۱۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴

گزارشی از نمایشگاه کتاب قاهره؛

تدابیر امنیتی شدید در نمايشگاه قاهره/ عرضه آثار قرضاوی ممنوع شد

تدابیر امنیتی شدید در نمايشگاه قاهره/ عرضه آثار قرضاوی ممنوع شد

چهل و ششمين نمايشگاه كتاب قاهره در حالی وارد هفته دوم فعالیت خود شده که وزير فرهنگ مصر از همان روزهای اول این نمایشگاه عرضه هر نوع کتابی را از شیخ یوسف القرضاوی عالم دینی مصر رسماً ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از كایرو پست، نمایشگاه كتاب قاهره كه از سوی سازمان كتاب مصر برپا می‌شود، با حضور ابراهیم محلب و جابر عصفور وزیر فرهنگ مصر و در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز به كار كرد.

با این حال شماری از شركت كنندگان از برنامه ریزی ضعیف و عدم سازماندهی مناسب برای ارایه كتاب‌ها ناراضی هستند.

در عین حال كنترل شدید امنیتی به دلیل سالگرد بهار عربی در این كشور و كشته شدن چندین نفر نیز موجب شده تا صف‌های طویلی از بازدیدكنندگان كه باید از چند پست امنیتی عبور كنند، در اطراف محل برگزاری نمایشگاه ایجاد شود.

در حالی كه قرار بود عربستان سعودی به عنوان كشور میهمان در نمایشگاه امسال حضور داشته باشد، به دنبال درگذشت پادشاه سعودی در ۲۲ ژانویه و اعلام عزاداری در این كشور، تمامی برنامه‌های مربوط به این بخش (کشور مهمان ویژه) حذف شد و مراسم افتتاحیه نمایشگاه نیز بدون برپایی جشن، كلید خورد.

در عین حال از روزهای اول تشكیل این نمایشگاه وزیر فرهنگ مصر رسماً ممنوعیت ارائه هر نوع از آثار شیخ یوسف القرضاوی عالم دینی مصری را اعلام كرد. آثار وی به دلیل حمایت رسمی از حزب اخوان المسلمین ممنوع اعلام شده، اما وزیر فرهنگ مصر پس از شكایت بازدیدكنندگان، اعلام كرد كتاب‌های وی از سوی ناشر بازگردانده شده و این امر به معنی سانسور نیست.

امسال در حالی كه محمد عبدو اصلاح‌طلب مصری (۱۹۰۵-۱۸۴۹) به عنوان شخصیت سال نمایشگاه کتاب قاهره انتخاب شده، ۱۱ عنوان از ۱۲ نشستی كه در طول این نمایشگاه برگزار می‌شود، به موضوع اصلاحات دینی اختصاص یافته است.

نمایشگاه کتاب قاهره

این نمایشگاه نقطه توجه خود را امسال بر متفكران نوآور عرب و جهان اختصاص داده است. حسن حنیفی فیلسوف مصری، آدونیس شاعر سوری، علی حارب متفكر لبنانی، رجا بن سلما متفكر تونسی، آلن گرش روزنامه نگار فرانسوی و عبدالجواد یاسین متفكر مصری از میهمانان ویژه این نمایشگاه هستند.

یكی از مهمترین نشست‌های امسال كه قرار بود با شركت بها طاهر نویسنده مشهور تشكیل شود، هرگز برگزار نشد و بدون اعلان قبلی برنامه دیگری جایگزین آن شد.

امسال ۲۶ كشور در این نمایشگاه شركت دارند كه از میان آنها ۱۹ كشور عرب و ۷ كشور غیرعربی هستند. ۸۵۰ ناشر شامل ۵۵۰ ناشر مصری، ۲۵۰ ناشر عرب و ۵۰ ناشر غیرعرب در این نمایشگاه بیش از ۷۰ هزار عنوان كتاب را در معرض دید بازدیدكنندگان قرار داده اند. ۱۰۰ غرفه جداگانه نیز به ارایه كتاب‌های دست دوم اختصاص یافته است.

سال پیش این نمایشگاه با شركت ۲۴ كشور تشكیل شده بود و ۷۵۵ ناشر آثارشان را در این رویداد ارایه كرده بودند. عربستان سعودی، كویت، امارات متحده عربی، بحرین، تونس، عمان، فلسطین، اردن، لیبی، یمن، سودان، سومالی، اریتره، اتیوپی، الجزایر، عراق، مراكش، سوریه و لبنان از جمله كشورهای عربی و ایتالیا، روسیه، هندوستان، آذربایجان، آلمان، فرانسه و جمهوری چك از جمله كشورهای غیرعربی حاضر در نمایشگاه امسال قاهره هستند.

امسال برای نخستین بار تركیه در این نمایشگاه کتاب قاهره شركت نكرده است. این امر نشان دهنده گسترش تنش‌های سیاسی بین مقامات دو كشور تركیه و مصر است.

این نمایشگاه كه در فضایی به وسعت ۸۰ هزار مترمربع برپا شده، با ارایه یك مپ اندروئید برای اولین بار، اطلاعات لازم را در اختیار شركت كنندگان قرار می‌دهد.

بزرگترین غرفه نمایشگاه امسال کتاب قاهره، غرفه وزارت فرهنگ مصر است.

خانه نشر الاهرام به عنوان بزرگترین ناشر مصری امسال با بیش از ۱۰ هزار عنوان كتاب در این نمایشگاه حضور دارد و پنج سالن را به خود اختصاص داده است.

این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعداز ظهر برای فروش كتاب و تا ۹ شب برای برنامه‌ها و نشست‌های ادبی دایر است.

چهل و ششمین نمایشگاه كتاب قاهره كه یك هفته است كار خود را شروع كرده، تا پنج شنبه هفته آینده (۱۲ فوریه- ۲۳ بهمن) ادامه خواهد داشت. 

کد خبر 2487971

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha