۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۰۹

کرمی خبر داد:

وضعیت مطلوب ایران در ثبت وقایع حیاتی/در ولادت 97 و در وفات 96 درصد پوشش داریم

وضعیت مطلوب ایران در ثبت وقایع حیاتی/در ولادت 97 و در وفات 96 درصد پوشش داریم

اراک-خبرگزاری مهر: معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر اینکه ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در بخش ثبت وقایع حیاتی درصد پوشش مطلوبی دارد، ادامه داد: در بخش ولادت 97 و در بخش وفات 96 درصد پوشش داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن کرمی صبح دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با بیان اینکه ثبت احوال یکی از سازمان های کلیدی حاکمیت و زیرساختی کشور است، گفت: سازمان ثبت احوال نقش تعیین کننده ای در برنامه ریزی های دستگاه های مختلف دارد.

 وی با اشاره به اینکه ثبت احوال دوران نوین سازی خود را تجربه می کند، افزود: برای دستیابی سریعتر به اهداف سازمانی چهار فعالیت راهبردی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور  با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی اولین راهبرد این سازمان است، گفت: ثبت ولادت در 15 روز و ثبت وفات 10 روز مهلت داشته که برای تحقق این امر شبکه اعلام با 40 هزار نفر عضو در سراسر کشور این فعالیت را انجام می دهند.

صدور 7 میلیون شناسنامه مکانیزه در کشور

کرمی با اشاره به اینکه اتقان اسناد هویتی از دیگر راهبردهای این سازمان است، افزود: این سازمان در سال های قبل مبادرت به فعالیت های برای در اختیار گذاشتن اسناد به مردم و پیشگیری از مشکلات برای آنان کرده است.

وی از صدور هفت میلیون شناسنامه مکانیزه در سطح کشور خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد 185 هزار شناسنامه مکانیزه در استان مرکزی صادر شده است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: اگر چه استان مرکزی توان صدور تعداد بیشتری شناسنامه مکانیزه دارد، اما صدور تعداد بیشتر در سیاست های سازمان نبود و امید است با سیاست های انقباضی و رفع محدودیت ها بتوانیم در این بخش شناسنامه های بیشتری صادر کنیم.

کرمی خاطرنشان کرد: در صورت رفع محدودیت ها و با استفاده از اعتبارات استانی که از طریق استانداری در اختیار ادارات کل قرار می گیرد و اعلام فراخوان، تعویض شناسنامه در استان انجام شود.

وی یکی دیگر از اقدامات این سازمان را صدور کارت ملی دانست و اظهار کرد: قریب به 97 درصد جمعیت کشور دارای کارت ملی بوده و آحاد مردم شماره ملی 10 رقمی دارند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور هدف از صدور کارت ملی را فعالیت های آماری و راحتی فعالیت بخش های مختلف و دستگاه ها برای احصا و تصدیق هویت از طریق اتصال به بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور عنوان کرد.

استان قم پایلوت اجرای کارت ملی هوشمند

کرمی با بیان اینکه کارت ملی هوشمند پس از مطالعات در سال 90 به صورت پیش پایلوت و در سال 91 به صورت پایلوت انجام شد، گفت: در سال 92 صدور کارت ملی هوشمند در برخی استان ها آغاز شد و استان قم در سال 93 و سپس در همه ادارات ثبت احوال کشور که بالغ بر 600 اداره است، جمع آوری اطلاعات هموطنان برای صدور کارت ملی هوشمند آغاز شد.

وی با تاکید بر اینکه کارت ملی هوشمند به دلیل نبود امکانات از خارج صادر می شود، اضافه کرد: با اعلام آمادگی برخی شرکت ها و پس از اقدامات اولیه صدور کارت ملی هوشمند برای همه افراد جامعه انجام می شود.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: اکنون برای افراد 15 ساله که نیازمند کارت ملی بوده و افرادی که سه جلد یا اطلاعات هویتی آنان تغییر کرده کارت هوشمند ملی صادر می شود.

کرمی ابراز امیدواری کرد: با آمادگی شرکت های داخلی و بخش خصوصی همچون دفاتر پیشخوان دولت و پست در راستای جمع آوری اطلاعات در سطح وسیع، صدور کارت ملی هوشمند از مهر ماه سال جاری برای همه افراد جامعه انجام شود.

انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف راهبردی این سازمان انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت است، اضافه کرد: آمار پایه همه برنامه های دستگاه های اجرایی کشور در بخش های مختلف بوده و همه دستگاه ها برای اجرای برنامه های خود به آن نیازمند هستند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه 32 هزار نقطه کشور به پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال متصل هستند، افزود: از نیمه سال 92 مهاجرت و تغییر کد پستی همه هموطنان که یکی از مشکلات و چالش های کشور در حوزه های مختلف است، شناسایی و ثبت شده است.

کرمی با تاکید بر اینکه در بخش جمعیت ساکن مشکلی وجود نداشته و چالش در بخش جمعیت سیار است، اظهار کرد: اگر به عنوان کشور توسعه یافته در آینده پیشرفت های و گسترده بخواهیم باید دولت الکترونیک داشته باشیم و آماری از جمعیت و کم و زیاد شدن آنان در نقاط مختلف و فصل های متفاوت داشته باشد.

تسهیل، سرعت و دقت در ارائه خدمات

وی با بیان اینکه چهارمین راهبرد سازمان ثبت احوال کشور تسهیل، سرعت و دقت در ارائه خدمات به مردم برای راحتی و رفع مشکلات آنان است، اضافه کرد: همه شیوه نامه ها و مقررات سازمان ثبت احوال بازنگری و در کمیته تخصصی زیر نظر شورای ثبت احوال بررسی و مصوب شده است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اشره به اینکه در گذشته افراد برای تغییر نام باید با حکم قضایی و هزینه های هنگفت این فعالیت را انجام می دادند، افزود: امروزه این امر به آسانی و با کمترین هزینه و صرف زمان در ثبت احوال انجام می شود.

آرشیو 126 میلیون سند در ثبت احوال کشور

کرمی از وجود 126 میلیون سند در ثبت احوال کشور به صورت آرشیو الکترونیکی و بهره برداری خدمات به مردم بدون در نظر گرفت منطقه سکونت و ارائه خدمات به ارباب رجوع خبر داد و اظهار کرد: این امر در گذشته حدود شش ماه به طول می انجامید و امروز افراد حتی به دور از محل مورد نظر در تمامی شعب ثبت احوال می توانند فعالیت های مبوط به اسناد را انجام دهند.

وی همچنین از انجام فعالیت های فرهنگی توسط سازمان ثبت احوال کشور خبر داد و تصریح کرد: در همه استان ها به ویژه استان مرکزی  گنجینه اسناد هویتی راه اندازی شده است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در همه استان ها مکانی به عنوان گنجینه اسناد هویتی راه اندازی و اسناد مفاخر، مشاهیر، علما و بزرگان و شهدا قابل رویت و بهره گیری برای اقشار جامع است.

صدور 250 هزار شناسنامه نمادین برای شهدا

کرمی به صدور 250 هزار شناسنامه نمادین برای شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: این شناسنامه ها به همه استان ها ابلاغ و پس از رونمایی در گنجینه اسناد هویتی استان ها قرار گرفت.

وی برگزاری همایش نام و نام گزینی در سراسر کشور را از دیگر فعالیت های این سازمان عنوان کرد و گفت: این همایش همزمان با ولادت پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) با هدف جهت گیری خانواده ها برای نامگذاری و استفاده از نام های اسلامی ایرانی و مناسب برای فرزندان و تقویت این رویکرد برگزار شد.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور همچنین از برگزاری همایش سادات برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: طی جلساتی با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) این همایش در قم برگزار و اطلاعات و آمار سادات اعلام و امسال نیز در 98 درصد استان ها همایش برگزار شد.

کرمی در پایان عملکرد مطلوب، تعامل با اقشار جامعه، تعامل با دستگاه ها اجرایی و مدیران استان و نمایندگان مجلس، تامین معیشت کارکنان و ایجاد انگیزه فعالیت برای آنان را از دیگر وظایف ثبت احول عنوان کرد.

گفتنی است، در این مراسم مهدی چقایی مدیرکل اسبق ثبت احوال استان مرکزی گزارشی از فعالیت های خود طی سه سال گذشته در این اداره کل ارائه و یزدان خسروی مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی نیز برنامه هی خود را در این پست اعلام کرد.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم «یزدان خسروی» طی حکمی از سوی ناظمی اردکانی معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال به عنوان مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی معرفی و از زحمات «مهدی چقایی» مدیر کل سابق این اداره تقدیر شد.

کد خبر 2313005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha