۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۵۱

گزارش مهر از برلین - 4

مذاکره فارابی برای تولید مشترک/ هلند حق پخش فیلم خرید

مذاکره فارابی برای تولید مشترک/ هلند حق پخش فیلم خرید

نماینده بنیاد سینمایی فارابی در بازار فیلم برلین از مذاکره برای تولیدات مشترک بین ایران و دیگر کشورها در جشنواره فیلم برلین خبرداد.

وحید اسفندیاری مسئول بخش بنیاد سینمایی فارابی در غرفه ایران در شصت و پنجمین فستیوال فیلم برلین با اشاره به اینکه در دوره های گذشته در بازار فیلم برلین آثاری از سینمای کودک را برای عرضه معرفی می کردند به خبرنگار مهر توضیح داد: در دوره های گذشته با توجه به اینکه نمایندگان جشنواره های بین المللی بیشتر از جشنواره های دیگر در این فستیوال حضور داشتند، فیلم های کودک را برای فروش و یا معرفی برای حضور در جشنواره های بین المللی معرفی می کردیم و با توجه به حجم حضور نمایندگان چنین جشنواره هایی این فیلم ها از فروش و استقبال بالایی برخوردار بود.

وی ادامه داد: با دریافت فیلم های جدید در حوزه کودک مقدمات تبلیغ این فیلم ها را در برلین فراهم و آنها را به فستیوال های مطرح معرفی می کردیم. در کنار آن فیلم های خارجی برای حضور در جشنواره فیلم فجر شناسایی می شدند و از آنجا که بنیاد سینمایی فارابی تنها نهادی است که می تواند شرایط اکران فیلم های خارجی در کشور را فراهم کند، این فیلم ها با دقت نظر انتخاب می شدند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه فیلم های انتخاب شده برای جشنواره فیلم فجر در ایران برای هیات انتخاب نشان داده و بعد مقدمات لازم برای حضور آن در جشنواره فراهم می شد، بیان کرد: برخی از فیلم ها را که مطمئن بودیم انتخاب می شوند در همین بازار فیلم شناسایی می کردیم و یا برای نمایش خریداری می شدند.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از فعالیت های ما در سال های گذشته ایجاد شرایط برای همکاری مشترک برای تولیدات سینمایی بود، البته مساله تولید مشترک در ایران با مشکلات بسیاری همراه است و در این زمینه باید دقت بیشتری داشته باشیم.

اسفندیاری با اشاره به فعالیت های امسال بنیاد فارابی در بازار فیلم گفت: با توجه به اینکه مدیرعامل بنیاد تغییر کرده است و حیدری خلیلی به عنوان سرپرست در بنیاد حضور دارد، هنوز تکلیف ما برای خرید آثار سینمایی و یا فروش آن مشخص نبود، به همین دلیل صبر کردیم تا مدیرعامل جدید انتخاب شود تا سیاست های این بنیاد در حوزه بین الملل مشخص شود.

وی اشاره کرد: امسال بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در زمان دیگری برگزار و انتخاب فیلم های خارجی نیز توسط سازمان سینمایی انجام می شود و هیات بازبینی این سازمان فیلم های مورد نظر خود را انتخاب می کند، علاوه بر آن با توجه به اینکه تکلیف فیلم های جدید مشخص نشده است، تنها با فیلم های «قول» و «آسمان آبی مادرم» به عنوان محصولات جدید سینمای ایران در بازار برلین حضور داریم البته در کنار آن فیلم های قدیمی نیز به فروش می رسد.

اسفندیاری بیان کرد: امسال با یک کمپانی هلندی به توافق رسیدیم که رایت ویدیویی فیلم های قدیمی ما را خریداری کند، البته پیش از این چهار فیلم «گلوگاه»، «قبیله من»، «یکی از ما دو نفر» و «فرش ایرانی» را به این کمپانی فروخته بودیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز از زمان پخش فیلم های جدید ایرانی چندان نگذشته است، در این لیست قرار ندارند چرا که براساس قوانین، رایت ویدیویی فیلم ها زمانی فروخته می شود که یک سال از اکران و تولید آن گذشته باشد.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته، دو مورد پیشنهاد برای تولید مشترک داشتیم که از آن جمله می توان به علاقه مندی هالکات مصطفی نماینده یک کمپانی سوئدی که تمایل دارد با ما همکاری مشترک داشته باشد، اشاره کرد. در حال حاضر باید بررسی کنیم که ما تا چه اندازه می توانیم برای ساخت این فیلم که با موضوع کردستان عراق است همکاری کنیم.

اسفندیاری بیان کرد: فرد دیگری نیز از کشور ارمنستان برای تولید مشترک به ما پیشنهادهایی داده است که برای یک شرکت انگلیسی کار می کند. او یک فیلمنامه با موضوع قربانی کردن گوسفند در روز عید قربان دارد، ما هم از او خواستیم تا فیلمنامه را به ما بدهد تا شورای فیلمنامه فارابی درباره آن تصمیم بگیرد. علاوه برآن به دنبال یک فیلمنامه خوب از یک کارگردان خوب ایرانی است که سرمایه تولید آن را کاملا پرداخت کند.

وحید اسفندیاری در پایان به دیگر فعالیت های بنیاد سینمایی فارابی در این دوره از جشنواره فیلم برلین اشاره کرد و گفت: مذاکره با جشنواره فیلم توکیو، دیدار با سرج کوزیک مدیر جشنواره مونترال، مذاکره و دیدار با آلبرتو باربرا رییس جشنواره ونیز و دیار و آشنایی با رییس جدید جشنواره مومبای از دیگر فعالیت هایی بود که در این دوره از بازار فیلم برلین انجام دادیم.

کد خبر 2491182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha