به گزارش خبرنگار مهر، علی نوریان از هنرمندان نظرآباد البرز است که به گفته خود از دوران کودکی در تئاتر خیابانی فعالیت دارد و در هشت دوره از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان هم حضور داشته است.
نوریان در نهمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با نمایش حاشیه نگاری های زرد حضور پیدا کرده نمایشی که خود هم نویسنده و هم کارگردان آن است.
این کارگردان و نویسنده نمایش حاشیه نگاری های زرد در حاشیه نهمین نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به خبرنگار مهر گفت: این اثر اصلا بداهه نیست و کاری طراحی و تمرین شده است که فقط برای اجرای آن در مریوان مفاهیم و مضامین و شیوه اجرا را با شرایط این جا تطبیق دادیم.
نوریان ادامه داد: این کار را در استان البرز متفاوت از شکل و گونه ای که درمریوان به نمایش درآوردیم، اجرا کردیم.
وی با اشاره به اینکه نمایش حاشیه نگاری های زرد نقد ژورنالیست ها و فعالیت آنها در مجلات زرد بحث و گفتگو می کند، عنوان کرد: متاسفانه اکثریت مردم آگاهی لازم در خصوص مجلات مختلف ندارند و اقدام به مطالعه هر نوع مجله ای می کنند و تبعات این کار هم در زندگی آنها نمایان می شود.
وی بیان کرد: هرچند در این نمایش نتوانستیم به خیلی از مسائل و مباحث موجود در این رابطه بپردازیم ولی سعی کردیم بیشتر نکات حائز اهمیت و تاثیرگذار را بیان کنیم.
این نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی در خصوص برقراری ارتباط تماشاگر با نمایش های خیابانی در مریوان اظهار داشت: معتقدم مریوان مخاطب تخصصی تئاترخیابانی دارد و در اینجا با مخاطب عام کمتر سروکار داریم چراکه اهالی این منطقه بیش از 15 ساله که با تئاتر خیابانی آشنایی پیداکرده و با آن ارتباط برقرار کرده اند.
نوریان با بیان اینکه از 9 دوره برگزاری این جشنواره در هشت دوره آن به عنوان کارگردان و نویسنده و طراح صحنه حضور داشته ام، عنوان کرد: در طول این چندین دوره از جشنواره شاهد تنوع و تکثر و کارهای متفاوت بوده ایم.
وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تبدیل به جشنواره ای کمی شده است، افزود: طی چندسالی که از برگزاری این جشنواره می گذرد نه تنها تغییر اساسی و بنیادی اتفاق نیافتاده بلکه هر سال هم بدتر می شود.
وی بیان کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره ای کیفی نیست و در کل می توان گفت که در ایران جشنواره کیفی وجود ندارد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی افزود: هرسال سختی و عذاب هنرمندان عرصه تئاتر خیابانی بیشتر وتعداد آثار هم زیادتر و در مقابل کیفیت هم پایین می آید.
نوریان با بیان اینکه تئاتر خیابانی درکشور ما به جایگاه شایسته خود هنوز دست پیدا نکرده است، عنوان کرد: کم کاری هنرمندان هم در تئاتر خیابانی و تولید آثار نمایشی تنها برای جشنواره از دلایل عدم دستیابی این نوع از تئاتر به جایگاه واقعی اش است.
وی ادامه داد: بیشتر هنرمندان عرصه تئاتر معیشت آنها از طریق شرکت در جشنواره های مختلف تامین می شود و این مسئله باعث شده آنها بیشتر به تولید اثر برای جشنواره ها فکر و تمام انرژی خود را صرف این کار کنند.
وی بیان کرد: آموزش و منابع اطلاعاتی مربوط به تئاتر خیابانی در ایران به اندازه کافی وجود ندارد و در طول سال هم شاهد اجرای کارهای مختلف در این زمینه نیستم لذا تبادل تجربه و اطلاعات هم قطعا صورت نمی گیرد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی ادامه داد: متاسفانه نمایش های خارجی هم که به این گونه جشنواره ها راه پیدا می کند از کیفیت بالایی برخوردار نیست.
نوریان برقراری تعامل میان هنرمندان تئاتر خیابانی را موجب تقویت و ارتقای کارهای نمایشی خواند و بیان کرد: در تئاتر خیابانی اگر مخاطب و مولفه های اجرای بیرونی در نظر گرفته نشود نمی توان اجرا کرد.
وی اظهار داشت: از اوایل کودکی تاکنون کار تئاتر خیابانی می کنم و در اکثر شهرهای کشور تئاتر خیابانی اجرا کرده ام و با قاطعیت می گویم که اکثر مناطق ایران برای تئاتر خیابانی آماده نیست و ایجاد این آمادگی هم زمان براست که امیدوارم با تدوین برنامه ای کامل وجامع در آینده شاهد بهبود شرایط کنونی باشیم.
نظر شما