استاد " محمد باقرآقاميري" - نگارگر در گفت وگو با خبرنگار تجسمي " مهر " با اعلام اين مطلب گفت :مدتهاست كه ديگر درانديشه برگزاري نمايشگاه نيستم . زيرا همان طور كه گفتم ، علاوه بر اين كه تعريف جامع ومشخصي از هنروهنرمند درايران وجود ندارد ، فضاي هنري ما نيز نامناسب شده است . درواقع ، دست اندركاران حوزه تجسمي به اين مقوله توجه وگرايشي نشان نمي دهند .
وي افزود : پس از گذشت سالها فعاليت صادقانه درعرصه نگارگري ايران ، به اين نتيجه رسيده ام كه برگزاي نمايشگاه دراين راستا بي فايده است . بارها درجريان برگزاري نمايشگاه ، آثارمن زخمي شدند و يا اين كه به شكل غيرقانوني از آنها عكس گرفته مي شد و در كتاب ها منتشر مي شد . درنهايت ، هيچ مرجعي نبود كه بتواند به شكايات ما پاسخ دهد . اين خود نشانگر آن است كه هنر ديگر برسرسفره زندگي مردم ، چندان جدي گرفته نمي شود و گاه حتي از سراين سفره حذف ميشود . در چنين شرايطي ، طبيعي است كه هنرمند پس از سالها خدمت هنري مايوس مي شود .
اين نگارگر تصريح كرد : درعرصه نگارگري ايراني ، آن قدركه شاگردوداوطلب براي فراگيري اين رشته وجود دارد ، مدرس نيست . البته اين تنها مختص به رشته نگارگري نيست . اغلب رشته هاي تجسمي ما از كمبود مدرس وساير امكانات رنج مي برند.اين درحالي است كه اگر هر هنري درنوع خود گسترش يابد، مي تواند جامعه اي را به زيبايي شناسي برساند .
" آقامير " گفت : نفس هر هنر ، رسيدن آن به درجه مطلوب كمال است . مي توان گفت ، جامعه اي كه از هنر سرشار است ، اين قابليت را دارد كه از استرس به دور باشد و درآرامش زندگي كند .
اين نگارگر درپاسخ به اين پرسش كه وضعيت تذهيب را در شرايط فعلي چگونه ارزيابي مي كنيد گفت: تذهيب از سالها پيش ، هنري تصويري و تزييني به شمار مي رفته است . امروز اين هنر نيز درقياس با پانزده سال پيش ، كمرنگ تر شده است . دليلش هم اين است كه سابق براين ، طراحي هاي برروي فرش ها و كارهاي چاپ بيشتر بود اما امروزبا رنگ باختن تدريجي اين حيطه ها ، هنر تذهيب نيز درسرازيري فراموشي قرار گرفته است . البته امروز تذهيب بيشتربراي كتابهاي قرآني به كارمي رود و طيف علاقمندان آن را بانوان وجوانان تشكيل مي دهند .
وي درادامه درتوضيح بيشتر هنر تذهيب گفت : همان طور كه ميدانيد ، با استفاده از هنر تذهيب مي توان نقوش ايراني بكري را تصويركرد . در دانشگاه استانبول تركيه ، رشته تذهيب حتي به عنوان يك رشته درسي ، تدريس مي شود وبراي آن درجه فوق ليسانس نيزدرنظر گرفته مي شود . اما درايران ، مثل ساير چيزهاي ديگر ، اين هنر و باقي هنرها از يك حمايت دولتي برخوردارنيستند. ما نيازمند ارگاني هستيم كه بتواند ، هنرمندان را به خوبي سازماندهي كند تا آنها بتوانند با تعامل يكديگر ، آثار بهينه اي از خود به يادگار بگذارند .
استاد " محمد باقرآقامير" در سال 1329 به دنياآمد . وي داراي مدرك كارشناسي نقاشي از دانشگاه هنر ، كارشناسي ارشد اين رشته از دانشكده هنرهاي زيباي تهران و مدرك دكترا ازفرهنگستان هنر است .
اين نگارگر در سال 1367 برنده جايزه نمايشگاه الجزاير و در سال 1380 نيز به عنوان خادم قرآن شناخته شد . وي كه داراي يك دوره تحصيلات در انگلستان نيز بوده است ، تاكنون درنمايشگاه هاي انفرادي و گروهي متعددي در كشورهايي چون : انگلستان ، سوييس، چين ، بنگلادش ، مجارستان ، تركيه ، مالزي، هند و... شركت داشته است .
وي در سال 1983 نيز كانديداي جايزه نوبل درقسمت فرهنگي - هنري شد . تصاوير رباعيات خيام ، سعدي ،حافظ و خمسه نظامي از جمله آثار ارزشمند اين نگارگر به شمارمي آيد.
نظر شما