۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴

بیستونی مطرح کرد:

تعداد 68 پروژه برای ساماندهی طاقبستان تعریف شده است/ هدفگذاری برای افزایش گردشگران

تعداد 68 پروژه برای ساماندهی طاقبستان تعریف شده است/ هدفگذاری برای افزایش گردشگران

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: معاون میراث، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تعریف 68 پروژه برای ساماندهی محوطه طاقبستان خبرداد و گفت: با اجرای طرح ورود گردشگر به استان طی پنج تا 10 سال آینده افزایش دو برابری می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مرادی بیستونی پیش از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران  از تعریف ۶۸ پروژه برای ساماندهی طاق‌بستان خبرداد.

وی افزود: اولین پروژه در ساماندهی مجموعه تاریخی طاق‌بستان که هم‌اکنون نیز به مرحله اجرا درآمده است، پروژه نجات بخشی طاق‌ها از نفوذ آب بود که با پایین بردن کف مقابل طاق اتفاق افتاده است.

مرادی بیستونی، قدم بعدی در اجرای پروژه ساماندهی طاقبستان را آزادسازی اراضی زیردریاچه طاقبستان عنوان کرد و گفت: این پروژه به بیش از 98 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

مرادی تصریح کرد: بعد از این مراحل  سایر پروژه‌ها را که در قالب ریزپروژه تعریف شده‌اند به مرحله اجرا درخواهیم آورد تا در نهایت شاهد ساماندهی کامل مجموعه طاقبستان باشیم.

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه  گفت: مراحل بعدی نورپردازی، کف‌سازی، اصلاح ‌مسیر دستیابی به آثار و اجرای مبلمان محیطی  از جمله ریزپروژه‌های تعریف شده در قالب 68 پروژه ساماندهی مجموعه تاریخی طاقبستان است.

وی افزود: از این تعداد، ۲۹ پروژه مربوط به میراث فرهنگی استان است که برای اجرای آنها ۲۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مرادی ادامه داد: اجرای شش طرح دیگر از این 68 پروژه تعریف شده، مربوط به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و اعتبار مورد نیاز آن 20 میلیارد تومان برآورد شده است.

بیستونی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح افزایش آمار گردشگران و رونق صنعت گردشگری است گفت: پس از اجرای این طرح‌ها طی پنج تا 10 سال آینده، گردشگران طاق‌بستان دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

وی  کل اعتبارات سازمان در استان برای ساماندهی این مجموعه تاریخی در سه سال 89، 90 و 91 را  دو میلیارد و 244 میلیون تومان اعلام کرد و گفت:  نورپردازی موقت، ‌آبیاری، لایروبی دریاچه و اقدامات اولیه(فاز اول) مربوط به ثبت جهانی طاق‌بستان و احیای شکل تاریخی مجموعه از جمله اقدامات انجام شده در این سه سال است.

معاون میراث افزود:  دو میلیارد و 295 میلیون تومان اعتبار نیز برای اجرای پروژه‌های تعریف‌شده در سال‌ 93 برآورده شده است که در صورت تخصیص بتوانیم بخشی از پروژه‌ها را به مرحله اجرا درآوریم.

وی،  تهیه و تکمیل فاز دوم مستندسازی ثبت جهانی طاق‌بستان با اعتبار 120 میلیون تومان، تهیه طرح المان و مبلمان محیطی طاق‌بستان و تهیه نقشه پایین دست با اعتبار 100 میلیون تومان و... را از جمله اقدامات در دستور کار برای اجرای ساماندهی طاقبستان در سال 93 برشمرد.

وی از پیش‌بینی هفت میلیارد و 570 میلیون تومان اعتبار برای برای تکمیل و ساماندهی طاق‌بستان در  سال 94 ،هفت میلیارد و 650 میلیون تومان برای سال 95 و هفت میلیارد و 495 میلیون تومان در سال 96  خبرداد.

کد خبر 2365444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha