۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۷

مطالبات پلدختری ها از دولتمردان/

استمداد روستائیانی که از طلای سیاه به ستوه آمده اند/ تالابهای 11 هزار ساله چشم به راه حفاظت

استمداد روستائیانی که از طلای سیاه به ستوه آمده اند/ تالابهای 11 هزار ساله چشم به راه حفاظت

پلدختر - خبرگزاری مهر: در آستانه سفر هیئت دولت به لرستان مردم شهرستان پلدختر مطالبات خود را از رئیس جمهور مطرح کردند، مطالباتی از جنس استمداد مردم روستاهای جنوب این شهرستان برای رفع مشکل آلودگی نفتی تا ارتقای سطح حفاظت تالابهای 11 هزار ساله که این روزها حال و روز چندان خوشی ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان پلدختر با دارا بودن 83 درصد نفت لرستان و عبور خطوط انتقال نفت جنوب به مرکز و شمال کشور همچنان از برکات این ظرفیتها بی نصیب بوده تا به جای به سرانجام رسیدن پالایشگاه در این شهرستان شاهد آلودگی های متعدد نفتی در پلدختر باشیم.

روایت آب نفتی روستاهای جنوب پلدختر که در حاشیه استراتژیک ترین تلمبه خانه نفت کشور شکل گرفته اند به دوران جنگ تحمیلی برمی گردد؛ زمانیکه تلمبه خانه تنگ فنی به عنوان گلوگاه انتقال نفت کشور به صورت مستمر و روزانه مورد حملات هوایی قرار می گرفت.

این وضعیت موجب شده بر اثر بمبارانهای متعدد نفتی که از این مسیر منتقل می شده به سفره های آب زیرزمینی راه پیدا کند و اگر در منطقه چند متری را برای رسیدن به آب حفاری کنیم شاهد خواهیم بود که بخش عمده ای از سفره های زیرزمینی آلوده شده و نتیجه تلاشها تنها رسیدن به نفت به جای آب است.

این مشکلات باعث شده که مردم این روستاها بیش از سه دهه با مشکل آلودگی نفتی دست در گریبان باشند که انتظار می رود در جریان سفر دولت به لرستان چاره ای برای مشکل آب روستاهای پلدختر که در حاشیه هزار کیلومتر از خطوط انتقال نفت کشور قرار دارند اندیشیده شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان پلدختر در این رابطه به مهر گفت: از مجموع 267 روستای این شهرستان 109 روستا با تعداد 6 هزار و 200 مشترک و با جمعیتی بالغ بر 34 هزار نفر از آب آشامیدنی برخوردارند و نزدیک به 28 روستا با تانکر سیار آب رسانی می شوند.

حمید بهاروند افزود: به رغم کارهای بزرگی در زمینه آبرسانی به روستاها در سال های گذشته انجام شده از جمله پروژه مجتمع کوثر که با اعتبار نزدیک به 90 میلیارد ریال 32 روستا را زیر پوشش شرکت آبفار قرار دارد ولی به علت پراکندگی روستاها و کمبود منابع آب زیرزمینی و نبود اعتبارات کافی هنوز انتظارات مردم برآورده نشده است.

وی تصریح کرد: از جمله این انتظارات تامین آب آشامیدنی مجتمع زیودار با تعداد 6 روستا و نزدیک 365 خانوار و با جمعیت بالغ بر یکهزار و 570 نفر است که چند سال است به علت نبود اعتبارات از کمبود آب آشامیدنی به ویژه در فصل گرما رنج می برند که برای رفع این مشکل اعتبار بالغ بر 12 میلیارد ریال مورد نیاز است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی پلدختر گفت: احداث مجتمع آبرسانی شورآب معمولان به منظور تامین آب هشت روستا با تعداد 89 خانوار و جمعیت بالغ بر 355 نفر از دیگر مطالبات موجود است که به علت نبود آب زیر زمینی و اعتبار، فاقد آب آشامیدنی هستند و نیاز به اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال است.

بهاروند افزود: همچنین روستاهای بابا بهرام، داداگلاب، دو کوهه رشنو، بابا خوارزم علیا و سفلی و سر فراش تودار شاکرم با تعداد 165 خانوار با کمبود آب مواجه هستند و برای رفع مشکل نیاز به اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال است.

وی گفت: برای تامین آب آشامیدنی روستاهای جنوب شهرستان که شامل 11 روستا و جمعیتی بالغ بر دو هزار و 800 نفر هستند و برخی از آنها از آلودگی نفتی رنج می برند به اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال نیاز است و تامین آب روستاهای بن لار با تعداد بالغ بر 236 خانوار و جمعیتی بالغ بر یکهزار و 155 نفر که در فصل گرما با کمبود آب آشامیدنی مواجه اند نیاز به اعتبار بالغ برسه میلیارد ریال دارد.

وی افزود: نزدیک به 73 درصد مردم روستاهای سطح شهرستان پلدختر زیر پوشش شرکت آبفار هستند ولی با توجه به فرسودگی شبکه های توزیع آب آشامیدنی و مخازن تعدادی از روستاها جهت بهسازی آنها نیاز به اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال است.

تالابهای 11 هزار ساله چشم به راه ارتقای سطح حفاظت

یک کارشناس محیط زیست شهرستان پلدختر نیز گفت: تالاب های 11گانه پلدختر در داخل اراضی به وسعت 18 هزار و 500  هکتاری تحت عنوان منطقه شکار و صید ممنوع قرار دارند و می بایست با طی کردن یک دوره زمانی 10ساله به منطقه حفاظت شده ارتقاء پیدا می کردند.

وی افزود: متاسفانه این تالاب ها با گذشت حدود 20 سال هنوز به عنوان منطقه صید و شکار ممنوع هستند و تا مادامی که تحت این عنوان هستند هیچ گونه امکاناتی نظیر ساخت پاسگاه محیط بانی، خودرو و نیروی انسانی به آنها تعلق نمی گیرد.

وی گفت: تالاب های پلدختر باید به منطقه حفاظت شده تبدیل شوند تا با ایجاد ردیف مالی از سوی سازمان محیط زیست کشور عملیات و فعالیت ها لازم به منظور حفاظت از تالابها و گونه های جانوری و گیاهی و اراضی که دراین منطقه واقع شده اند اعمال شود.

وی گفت: این موضوع خود نیازمند پیگیری های مدیران استانی به خصوص مدیرکل محیط زیست لرستان را دارد که تاکنون به دلیل کم توجهی هایی که به شهرستان شده پیگیری در این زمینه به عمل نیامده است.

این کارشناس محیط زیست گفت: از آنجایی که تالاب های 11 گانه موجود در حوزه پلدختر از نظر زیست محیطی در سطح جهان کم نظیر و در ایران بی نظیر بوده نیازمند توجه ویژه ای هستند.

وی گفت: از آنجایی که دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به موضوع محیط زیست دارد بهترین فرصت است که این خواسته به حق شهرستان پلدختر عملیاتی و اجرایی شود.

این کارشناس محیط زیست پلدختر با بیان اینکه سطح آب تالابهای پلدختر به دلیل خشکسالی های اخیر و این که منبع تغذیه کننده آنها و نزولات آسمانی پائین آمده است، افزود: از طرفی نقش مهم تالابها در بحث مقابله با ریزگردها و اکوتوریسم و وابستگی گونه های گیاهی و جانوری منطقه به وجود این تالابها پیشنهاد دیگر انجام مطالعاتی در زمینه ژئومورفولوژی  و آب شناسی است.

امید است این بار کلید طلایی دکتر روحانی کارساز بیفتد و قفل زنگ زده مشکلات شهرستان پلدختر را بگشاید و به این دغدغه های پلدختری ها پایان دهد.

کد خبر 2313528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha