۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۹

مهر گزارش می دهد/

فرهنگ آپارتمان نشینی چالش جدید شهرهای گلستان/ چهار دیواری اختیاری نیست

فرهنگ آپارتمان نشینی چالش جدید شهرهای گلستان/ چهار دیواری اختیاری نیست

گرگان - با توسعه شهرهای گلستان و روی آوردن مردم به سمت شهرنشینی، زندگی آپارتمان نشینی جایگزین سبک زندگی سنتی شده. این نوع زندگی به دلیل نبود فرهنگ مناسب و آموزش لازم با چالش هایی همراه شده است.

آپارتمان نشینی تبدیل به یک چالش در مدیریت شهرهای امروز شده است/ نارضایتی 55درصد مردم از زندگی آپارتمان نشینی

گرگان- خبرگزاری مهر: رشد روز افزون جمعیت در زندگی شهری، تغییر در الگوی زندگی مردم  و بسیاری از اجبارها باعث شده تا مردم به زندگی آپارتمان نشینی روی بیاوردند اقدامی که به گفته برخی کارشناسان بسیاری از تنش ها و ناآرامی ها برای شهروندان به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از چالش های مطرح امروز در شهرهای استان گلستان، بحث آپارتمان نشینی و تغییراتی است که در کالبد شهر و ساختمانهایی که امروز زندگی می کنیم به وجود آمده.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مشکلات آپارتمان نشینی و اختلاف میان همسایگان به دلیل نادیده گرفتن حقوق یکدیگر و توافق نداشتن ساکنان در نحوه استفاده از مشاع ها است. دلیل این موضوع هم، وجود سلیقه های گوناگون، فرهنگ ها و اختلاف محسوس اجتماعی میان ساکنان است که تبدیل به یک چالش جدی پیش روی الگوهای جدید زندگی شده است.

سبک زندگی آپارتمان نشینی یک اجبار اجتماعی است

یک کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری رشد جمعیت و تغییرات بنیادی و اساسی در شکل زندگی مردم را دلیل اشتیاق آنها به آپارتمان نشینی دانست و به خبرنگار مهر، گفت: تغییراتی نیز از سر اجبار و نیاز درجامعه به وجود آمد که دیگر چاره ای برای رفع آن به جز آپارتمان نشینی وجود نداشت و باید به آن تن داده می شد.

محمد رضایی نژاد ادامه داد: خارج شدن خانه ها از فضایی که وسعت آن امروزه برای نسل جدید کمتر در تخیل می گنجد و تبدیل شدن آنها به خانه هایی در ابعاد کوچک تر، به گونه ای که هر خانه روی خانه ای دیگر بنا شده، مدلی از زندگی را در منازلی به نام آپارتمان به وجود آورده است؛ مدلی که زندگی در آن خلاف زندگی درخانه های حیاط دار و بزرگ و همچنین تابع قواعد و قانون خاص خود است.

این پژوهشگر و کارشناس برنامه ریزی شهری در تعریف آپارتمان، گفت: آپارتمان ها بنا به تعریف واحدهایی از یک مجموعه ساختمانی هستند که در عرصه واحد، از یک پلاک ثبتی خاص با واحدهای مستقل با سند تفکیکی خاص و مجزا بنا شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به شروع ساخت و ساز مجتمع های آپارتمانی از دهه 40 که تعداد آنها از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رفت، قانون تملک آپارتمان ها در سال 43 به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن نیز چهار سال بعد، تدوین شد.

به گفته این مدرس دانشگاه، اصلاح آیین نامه اجرایی آپارتمان ها در دهه 60 در حالی مورد بازبینی مجدد قرار گرفت که مردم در این دهه به زندگی در آپارتمان روی آورده و در کشاکش زندگی در آنها با مشکلات مختلفی روبه رو شده بودند.

مشکلات زندگی آپارتمانی زمانی آغاز شد که خانواده ها پیرو زندگی سنتی بودند

وی تصریح کرد: مشکلات زندگی آپارتمانی از زمانی آغاز شد که خانواده ها همچنان پیرو زندگی سنتی خود در خانه های حیاط دار بودند؛ به گونه ای که صحبت کردن با صدای بلند، رفت و آمد در هر زمان از شبانه روز، بلندی صدای تلویزیون، رادیو و ضبط صوت تا آن میزان که تمایل دارند را عادت داشتند.

وی با بیان این مطلب که زندگی شهری در حصار خانه های قوطی کبریتی گرفتار شده است، افزود: فرهنگ آپارتمان نشینی به معنای توجه به آداب، قواعد و الزام های زندگی در محیط جمعی، یعنی آپارتمان نشینی معنا و مفهوم پیدا می کند و دوری از آن باعث بالا رفتن مشکلات اجتماعی می شود.

رضایی نژاد با اعلام این نکته که خانواده ها با این تفکر که چهار دیواری اختیاری است همچنان بر آن شیوه زندگی سنتی پا فشاری می کنند، افزود: آنها بدون آن که توجه به حقوق همسایه دیوار به دیوار یا همسایه طبقه پایین یا بالایی خود داشته باشند بر رفتارهای خود پافشاری می کنند که این مشکلاتی را برای سایر افراد ساکن در ساختمان ایجاد خواهد کرد.

فرهنگ، جز لاینفک هر زندگی آپارتمان نشینی است

این کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری اضافه کرد: مردم ما اگر چه ازخانه های حیاط دار به آپارتمان های چند طبقه کوچ کرده اند، اما نمی توانند درخانه های خود آرام بگیرند، آنها یا از مزاحمت همسایگان در عذاب هستند یا موجب مزاحمت همسایگان دیگر می شوند.

این پژوهشگر و کارشناس برنامه ریزی شهری اعلام کرد: فرهنگ، جز لاینفک هر زندگی آپارتمان نشینی بوده و نادیده گرفتن این بخش مهم در زندگی آپارتمانی به وجود آورنده بخش بزرگی از مشکلات اجتماعی و معضلات روانی در این محدوده است.

وی ادامه داد: رسیدن به یک فرهنگ واحد در هر مجموعه آپارتمانی در حالی است که هر خانواده ساکن درهر واحد مسکونی فرهنگ آپارتمانی خاص خودش را دارد و همسو و همراه کردن همه فرهنگ ها با یکدیگر در یک فرهنگ در عرصه عمل، کاری غیر ممکن به حساب می آید.

70 درصد از جمعیت استان در شهرها زندگی می کنند

وارد شدن و زندگی کردن در مجتمع های آپارتمانی دو اصل بدیهی است. با توجه به محدودیت های زندگی آپارتمان نشینی نخست باید رعایت حقوق دیگران مهم شمرده شود و دیگر آن که در انتظار رعایت حقوق و قوانین از جانب دیگران نباشیم.

مدیر کل شهری و شورای استانداری گلستان با بیان این نکته که در استان گلستان 29 شهر داریم که تقریبا 70 درصد از جمعیت استان در شهرها زندگی می کنند، افزود: در سه دهه اخیر تحولات چشمگیری در ساختمان های مسکونی ایجاد شده به این صورت که ساختمان هایی که به شکل ویلایی بودند و در سطح زندگی می کردند تبدیل به آپارتمان شده است.

عبدالرضا چراغعلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ابتدا این تحول در مرکز استان رخ داده اما اکنون در گنبد و حتی در بسیاری از شهرهای جدید استان شاهد هستیم که امروز آپارتمان نشینی یک اجباری شده است و بسیاری از شهروندان علی رغم میل باطنی ناچارند در آپارتمان زندگی کنند.

وی ضمن اشاره به این نکته که آپارتمان نشینی آداب و قوانین و مقرراتی دارد که باید رعایت شود، افزود: درآپارتمان افراد با ویژگی های متفاوت در یک مجموعه زندگی می کنند و ما اگر قوانین، مقررات و آموزش های لازم را برای خانواده و کودکانمان نداشته باشیم با چالش هایی مواجه خواهیم شد.

بسیاری از پرونده ها در دستگاه قضایی مرتبط با مشکلات آپارتمان نشینی است

این مسئول گلستانی تصریح کرد: متاسفانه تعداد قابل توجهی از پرونده هایی که در دستگاه قضایی مطرح می شود عدم اطلاع شهروندان نسبت به قوانین و مقررات در آپارتمان نشینی است؛ این مورد یک ضرورت است که باید به آن پرداخته شود.

چراغعلی عمده ترین مقررات مربوط به آپارتمان نشینی را گوناگونی مردم دانست و گفت: افراد با ویژگی های فرهنگی متفاوت اجبارا با هم در یک مجموعه زندگی می کنند.

وی ادامه داد: افراد رفتارهای متفاوت دارند این رفتارها با توجه به ویژگی های فرهنگی ممکن است رفتارهای خود را بد توجیه نکند درحالی که برای دیگران ناپسند و آزاردهند است.

این مسئول گلستانی با بیان این نکته که 55 درصد مردم طبق نظرسنجی های صورت گرفته از زندگی در آپارتمان ناراضی هستند، افزود: 42 درصد نارضایتی مردم از سروصدا و مزاحمت های همسایگان است.

مدیر کل شهری و شوراهای استانداری گلستان 28 درصد نارضایتی مردم را از محدودیت و کوچک بودن فضاها دانست و گفت: 15 درصد نارضایتی آنها از عدم تفاهم فکری با همسایگان و 15 درصد آن هم از نبود فضای تفریحی اعلام شده است.

وی با اعلام این مطلب که امروز آپارتمان نشینی برای ما یک اجبار است، افزود: این سبک زندگی در فرهنگ ما نبوده، بلکه در پیشینه و هویت ما خانه هایی بودند که امروز در بافت تاریخی گرگان می توان آن را مشاهده کرد؛ فرهنگ ساختمانی و مسکونی ما همان هویت گذشته ما در بافت قدیمی است.

آپارتمان نشینی تبدیل به یک چالش در مدیریت شهرهای امروز شده است

این مسئول گلستانی خاطر نشان کرد: آپارتمان نشینی تبدیل به یک چالش در مدیریت شهرهای امروز شده است. آپارتمان نشینی فرهنگ ما نبوده بلکه یک موضوع وارداتی از اروپا است که در 5 دهه گذشته وارد کشور شد.

وی ادامه داد: امروز کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده اند که زندگی مسکونی در آپارتمان ها اصلا منطقی نیست و باید از سکونت در ارتفاع پرهیز کنند، آنها مراکز تجاری خدماتی و رفاهی را در ارتفاعت بلند می برند تا ساختمان های مسکونی به سطح بیاید.

وی الگو برداری از این سبک زندگی را نادرست دانست و گفت: این الگوی بسیار غلط برای شهرهای امروز ما بوده، اما ناچاریم که ادامه راه دهیم تا به زودی تجدید نظر شود و ما به همان هویتی برگردیم که پدران ما زندگی می کردند.

آموزش و ترویح فرهنگ آپارتمان نشنی یک ضرورت برای شهروندان است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان هم درخصوص آموزش و ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی، گفت: در دوره چهارم شورا کاری در این رابطه انجام ندادیم زیرا در دوره قبل زیاد به این موضوع پرداخته شده بود.

علیرضا پزشکپور در گفتگو با خبرنگار مهر، آموزش و ترویح فرهنگ آپارتمان نشنی را یک ضرورت برای شهروندان دانست و گفت: به دلیل افزایش ساخت و ساز و استقبال مردم از زندگی در آپارتمان ها به این موضوع باید زیاد پرداخته شود.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی فرهنگ آپارتمان نشینی با پیام هایی از طریق تلویزیون شهری، بیلبورد و بوروشور و پیام های رادیویی و تلوزیونی باید انجام شود تا شهروندان با فرهنگ آپارتمان نشینی بیشتر آشنا شوند.

این عضو شورا خاطر نشان کرد: در برنامه های آینده فرهنگ آپارتمان نشینی با استفاده از نظرات کارشناسان و فعالان اجتماعی برگزار خواهیم کرد؛ این بحث همیشگی است و شورا همواره به آن پرداخته است اما باز هم در دستور کار کمیسیون است تا مطرح کرده واز ایده های جدیدی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک شهر نشینی تمام شئون زندگی بشری از رژیم غذایی گرفته تا الگوی معماری، آموزش خانواده و نظام اقتصادی همه را تحت شعاع خودش قرار می دهد. در شهر از یک سو دسترسی راحتتر به بهداشت و آموزش و از سوی دیگر فرصت کسب و کار و درآمد باعث می شود تا شاخصه های توسعه پایدارتر و بهتر شود اما روی دیگر سکه شهرنشینی بروز و ظهور مشکلاتی چون بی مسکنی و بد مسکنی و مشکلات آپارتمان نشینی است. از این رو باید به آموزش و ترویج قوانین و مقررات آپارتمان نشینی به کررات پرداخته شود.

کد خبر 2435840

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha