۲ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۵۳

کتاب‌های درسی و توسعه کتابخوانی/2:

اکرم: لذت، اصل فراموش شده کتاب‌های درسی است

اکرم: لذت، اصل فراموش شده کتاب‌های درسی است

تصویرگر کتاب‌های درسی چهارم دبستان، لذت را اصل فراموش شده کتاب‌های درسی دانست و افزود: در مدرسه تنها به بچه‌ها تئوری یاد می‌دهند. این همه سال عربی و انگلیسی خواندیم، کدام یک از ما می‌توانیم به یکی از این دو زبان صحبت کنیم.اصلی که در کتاب‌های درسی ما نادیده گرفته می شود، لذت است.

حمیدرضا اکرم  که به تصویرگری کتاب‌های پایه چهارم برای کودکان پرداخته در گفتگو با خبرنگار مهر به این‌که تنها با شناخت دنیای فانتزی می‌توان بچه‎‌ها را به خواندن کتاب علاقه‌مند کرد گفت: تنها با خیال پردازی و شناخت دنیای فانتزی می توان، قالب‌های خشک آموزشی را نرم‌تر و انعطاف پذیرتر کرد.

به گفته تصویرگر کتاب«افسانه چشمه لاغر مردنی»، کسی که دنیای فانتزی را درک کرده، خیلی راحت‌تر و صمیمی‌تر کار می‌کند و به خود حقیقی‌اش نزدیک‌تر است اما آن که با دنیای فانتزی فاصله دارد ناچار می‌شود،  کار دیگران را تقلید کند و با احساس ناب خود بیگانه است.

اکرم در پاسخ به این‌که نه تنها موضوعات مختلف کتاب‌های درسی که همه متن‌های داستانی نیز، تخیلی و فانتزی نیستند و باید ارتباطی بین متن و تصویر وجود داشته باشد، گفت: حتی برای داستان‌های کاملا واقعگرایانه نیز می‌توان تصاویری تخیلی خلق کرد چراکه هر تصویرگری، دنیای خاص خود را دارد و انگار بچه‌ها به خوبی متوجه می‌شوند کدام تصویرگر با دلش برای آنها تصویرگری می‌کند.

تصویرگر کتاب «روبان قرمز به دور کره زمین» در جواب این پرسش که کتاب‌هایی چون ریاضی و علوم، مبتنی بر واقعیت‌های علمی هستند، نه تخیل؛ آیا در تصویرکردن کتاب‌های درسی هم می‌توان  به خیال خود مجال پرواز داد بیان کرد: من دوست دارم تصویرهای من، راه فرار کودکان را آسان‌تر کند. وقتی کتاب‌های چهارم دبستان را برای بچه‌ها تصویر می‌کردم یاد دوران درس و مدرسه خودم می‌افتادم و دلم برای بچه‌ها می‌سوخت. در مدرسه  تنها به بچه‌ها تئوری یاد می‌دهند؛ تئوری‌هایی که مبتنی بر تجربه نیستند و به کار آنها نمی‌آیند. این همه سال عربی و انگلیسی خواندیم، کدام یک از ما می‌توانیم به یکی از این دو زبان صحبت کنیم، صحبت که نه فقط گلیم خود را از آب بیرون بکشیم؟! در هر حال من کوشیده‌ام تا کاستی‌ها را به اندازه توان خود جبران کنم. اصلی که در کتاب‌های درسی ما نادیده گرفته می شود، لذت است.من دلم می‌خواهد بچه ها با تمام وجود از کتاب و درس و مدرسه لذت ببرند..

تصویرگر کتاب«ماهی نقره ای،ماهی طلایی» به گروه سنی اعتقادی ندارد و فکر می کند، تصویر اگر تصویر باشد با هر مخاطبی در هر سن و سال ارنباط برقرار می‌کند.

 

کد خبر 2355719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha