۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۰۴

در نشست خبری «شیپور صلح» مطرح شد

در جستجوی تیمپانی از دست رفته/ اعلام کننده وضعیت سفید در موسیقی هستیم

در جستجوی تیمپانی از دست رفته/ اعلام کننده وضعیت سفید در موسیقی هستیم

نشست خبری کنسرت «شیپور صلح» به آهنگسازی علی قمصری، رهبری ارکستر بردیا کیارس و خوانندگی محمد معتمدی یکشنبه 14 د‌ی‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاوه کاتب مدیر ارکستر مجلسی ایران در ابتدای این نشست خبری گفت: بعد از آخرین کنسرتی که در مرکز همایش های برج میلاد برگزار کردیم علی قمصری به عنوان آهنگساز پروژه «شیپور صلح» به من پیشنهاد داد که در این کنسرت حضور پیدا کنیم. بنا به شرایط پیش آمده و بررسی هایی که انجام دادیم ارکستر را گسترش داده و ضمن اضافه کردن چند ساز ایرانی و جهانی، گروه کُری را نیز به کار اضافه کردیم چرا که مجبور بودیم برای ارتقای کیفیت برگزاری کنسرت از ظرفیت بیشتری به لحاظ موسیقایی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که توانستیم در اجرای پیشین کنسرت «شیپور صلح» در مرکز همایش های برج میلاد مخاطبان را جذب کنیم. من تصور می کنم با توجه به تمهیداتی که برای این کنسرت در نظر گرفته ایم، کنسرت با استقبال خوب مخاطبان مواجه شود کمااینکه بر این باوریم این کنسرت و پروژه موسیقایی ادامه دار خواهد بود.

کاتب افزود: آنچه که برای ما در برگزاری کنسرت «شیپور صلح» دارای اهمیت فراوانی است اعلام وضعیت سفید در موسیقی بوده است و این یکی از مهمترین شرایطی است که دوست داریم در گروه خود به آن تاکید کنیم. ما دوست داریم با این پروژه بدون هیچ انتقادی صلح را برقرار کنیم و بعد حضوری مفید در عرصه های بین المللی برای گسترش و اعتلای صلح جهانی داشته باشیم.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کم توجهی برخی از رسانه ها به مشکلات ارکسترهای موسیقایی، گفت: چرا باید در یک کشوری که این چنین هنرمندان شایسته در عرصه موسیقی دارد فقط یک ست تیمپانی وجود داشته باشد؟ چرا باید سالنی غیر از تالار وحدت در تهران وجود نداشته باشد که ما بتوانیم در تراکم برگزاری کنسرت ها به آن توجه کنیم؟ چرا سالن وزارت کشور نباید استانداردهای لازم را برای برگزاری کنسرت داشته باشد؟ اینها حرف های مهمی است که دوست داریم مسئولان به آن توجه بیشتری کنند.

ارکستر مجلسی ایران و آهنگساز ایرانی

علی قمصری آهنگساز کنسرت «شیپور صلح» در این نشست خبری، گفت: یکی از جالب ترین اتفاقاتی که برای ارکستر مجلسی ایران رخ داده این است که این مجموعه موسیقایی جزو معدود پروژه هایی است که تولیدات مولفین و آهنگسازان ایرانی را اجرا می کند. البته این خیلی شریف است که بسیاری از هنرمندان تلاشگر موسیقی کشورمان کارهای سده های قبل موسیقی را اجرا می کنند اما همین که ارکستر مجلسی در سرلوحه کارهای خود کار کردن روی آثار آهنگسازان ایرانی را مدنظر قرار داده، می تواند اتفاق خوبی باشد که آثاری مانند «شیپور صلح» و «سیمرغ» دربرگیرنده چنین مولفه هایی هستند که اگر بتوانند ادامه پیدا کنند سرمنشاء اتفاقات خوبی برای کشورمان خواهند بود.

وی ادامه داد: متاسفانه کشور ما آهنگساز کم دارد و تعداد آهنگسازانی که بتوانند بدون حمایت های دولتی و سفارشی به کار موسیقی مشغول باشند بسیار کم است و متاسفانه تا ارکسترهایشان عنوان مذهبی یا سیاسی نداشته باشند، نمی توانند کار خود را اجرا کنند. بنابراین زیبایی کنسرت «شیپور صلح» به این دلیل است که تاکنون هیچ درخواستی از سوی مسئولین نداشتیم و خودمان به صورت کاملا خصوصی کارهای خود را ادامه دادیم.

قمصری تصریح کرد: انتظار داشتیم مسئولان کمی گوش به خرج می دادند اما گویا این انتظار بی جایی بود. به هر حال این عزت نفس است که برای ما باقی مانده و ما با تمام وجود کنسرت خود را با جوانانی که هیچ حاشیه ای ندارند، ادامه خواهیم داد کما اینکه شاید در این راه کاستی هایی نیز وجود داشته باشد.

برنامه های ارکستر مجلسی ایران برای بزرگان موسیقی

بردیا کیارس رهبر ارکستر مجلسی تهران هم در ادامه این نشست خبری گفت: ما زمانی ارکستر مجلسی تشکیل دادیم که پروژه ای از سوی حمید متبسم به ما پیشنهاد شد، این در حالی است که ما بعد از تعطیلی ارکسترهای دولتی تصمیم گرفتیم ارکستری را متشکل از سازهای زهی، بادی و چوبی را ثبت کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و کار با عنوان ارکستر مجلسی تهران آغاز شد.

وی در توضیح کنسرت «شیپور صلح» نیز گفت: در اصل این کنسرتی که مشاهده می کنید قالب ارکستر مجلسی را ندارد. در حقیقت به دلیل تعداد زیاد سازها می توان گفت که ما در این کنسرت یک ارکستر سمفونیک داریم اما چون نمی توانستیم عنوان ارکستر مجلسی تهران را تغییر دهیم مجبور شدیم با همین نام به کار خود ادامه دهیم.

کیارس در بخش پایانی صحبت های خود بیان کرد: در طول 2 شب کنسرتی که قرار است در تالار وحدت برگزار کنیم هر شب از یک استاد بزرگ موسیقی ایران تقدیر خواهد شد که در اولین شب اجرای خود را به استاد حسین دهلوی و در دومین شب اجرای خود را به استاد احمد پژمان تقدیم خواهیم کرد.

دولت طرفدار هنر  و جوانان نیست

محمد معتمدی خواننده کنسرت «شیپور صلح» نیز در این نشست خبری با انتقاد از کمبود حمایت های دولتی از گروه های موسیقایی بیان کرد: هم اکنون در این نشست خبری درصد بالایی از توان هنری موسیقی کشور دور هم جمع شده اند اما متاسفانه کمترین بهره را از حمایت های موسیقایی برخوردارند. البته همه این عزیزان می دانند که دولت و دستگاه اجرایی هنرمندان خود را انتخاب کرده اند اما اینها به عشق موسیقی و نگهداشتن ارزش های آن کنار همدیگر جمع شده اند که من را نیز ترغیب کردند تا لازم بدانم در کنار آنها حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: ما امسال متوجه شدیم هیچکس در دولت طرفدار هنر و جوانان نیست. ما امسال متوجه شدیم که در سال فرهنگ هیچ همتی وجود ندارد که فرهنگ جامعه ما را متعالی کند. 

کنسرت شیپور صلح به آهنگسازی علی قمصری، رهبری ارکستر بردیا کیارس و  خوانندگی علی قمصری 17 و 18 دی ماه امسال در تالار وحدت برگزار می شود.

کد خبر 2455831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha