۲۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰

روایت جدایی یک زوج و مساله جنین اهدایی در یک مستند

روایت جدایی یک زوج و مساله جنین اهدایی در یک مستند

مستند «جدایی» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی شهرام درخشان، عنوان مستندی است که به تازگی ساخت آن به پایان رسیده و به موضوع جدایی یک زوج از زاویه‌ای متفاوت می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام درخشان درباره‌ تازه‌ترین مستند خود با عنوان «جدایی» گفت: این فیلم به موضوع طلاق می‌پردازد و درباره زوجی است که به صورت کاملا غیرطبیعی بچه‌دار شدند و حالا با جدا شدن، بیشترین آسیب به فرزندشان وارد می‌شود. این فرزند، جنین اهدایی از زوج دیگری بوده که به مادر تزریق شده است.

وی ادامه داد: ابتدا قصد داشتم درباره طلاق فیلمی بسازم که در مرحله تحقیق و بررسی پرونده‌ها به این زوج برخوردیم. البته متقاعد کردن آنها برای حضور جلوی دوربین کار راحتی نبود چرا که فرزندشان از نحوه به دنیا آمدنش خبر ندارد به همین خاطر این اطمینان را به این زوج دادیم که فرزندشان از روند ساخت فیلم و پخش و اکران آن دور بماند.

درخشان با اشاره به این تعهد، درباره شرایط نمایش فیلمش گفت: این مستند به هیچ عنوان از تلویزیون پخش نمی‌شود، اما می‌تواند نمایش عمومی محدودی داشته باشد. البته مادر این کودک می‌گوید در آینده نحوه متولد شدن فرزندش را به او خواهد گفت، اما حالا که دوران تحصیل را سپری می‌کند، ممکن است به وی آسیب برسد.

این مستندساز با تاکید بر اینکه جلب اعتماد سوژه در مستندهای اجتماعی بر‌عهده کارگردان است و کار چندان ساده‌ای هم نیست، عنوان کرد: ما برای ساخت این مستند روند اعتماد‌سازی را طی کردیم. به اعتقاد من کارگردان باید بتواند به لحاظ روانی، سوژه‌ها را متقاعد کند که آسیبی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: برای ساخت مستند «جدایی» از‌‌ همان ابتدا تعهدنامه مشترکی میان ما و این زوج نوشته شد که در آن حفظ شان و آبروی این زوج بر عهده ما بود و در مقابل آن‌ها نیز متعهد شدند در روند فیلمبرداری خللی ایجاد نکنند. در کنار این تعهدنامه، نحوه برخورد عوامل فیلم با سوژه نیز به جلب اعتماد آنها کمک کرد. اگرچه در مستندهای اجتماعی همه‌چیز از پیش تعیین شده نیست و سوژه می‌تواند در نیمه‌های فیلمبرداری منصرف شود، اما خوشبختانه این اتفاق برای ما نیفتاد.

درخشان درباره نحوه تحقیق و پژوهش مستند «جدایی» توضیح داد: شکل‌گیری پروسه تحقیق در هر مستند با مستند دیگر متفاوت است. ما می‌توانیم روش تحقیق را توضیح دهیم، اما درباره جزییات آن نمی‌شود، حرف زد. ما می‌خواستیم فیلمی درباره طلاق بسازیم اما در میان بررسی پرونده‌های مختلف به سوژه‌ای برخوردیم که بار دراماتیکی آن زیاد بود. ممکن است این سوژه اصلی ما نباشد اما گاهی سوژه‌های فرعی، جذابیت و تازگی بیشتری دارند. حالا محوریت موضوع فیلم فرزندی می‌شود که برای زوج نیست و این مساله آسیب طلاق را بیشتر می‌کند. این در حالی است که در بررسی پرونده‌های طلاق به این نتیجه رسیدیم که بیشتر جدایی‌ها دلایل مشابهی چون تفاوت فرهنگی و اقتصادی دارند و در عین حال تبعات آن‌ها هم می‌تواند یکسان باشد؛ اما در مورد این زوج همه چیز متفاوت بود.

عوامل مستند «جدایی» عبارتند از پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: شهرام درخشان، تصویربردار: عباس صاحب، تدوینگر: وحید باقرزاده، عکاس: سیروس حصاری، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

 

کد خبر 2532381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha