه واقع شده است، گفت: با آنکه سد سنگی دایر شده ولی به دلیل وجود راه آب، هنگامی که آب سد سرریز می شود، بخشی از باغ وحش همواره در معرض آبگرفتگی است.

وی عنوان کرد: این امر تاکنون موجب شده چند میمون دچار آبگرفتگی شده و آب آنها را برد و این خطر دیگر گونه ها را نیز تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سوم مساحت باغ وحش زیر آب است، گفت: مسئولان نه تنها حمایت نمی کنند بلکه سنگ اندازی نیز می کنند.

حسین دماوندی در پاسخ به اینکه اگر باغ وحش تعطیل شود، تکلیف حیوانات موجود چه خواهد شد، عنوان کرد: سعی خواهیم کرد نسبت به انتقال حیوانات به دیگر باغها اقدام کنیم هرچند امروزه کسی راغب به فعالیت در حوزه باغ وحش نیست.

وی با اشاره به هزینه بر بودن فعالیت در باغ وحش گفت: متاسفانه بازدهی این کار ضعیف است و برای توسعه و برپا شدن دوباره، نیاز به بودجه و حمایت داریم.

دماوندی گفت: هر چند قبلا پیشنهاد شده تا زمینی برای فعالیت باغ وحش در حوالی امامزاده عبدالله در داخل پارکی به ما داده شود که این طرح نیز اجرایی نشده است.

با آنکه سالهاست تصمیمات لازم برای جمع آوری باغ وحش آمل صورت گرفته است اما هنوز این باغ بصورت غیرمجاز فعالیت دارد و در عین حال مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت باغ وحش آمل می گوید: باغ وحش آمل در محور هراز در یک مجموعه گردشگری فعالیت دارد و گونه هایی که نیازمند نگهداری موقت و تیمار هستند در این مجموعه نگهداری می شود.

باغ وحش آمل غیر استاندارد و بدون مجوز است

ربیعی افزود: یک قلاده خرس و چند نمونه حیوانات دیگر در آن نگهداری می شود و با توجه به اینکه این مجموعه استاندارد نیست در حال پیگیری و نمونه برداری هستیم تا وضعیت آن تعیین تکلیف شود.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا این گونه های وحوش به مناطق مطلوب دیگر منتقل شود و علاوه بر این برای ساماندهی تمامی واحدهایی که وحوش در آن نگهداری می شود، امسال برنامه ریزی می کنیم.

ربیعی گفت: در این راستا وضعیت تمام واحدهایی که بصورت مجاز و غیرمجاز اقدام به نگهداری وحوش کرده اند، بازنگری می شوند و واحدهایی که شرایط صدور مجوز را دارند برایشان برنامه ریزی می شود و در غیراینصورت واحدهای غیر استاندارد جمع و گونه های موجود در آن تحویل گرفته و به سایر مراکز منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه باغ وحش آمل فاقد مجوز است، گفت: یکی از واحدها، مجموعه حیات وحش آمل است و تلاش می کنیم، گربه و خرس موجود را تحویل بگیریم و به سایر مراکز منتقل کنیم.

وضعیت اسفبار خرس قهوه ای زندانی شده

به گزارش مهر، به تاکید حامیان حیان وحش، وضعیت خرس قهوه ای باغ وحش آمل اسفبارتر از خرس زنجیر شده باغ وحش بابلسر بوده که به تازگی تعطیل شده است و کودکانی که هر روز در بازدید از باغ وحش بجای مهر، سنگ در دست دارند و آن را بر سر خرس می کوبند.

جثه نحیف، موهای ریخته و حالت بیقرار و پریشا خرس قهوه ای حمایت از رنج بیشماری است که در سالهای اسارت تحمل کرده است و این حیوان زیبای جنگل های خزری همچنان در آرزوی آزادی، لحظه شماری می کند.

به گزارش مهر، خرسها دارای یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تولید‌مثل در میان پستانداران می‌باشد که متأثر از عواملی نظیر تأخیر در سن نخستین زایمان، تعداد توله‌های کم، فاصله طولانی بین زایمان‌ها و مرگ و میر است. درنتیجه ممکن است سالها طول بکشد تا یک خرس ماده بتواند ماده‌ای را جایگزین خود نماید و از این رو مدیریت آنها بسیار دشوار و حساسیت بالایی دارد.

خرس قهوه‌ای بسیار گوشه‌گیر است، با این حال ممکن است آنها در تعداد زیادی به دور منبع غذایی بزرگ، در کنار هم جمع شوند و یک سلسله‌مراتب اجتماعی را بر پایه سن و اندازه‌شان تشکیل دهند. آنها جانورانی همه چیزخوار هستند که از تنوع گیاهی شامل توت، ریشه درختان، جوانه، قارچ و همچنین فراورده‌های گوشتی مثل ماهی، حشره، و پستانداران کوچک استفاده می‌کنند و آن طور که مشهور است آنها گوشتخوار نیستند. خرس قهوه‌ای بیش از 90 درصد از انرژی غذایی خود را از مواد گیاهی بدست می‌آورد.

خرس‌ها به دليل استفاده از منابع غذايي مختلف، زندگي در مناطق دور از دسترس و صعب‌العبور جنگلي و كوهستاني، شبگرد بودن نداشتن دشمنان طبيعي و خواب زمستاني از جمعيت خوبي برخوردارند اما هجوم انسانها به این قلمرو بارها جمعیت این گونه از حیوانات را در معرض خطر قرار داده است.

..........................................

گزارش: علیرضا نوری کجوریان

کد خبر 2289069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha