۲۴ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۲۶

بیستونی در گفتگو با مهر خبر داد:

طاقبستان آماده پذیرایی ازگردشگران/اتمام فاز دوم ساماندهی تا تیر۹۴

طاقبستان آماده پذیرایی ازگردشگران/اتمام فاز دوم ساماندهی تا تیر۹۴

کرمانشاه- معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، از آماده شدن مجموعه تاریخی طاقبستان برای پذیرایی از گردشگران در نوروز ۹۴ خبر داد و گفت: فاز دوم ساماندهی این پروژه نیز تا تیر ۹۴ به پایان می رسد.

علیرضا مرادی بیستونی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص ساماندهی مجموعه تاریخی طاقبستان گفت: ساماندهی این پروژه در فاز اول به اتمام رسیده و فاز دوم آن نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه پس از اجرای فاز اول، مجموعه تاریخی می تواند پذیرای گردشگران در نوروز ۹۴ باشد، تصریح کرد: کار ساماندهی مجموعه تاریخی طاقبستان و پروژه مطالعات و اجرایی آن از سال ۸۹  آغاز و در سال ۹۱ نیز کار مرمتی آن آغاز شد.

بیستونی افزود: با توجه به مطالعاتی که در زمینه آب مجموعه تاریخی طاقبستان انجام شد بیشترین و اولین هدف ما در این فاز دفع آب‌های سطحی بود.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: به دلیل اینکه کف مجموعه تاریخی طاقبستان از سال‌ها پیش بالا آمده بود و به خاطر این بالا آمدن ورودی چشمه‌ها مسدود شده  و باعث می‌شد که آب به پشت طاق‌ها نفوذ کند این اقدام صورت گرفت.

وی افزود: وجود آب در جلوی طاق باعث برگشت پذیری آب مثل فلکه ای که شیر آن بسته شده باشد می‌شد و جلوی طاق که محل خروج آن بود از کف پوشانده شده بود و باعث جمع شدن آب جلوی طاق می شد، که این نیز باعث آسیب‌های به طاق شده و گیاهانی رشد کرده بودند که به بخش تاریخی مجموعه آسیب می زد.

بیستونی افزود: هم‌اکنون کف به حالت اولیه برگشت داده شده و با توجه به بررسی های انجام شده می‌توان گفت که طاق از نظر نفوذ آب نجات پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: کل مطالعات طاق در فاز اول انجام و تصاویر با اسکن لیزر گرفته و بررسی شده است که می‌توانیم تمام جزئیات را داشته باشیم که بعدها هم در مرمت کمک کند اگر مشکلی پیش آید جز به جز نقشه را داریم.

بیستونی گفت: در مجموع و با توجه به اقدامات انجام شده در مجموعه تاریخی می توان گفت حدود ۶۰ درصد ساماندهی انجام شده است و ضلع جنوبی نیز باید تملک انجام شود و مطالعاتی هم انجام دادیم.

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: بعد از این مرحله در راستای ساماندهی آن کار اجرای مبلمان محیطی مجموعه و نورپردازی مجموعه مد نظر است که به مرحله اجرا درآید.

اقدامات مد نظر برای فاز دوم ساماندهی

وی خاطرنشان کرد: نمی توان گفت فردا طرح گردشگری طاقبستان که ساماندهی مجموعه بخشی از آن است به اتمام می رسد و در واقع  حدود هزار هکتار در کل مجموعه و بخش های مختلف کار وجود دارد اما خود مجموعه تاریخی و تملک بخش های زیر دست اگر اعتبار داده شود سه سال زمان نیاز دارد تا به اتمام برسد و براساس مستندات موجود در صورتی که کبابی ها و دنده کبابی های زیردست برداشته شود وضعیت طاقبستان به صورت شکل قدیمی آن برمی گردد.

وی افزود: در فاز اول هنوز کف سازی پروژه انجام نشده و داخل محوطه تاریخی همان حالت شنی است اما در فاز دوم  کف سازی، احداث المان‌های ورودی،ایجاد مسیرهای دسترسی، تملک اراضی زیردریاچه  و آزادسازی و بازگرداندن تصرفات زیردریاچه، تهیه طرح برای اراضی زیر دست دریاچه، کف‌سازی طرح مطالعاتی مربوط به طاق‌، پروژه بررسی سنگ‌های پرمخاطره و تهیه طرح مرمتی جلوی طاق  در دستور کار و در دست اقدام است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اتمام فاز دوم ساماندهی تا پایان تیرماه ۹۴ خبرداد و گفت: همانگونه که گفته شد فاز اول مجموعه آماده و محوطه سازی مجموعه نیز برای نوروز انجام شده و پذیرای گردشگران است.

کد خبر 2518302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha