۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۳

در دومین شب شعر ترانگیزان مطرح شد؛

کشف جدید مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در شعر طنز/ امینی: برخی حیثیت خود را روی طنز گذاشتند

کشف جدید مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در شعر طنز/ امینی: برخی حیثیت خود را روی طنز گذاشتند

اسماعیل امینی شاعر و طنزپرداز ودبیر دومین شب شعر ترانگیزان که به موضوع شعر طنز اختصاص داشت، گفت: اگر شعر طنز با اقبال مواجه شده، به پایمردی کسانی بود که عمرشان را روی آن گذاشتند و برخی حیثیت خودشان را؛ مثل کیومرث صابری فومنی، عمران صلاحی، علی‌اکبر دهخدا و این اواخر ابوالفضل زرویی نصرآباد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین برنامه شب شعر «ترانگیزان» با موضوع شعرهای طنز یکشنبه 27 مهرماه با حضور جمعی از شاعران طنزپرداز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد. مجری این برنامه رضا احسان‌پور و دبیر آن اسماعیل امینی بود.

اسماعیل امینی در این برنامه گفت: برای کسی که اهل خلاقیت است، اینکه جنس تقلبی در یک حوزه هنری رایج شود، دردی قدمی است و مال امروز نیست. شعر طنز هم از این قاعده مستثنا نیست؛ شعر طنز اگر با اقبال مواجه شد، به پایمردی برخی کسان بود که عمرشان را روی آن گذاشتند و برخی حیثیت خودشان را مثل کیومرث صابری فومنی، عمران صلاحی، علی‌اکبر دهخدا و این اواخر ابوالفضل زرویی نصرآباد.

عضو هیئت مدیره و هیئت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی افزود: طنز می‌تواند مقداری از خشونت و سختی زندگی را تحمل‌پذیر کند و چون با اقبال مواجه شد، مثل سکه رایجی که سکه تقلبی آن هم درمی‌آید، جنس تقلبی شعر طنز هم آمد. هنرمند نباید عمله مطرب باشد در حالی که متاسفانه جامعه خواهان این است.

این مدرس زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: 15 سال پیش که دانشجوی فوق لیسانس بودم، وقتی پیشنهاد کردم که می‌خواهم رساله‌ام را درباره طنز کار کنم، استادان خنده‌شان گرفته بود و می‌گفتند: آخر کار علمی درباره طنز؟! و من کارم را انجام دادم و آنها را قانع کردم که بله! می‌شود درباره طنز هم کار علمی فاخر انجام داد. ولی الان به لطف خدا طنز حیثیتی ویژه پیدا کرده و تبدیل شده است به یکی از شاخه‌های حوزه ادبیات تطبیقی.

امینی همچنین از تدوین واحد درسی طنز در مقطع فوق لیسانس در برخی دانشگاه‌های کشور در آینده‌ای بسیار نزدیک خبر داد و گفت: همچنین قرار شده است طنز تبدیل به یک رشته تحیلی هم بشود.

در ادامه مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در سخنانی گفت: من کشف جدیدی در این حوزه (شعر طنز) کرده‌ام؛ زمانی می‌گفتند طنز راه رفتن بر لبه تیغ است. من این جمله را زمانی فهمیدم که یک بار با جمعی از دوستان رفته بودیم یکی از کوه‌های البرزکوه برای کوهنوردی، از یکی پرسیدیم که این مسیری که ما می‌رویم به کجا می‌رود؟، جواب داد: اگر از این یال کوه بروید بالا می‌رسید به ارتفاعی که اگر از یک طرفش بیائید پائین، می‌روید قاطی باقالی‌ها و اگر از آن طرف بیائید، می‌روید قاطی بقیه باقالی‌ها!

وی ادامه داد: در حوزه شعر طنز هم من کم کم متوجه شدم که فرق جنس چینی با اصلی چیست؟ و دیدیم که یواش یواش بعضی‌ها می‌توانند روپایی هم بزنند و بعضی هم روی یک پایشان بایستند! واقعیت این است که طنز امروز نه تنها افتاده و یا نشسته نیست بلکه ایستاده است و بخشی از این ایستادگی هم مرهون تلاش استادانی است که در این عرصه حضور دارند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی بار دیگر تذکر داد که در جلسات شعر ترانگیزان، شعرهای خوانده نشده، قرائت شود و درباره تغییر جای برگزاری این جلسات هم گفت: این برنامه قرار بود در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شود که با ناهماهنگی آن دوستان، مجبور شدیم این فضای صمیمانه را برای برگزاری این جلسات انتخاب کنیم.

قزلی همچنین ابراز امیدواری کرد که جلسه بعدی ترانگیزان که موضوع آن شعرهای عاشورایی است، اواخر آبان و با دبیری شهرام شکیبا برگزار شود.

در ادامه این جلسه تعدادی از شاعران از جمله شهرام شکیبا، اسماعیل امینی، مهدی استادمحمد، سعید بیابانکی، ناصر فیض و رضا احسان‌پور، به خوانش شعرهای طنز سروده نشده خود پرداختند.

کد خبر 2392381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha