۱۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹

مهر گزارش می دهد؛

لزوم توسعه صنایع معدنی در گیلان/ معوقات بانکی واحدهای تولیدی ساماندهی شود

لزوم توسعه صنایع معدنی در گیلان/ معوقات بانکی واحدهای تولیدی ساماندهی شود

رشت – خبرگزاری مهر: توسعه صنایع معدنی در گیلان از راهبردهای مهم مدیریتی استان قلمداد می شود چرا که خام فروشي مواد با ارزش معدني يك پديده مذموم به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، احداث و توسعه صنايع معدني يکي از سهل الوصول ترين استراتژي هاي دستيابي به توليد پيوسته و اشتغال پايدار در کشور خواهد بود بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این باره می گوید: صنایع معدنی موجب جلوگيري از خام فروشي و افزايش ارزش افزوده می شود.

علی منتظری با بیان اینکه صنعت مزبور براي رشد و شکوفايي نياز به ترغيب سرمايه گذاري دارد، افزود: بخش معدن و صنايع معدني مزيت هاي فراواني دارد كه مجموع اين مزيت ها ويژگي خاصي به اقتصاد كشور بخشيده و آينده اقتصاد ايران در گروي توسعه اين بخش است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شکوفایی اقتصاد ملی جلوگیری از خام فروشی در مواد اولیه معدنی است، اظهارداشت: فرآیند صدور مجوزهای صنعتی و معدنی در گیلان بایدکوتاه شود.

فرآیند صدور مجوزهای صنعتی و معدنی در استان باید کوتاه شود

وی در ادامه لازمه ایجاد صنایع مختلف از قبیل صنایع مادر، صنایع پائین دستی، صنایع تبدیلی و غیر نخست داشتن توجیه فنی و اقتصادی و در نهایت جذب سرمایه گذار است.

منتظری همچنین اظهارداشت: با توسعه زیر ساخت ها از قبیل بزرگراه قزوین - رشت، راه آهن گیلان، فرودگاه، بندر، منطقه آزاد، گمرک و غیره تمایل به سرمایه گذاری در استان افزایش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: افزایش تمایل سرمایه گذاری فرصت خوبی برای توسعه صنعتی در استان است بنابراین همگان باید برای تحقق این مهم تلاش کنند.

وی افزود: سمت و سوی سرمایه گذاری در گیلان باید بر اساس قابلیت های مهم استان باشد.

منتظری تصریح کرد: برای جذب بیشتر سرمایه گذاری بخش خصوصی باید بسترهای لازم از قبیل کاهش نرخ سود بانکی، جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت چینی، قاچاق کالا و غیره بطور صحیح فراهم شود.

وی افزود: از تمامی دستگاه های اجرایی گیلان انتظار می رود فرآیند صدور مجوزهای صنعتی و معدنی را کوتاه کنند چرا که این مهم به نفع استان و توسعه سرمایه گذاری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: گیلان به لحاظ اقلیمی، تشکیلات زمین شناسی و مساحت دارای معادن محدودی است.

وی همچنین با اعلام اینکه اغلب معاون استان در حوزه مصالح ساختمانی است، اذعان داشت: تمامی معادن بجزء یک مورد همه در اختیار بخش خصوصی است.

منتظری بر ضرورت توسعه اکتشاف مواد معدنی و  تقویت صنایع معدنی در استان تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاران حوزه صنایع معدنی از حمایت های ویژه برخوردار می شوند.

وی تصریح کرد: با توسعه صنایع معدنی جلوی خام فروشی مواد با ارزش معدنی گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تعامل بین محیط زیست و حوزه صنعت و معدن را مثبت ارزیابی کرد و افزود: همه صنایع گیلان صنایع پاک هستند.

تامین نقدینگی واحدهای تولیدی از مهمترین مشکلات حوزه صنعت گیلان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت:  تامین نقدینگی واحدهای تولیدی از مهمترین مشکلات در حوزه صنعت استان است.

منتظری افزود: عدم تامین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در اجرای طرح های نیمه تمام صنعتی از دیگر مشکلات این بخش در استان گیلان است.

وی همچنین اظهارداشت: بخش زیادی از ظرفیت واحدهای تولید استان به دلیل نبود اعتبارات لازم و مورد نیاز خالی است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: با تامین اعتبارات مورد نیاز می توان ظرفیت واحدهای تولیدی استان را دو برابر کرد.

وی افزود: پارسال بخش عمده ای از سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استان از محل صندوق توسعه ملی تامین شد.

منتظری در ادامه با بیان اینکه معوقات بانکی مشکل دیگر واحدهای تولیدی استان است، اظهارداشت:  دولت مصمم به ساماندهی معوقات بانکی واحدهای تولیدی است.

وی با یادآوری اینکه خیلی از واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات به دلیل داشتن معوقات بانکی با مشکل مواجه هستند، افزود:  این معضل باید بصورت ملی رفع شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: توسعه صنعتی گیلان باید بر اساس قابلیت های استان تعریف شود.

وی همچنین با اعلام اینکه صنایع سلولزی رونق خوبی در گیلان دارد و از قابلیت های مهم استان است، افزود: صنایع سلولزی باعث توسعه صنعتی و تحول کشاورزی می شود.

 منتظری بیان داشت: مسئولان برای توسعه صنایع سلولزی در استان از هیچ تلاشی به جهت حمایت فروگذار نخواهند بود.

وی تصریح کرد: صنایع دارویی، صنایع بهداشتی، صنایع نساجی، صنایع تبدیلی کشاورزی و غیره از قابلیت های برجسته استان است.

صنایع سلولزی باعث توسعه صنعتی و تحول کشاورزی می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت:  با توجه به اینکه گیلان یک استان کشاورزی است اما تاکنون در حوزه صنایع تبدیلی موفقیت چندانی نداشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گیلان نباید از قافله صنعتی دنیا و کشور عقب بماند، اذعان داشت: این استان شمالی قابلیت های زیادی دارد که متاسفانه ظرفیت های مزبور مغفول مانده است.

منتظری با تصریح اینکه صنعت فولاد گیلان رشد خوبی طی چند سال اخیر داشته است، بیان داشت: هم اکنون این صنعت در سطح کشور حرف زیادی برای گفتن دارد.

 وی همچنین با بیان اینکه گیلان یک استان مرزی است، گفت: این استان شمالی مرز وسیعی با کشورهای آسیایی میانه دارد و فولاد از قابلیت های صنعتی این کشورها به شمار می رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یادآورشد: گیلان به جهت همسایگی و فرصت خوبی که در حوزه منطقه آزاد، گمرکات، فرودگاه و سایر زیر ساخت ها  دارد باید از این فرصت ها به نحو احسن استفاده شود.

منتظری افزود: جایگاه بخش صنعت و معدن در توسعه بر کسی پوشیده نیست اما دستیابی به این مهم با برنامه ریزی دقیق و مدون امکان پذیر است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر دو هزار و 600 واحد صنعتی بزرگ و کوچک فعال در استان وجود دارد و در این واحدهای تولیدی 87 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی مشغول فعالیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت:  گیلان به لحاظ صنعتی رتبه سیزدهم و از حیث سرمایه گذاری جدید صنعتی رتبه ششم تا هفتم کشور را دارد.

وی در ادامه بر ضرورت برجستگی شاخصه های تولید و تجارت طی سال اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی در استان تاکید کرد و افزود: حفظ شرایط موجود از شاخص های مهم تولید و تجارت است تا کمترین آسیب متوجه این حوزه شود.

منتظری اظهارداشت: پیگیری جدی برنامه هایی که در این بخش تعریف شده است از دیگر شاخص های مهم است.

وی همچنین از وجود افزون بر هزار طرح صنعتی نیمه تمام در استان خبر داد و افزود: بهره برداری واحدهای نیمه تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالا طی سال جاری از مهمترین هدف مسئولان این حوزه است.

رودبار از موقعیت خوبی برای توسعه صنعتی برخوردار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه بر لزوم ایجاد فرهنگ توسعه صنعتی در استان تاکید کرد و یادآورشد: رویکردها به صنعت باید یک رودیکرد ویژه باشد.

نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: توسعه صنعتی استان گیلان نیازمند ارتقا فرهنگ عمومی و ایجاد بسترهای مورد نیاز برای ورود سرمایه گذاران و بهره برداری از توانمندی های موجود است.

عطا الله حکیمی افزود: به یقین سرمایه گذاران برای ورود به یک منطقه برای سرمایه گذاری توجه شایانی به امکانات و زیر ساخت های صنعتی موجود در آن خواهند داشت.

وی همچنین بر لزوم فراهم سازی امکانات و زیر ساخت های مورد نیاز توسعه صنعتی، متناسب با توانمندی هر منطقه و آماده سازی این مهم برای ورود سرمایه گذاران تاکید کرد و  اظهارداشت: رودبار از موقعیت خوبی برای توسعه صنعتی برخوردار است.

 نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 75 درصد معادن گیلان در رودبار واقع شده است، گفت: معاون نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی استان دارد.

وی در ادامه افزود: فرهنگ صنعتی و نظم پذیری در سازمان های تولیدی زمینه های استفاده مفید و موثر از منابع انسانی و مادی را فراهم می سازد و آثار مطلوبی در بعد بهره وری و کسب مزیت رقابتی دارد.

حکیمی بیان داشت: برای ارزشی کردن تولید و سودآوری، گریزی نیست مگر اینکه در سازمان و جامعه فرهنگ صنعتی رواج پیدا کند اگر فرهنگ صنعتی درست پیاده سازی شود شتاب در توسعه صنعتی اتفاق خواهد افتد.

به گزارش خبرنگار مهر،  صنعت و معدن نقش مهمی در توسعه یافتگی استان گیلان ایفا می کنند از اینرو می طلبد مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

کد خبر 2341891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha