به گزارش گروه فرهنگ و هنر مهر" به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت ارشاد، اعضاي شوراي صنفي اكران متشكل از همايون اسعديان، عبدالله عليخاني، غلامرضا موسوي، محمد قاسم اشرفي، غلامرضا فرجي و محمدرضا صابري در اولين ديدار رسمي خود با محمدرضا جعفري جلوه بر ادامه و گسترش تعامل مناسب اين شورا با معاونت امور سينمايي تاكيد كرد.
بنا بر اين گزارش در ابتداي جلسه، همايون اسعديان گزارش كاملي از چگونگي شكلگيري شوراي صنفي اكران و اقدامات انجام شده توسط اين شورا ارائه كرد. وي در بخشي از سخنانش با اشاره به تشكيل هسته مشورتي اكران در معاونت سينمايي به انجام آسيبشناسي آيين نامه موجود توسط اعضاي شوراي صنفي اشاره و ضرورت ايجاد تحول در آيين نامه فعلي را يادآور شد. و تأكيد كرد: "به دليل اينكه آيين نامه فعلي فاقد بسياري از ايده هاي جديد است، متاسفانه مجالي براي بروز و ظهور اين ايده ها تاكنون فراهم نشده و بايد با ايجاد تغييرات در آييننامه نسبت به كاملترشدن آن اقدام شود."
حمايت از فيلمهاي فرهنگي براي اكران موفق، تلاش براي تشكيل گروه خاص فيلمهاي كودك و نوجوان فروش بليت نيمبها، مسائل اخير پيرامون شوراي صنفي اكران، مساله كمبود سالن سينما، عدم پراكندگي مناسب سالنهاي تهران، مسائل مربوط به سيستم مكانيزاسيون سينماها، بررسي راهكارها و روشهاي نوين تبليغاتي براي فيلمها، تاكيد بر تجهيز امكانات رفاهي و بهينهسازي امكانات فني و نمايشي سالنهاي سينما، لزوم ترغيب و تشويق سرمايهگذاران بخش خصوصي براي ساخت سالن، تلاش در جهت ايجاد شرايط مناسب براي اكران فيلمها از جمله مهمترين مواردي بود كه توسط حاضرين مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
اين گزارش حاكي است، مهندس جعفري جلوه با اظهار خرسندي از برگزاري جلسات گفتگوي عمومي با اصناف و به خصوص شوراي صنفي نمايش تصريح كرد: "شوراي صنفي خواسته يا ناخواسته، بخشي از مديريت و حاكميت سينماست و من معتقدم كه شما در شوراي صنفي اكران به مديريت توليد در سينما مشغوليد. چرا كه قسمت اعظمي از جهت و مسير توليد سينماي ايران، ماحصل عملكرد شما در اين شورا است و در واقع پخش و چگونگي اكران است كه به توليد و براي توليد سفارش ميدهد."
وي با تشريح عملكرد ساير رسانه هاي مشابه به منظور جذب مخاطب و تاكيد بر دو وجهي بودن سينما گفت: "سينما برخلاف تلويزيون، يك رسانه گرم است و مخاطب نيز در قبال آن اين ويژگي را دارد كه صرفا وقت فراغت مخاطب را به خود اختصاص دهد، اختياري است براي رفتن و نرفتن، انتخابي است براي ديدن و نديدن و عاملي است براي حركت كردن و حضور در يك فضاي جمعي براي تماشاي فيلم. پس مردم به سالن سينما ميآيند براي اينكه مايلند اوقاتشان را در يك محيط امن، فضايي فرهنگي و مكاني در شان خود سپري كنند."
وي با تاكيد بر جدي گرفتن نقش حضور خانوادهها به عنوان يك گروه مخاطب گفت: "يكي از مشكلات امروز ما فردي شدن مفرط مخاطبان است و بايد تلاش كنيم تا غالب مخاطبان سينما همچنان بر شكل جمعي باقي بمانند و بحث خانواده به عنوان يك مخاطب جمعي تقويت شود.
جعفري جلوه تصريح نمود: "نبايد حقوق معنوي و شئون فرهنگي مردم به حاشيه رانده شود. امنيت سينما براي خانوادهها را جدي بگيريم و بدانيم كه راه گشايش رونق اقتصادي سينما نيز همين رهگذر است و يگانه طريق رستگاري فرهنگي و اقتصادي سينما اخلاق گرائي و اصالت و استحكام خانواده هاست. چه خانواده اي كه در قصه اي بر پرده مي نشيند و چه خانواده اي كه براي گذران فراغتي در برابر اين پرده قرارمي گيرد و با قصه جاري بر آن همراه مي شود. اين از مهمترين اموري است كه بايد در قواعد و مباني اكران و تخصيص فرصتهاي پخش براي فيلمها مورد توجه قرار گيرد."
معاون امور سينمايي وسمعي و بصري در ادامه سخنانش ضرورت ساخت فيلم هاي متناسب با شان و منزلت مخاطبان را يادآور شد و گفت: "بحث فيلم خوب، بايد به عنوان يكي از دلايل اصلي و جدي براي استقبال و يا عدم استقبال مخاطبان مطرح شود و در دستور كار گروههاي كارشناسي قرارگيرد، تعريف من از فيلم خوب، فيلمي است كه لذت بصري و لذت مفهومي را توامان دارد و وقتي كه از لذت بصري و مفهومي صحبت مي كنيم، بحث توام اقتصادي و فرهنگي سينما مد نظرمان است."
وي خاطرنشان ساخت: "امروز ديگر اين را پسنديده نمي دانيم كه كساني بيايند و در سينما صرفا به بحث تك ساحتي و يكطرفه فرهنگي و يا اقتصادي بپردازند. چرا كه اين نگاهي ناقص است و مطالباتي متين و متوازن را گواه نيست. خوشبختانه امروز اكثريت فعالان و اهالي سينما بيش از هر زمان به اين نتيجه رسيده اند كه بايد وجوه هنري و صنعتي سينما بطور همزمان، در ارتباط با هم مورد نظر قرار گيرند و توجه بيش از اندازه به هريك از اين وجوه به معناي غافل شدن از وجه ديگراست."
جعفري جلوه با اشاره به وجود و انتشار نظراتي مبني بر ساخت و توليد فيلم با توجه صرف به ميل مخاطب گفت: "چسبندگي بيش از حد به ميل مخاطب انتها ندارد و سينماگر ما را به حضيض مي برد كه نتيجه آن ابتذال و انحطاط است كه برخي از برنامهها و نسخههاي متوهم، سينما را به اجبار در چنين مسيري قرار داد. اما معتقدم كه امروز ما و شما به اين مساله معترفيم كه نگاه سطحي به اقتصاد سينما كه در چسبندگي صرف و مفرط به ميل مخاطب نمود مي يابد نه تنها راه نجات و طريق متداوم و فزاينده جذب و جلب مخاطب نيست، بلكه تنازل و عوام پسندي يا عوام زدگي سينما بدون سيكل و چرخه معيوبي عمل مي كند كه عاقبت ختم به بي اعتمادي و گسست رابطه حتي سادهپسندترين لايه مخاطبان ميشود چه رسد به مخاطبان خاص و مردم هوشمند."
جعفري جلوه در قسمت ديگري از سخنانش با اشاره به ماموريتهاي اين معاونت در خصوص ساخت سالنهاي سينما گفت: "مسائل زيرساختي سينما برايمان مهم است و نبايد در حاشيه قرار گيرد و به همين منظور و به جهت ايجاد هماهنگي مناسبتر در بخشهاي مسئول مسائل زيرساختي و همچنين لزوم حركت بهتر به سمت ساخت و تجهيز سالنها، اقدام به تغيير و تحول جدي در موسسه سينماشهر و همچنين ايجاد دبيرخانه زيرساختهاي سينما نموده ايم و در وجه سالن سازي و مسائل فيزيكي، ماموريتمان را متمركزتر ساختهايم. ضمن اينكه براي سالن سازي، تعمير و تجهيز سالن هاي سينما عزم جدي داريم."
وي خاطرنشان ساخت: "اعتقاد دارم كه پرداختن به مسائل نرم افزاري و سخت افزاري در سينما بايد بطور مشترك ميان ما و شما صورت گيرد. اما تاكيد ميكنم كه بهسازي وضعيت سالنهاي ميبايست جزو ماموريتهاي اصلي بخش خصوصي و بويژه صاحبان سالنهاي سينما قرارگيرد و البته ما بايد به آنها در اين زمينه كمك كنيم. يعني حمايتهاي مديريت در بخش دولتي در اين زمينه لازم و ضروري است."
وي همچنين تاكيد كرد: "البته اين مساله نيز ساده انگاري است كه كار مديريت فرهنگي و دولت را تنها در جنبه هاي سخت افزاري و ساخت فيزيك سينما و سالن بدانيم و شان بخش خصوصي را امور نرم افزاري، زيباشناختي، هنري، مضموني، فكري، انديشهاي و توليد فرهنگي اعلام كنيم. در حالي كه اين هر دو، از شئون هر دو حوزه دولتي و خصوصي است. ما و شما توامان بايد در هر دو كار و هر دو جنبه هنري و صنعتي سينما حاضر، ناظر و عامل باشيم. مديريت فرهنگي و هنرمند سينماگر مؤلف در يك نياز جدي متقابل به يكديگر، دستگير هم، همنوا و رهسپار به سوي هدف مشترك هستند كه همان سينماي ملي در شان ايراني مشرق زميني موحد و مسلمان است. يعني سينمايي هويت گرا، واقع نگر و اميدآفرين و سينمايي رهسپار و مشوق به چشم انداز بلند اين مردم و اين سرزمين كه بلاترديد اندكي آنسوتر پيشاروي ماست."
معاون امور سينمايي ضمن بازخواني مجدد وظايف و فعاليت هاي شوراي صنفي اكران نقش اين شورا را در روند جاري سينماي ايران از مرحله ايده تا توليد و توزيع و پخش بسيار مهم توصيف كرد و مسئوليت اعضاي شوراي صنفي اكران را در زمينه تعيين سرنوشت سينماي كشور غيرقابل انكار دانست و گفت: "من اعتقاد ندارم كه مساله اول و آخر شوراي صنفي اين باشد كه در اين مهم تنها و تنها از دريچه تجاري و جنبه صرف اقتصادي و مساله سود و زيان مادي عرضه و اكران يك فيلم اتخاذ تضميم شود و دلايل فرهنگي، هنري و زيبايي شناختي فيلم ها براي اكران متناسب آنها در حاشيه باشد و بسيار خام انديشي است كه از مديريت فرهنگي و كساني كه نفع اولشان و تنها منفعتشان نفع فرهنگي است در عرصه تصميمگيري براي اكران و پخش سينماهاي كشور كاملا خلع يد كنيم و در مقابل كليه وجوه اين مساله را به تصميم عمدتا با انگيزه اقتصادي بخش اقتصادي صحنه عمل يعني سرمايه گذار و سينمادار بسپاريم."
جعفري جلوه با اشاره به روند نزولي اكران فيلم هاي كودك و نوجوان در سينما گفت: "براي ما اين يك فاجعه بزرگ است كه سينماي كودك و نوجوان ما مجال بروز و ظهور ندارد، به دليل اينكه مي گويند اقتصادي نيست. و به دليل اينكه خود نتوانسته ايم با نهادهاي ذيربط تعامل درست و منطقي داشته باشيم و موفق نشده ايم تا فرمول استقبال از اين ژانر يا گونه مهم سينمايي را پيدا كنيم، اگر نگاهي به گذشته داشته باشيم درمي يابيم كه اكثريت آثاري كه در زمان نه چندان دور در عرصههاي مختلف جهاني براي سينماي كشورمان موفقيت كسب كرده بودند در اين ژانر ساخته شده اند و متاسفانه با چنين سابقه درخشاني در سينماي كودك و نوجوان، اين عرصه را به خود وانهاده ايم."
معاون امور سينمايي افزود: "چرا نبايد در سالنهاي سينما مجالي براي اكران آثار فرهنگي، مخاطب خاص و فيلمهاي مستند و كوتاه و انيميشن فراهم كنيم؟ البته نميگويم كه چشممان را ببنديم و بگوييم كه در سالنهاي متعدد به شكل كامل فقط از اين گروه فيلمها نمايش دهند. بي آنكه به چرخه اقتصادي و گردش بديهي مالي و نسبت طبيعي عرضه و تقاضا و بازگشت سرمايه بينديشيم. اما تاكيد ميكنم كه چرا نبايد ساز و كار مناسبي را براي اين مهم بينديشيم؟ آيا نميتوان چند سالن سينما، فقط چند سالن را به پخش آثار فرهنگي، هنري، تجربي و متناسب مخاطبان خاص اختصاص داد؟ آيا نبايد و نميشود كه صاحبان فيلمهاي بلند روي اكران با همكاري سينماداران و ياري دولت فرصتي منطقي را مثلا در فواصل سانسها براي اكران فيلمهاي كوتاه، مستند و انيشمينهاي كوتاه فراهم سازند؟"
مهندس جعفري جلوه خاطرنشان ساخت: "بايد نگاه جامعي به مقوله اكران افكنده شود. بايد سياستي را اعمال كنيد تا ژانرهايي كه عملكرد روزمره به آنها اجازه بروز و ظهور نداده است. آنگونه كه بايد متجلي شوند و مجال نمايش بيابند. راه طي شده توسط شوراي صنفي اكران را آسيبشناسي كردهايم كه دستاوردهاي خوبي حاصل شده هر چند كه بينقص نبودهايد. همچنين معتقدم فعاليت ما هم بينقص نيست و نخواهد بود ولي ميتوانيم در كنار هم و با همفكري يكديگر كمتر خطا كنيم و از خط اعتدال نيز خارج نشويم. ضمن اينكه باز هم تاكيد ميكنم كه شما به عنوان شوراي صنفي در مديريت كلان سينما، بخشي از حاكميت هستيد و چنين جايگاهي آداب صحيحتر و نگاه درستتري را ميطلبد و هر چه رئوفانهتر به اهالي نگاه كنيد و براي كساني كه نياز به فرصت دارند فرصت قائل شويد به حاكم عادل نزديكتر خواهيد شد. شما بايد صبورانهتر عمل كنيد و سعه صدر و تحمل داشته باشيد و هر چند كه شايد به گمانتان برخي در اين ميان به بيراهه رفته باشند اما شما مي بايست فضاي مناسبي را براي تعامل صحيح فراهم نماييد. چرا كه جايگاهتان نبايد نزد مخاطبان خاصي كه داريد يعني سينماگران، خاصه كارگردانان و صاحبان ايده و انديشه نزول كند. ضمن اينكه رابطه شما با مخاطبان عام نيز نبايد خدشهدار شود."
بنا به اين گزارش، معاون امور سينمايي و سمعي و بصري با اشاره به اين نكته كه بايد فرصتهاي متناسب اكران براي فيلمهاي پشت در مانده و در انتظار، تمهيد شده و صاحبان اينگونه فيلمها ياري شوند گفت: "اقتضاي مسئله اين است كه شما خود از مديريت فرهنگي بخواهيد كه در اين ميدان و عرصه به جد حضور داشته و نقش و وظيفه خود را ايفا نمايد. به تغييري سنگ زيرين آسياب بودن را از او مطالبه كنيد. به عنوان مثال، در بحث آسيبشناسي اكران كه آن را فقط پخش يا توزيع صرف نميبينيم. بلكه آن را دريچهاي براي مديريت توليد در سينما مي فهميم فعالانه وارد شويد. به همكاران ما ايده بدهيد و طرحهاي خود را مدون كنيد تا مشتركا در هسته مشورتي اكران كه در معاونت سينمايي شكل دادهايم به يك اكران جامعتر و پاسخگوتركه دربرگيرنده نياز همه مخاطبان سينماست بهتر و گستردهتر بينديشيم. اين هسته مشورتي خود را نيازمند دريافت دانش، اطلاعات و كارشناسي بيشتر از همه اهالي سينما و بخصوص صفوف درگير در شوراي صنفي اكران ميبيند."
جعفري جلوه افزود: "ترديد ندارم كه بايد شكل موجود در اكران را به يك وضعيت متناسبتر سوق دهيم و البته شتاب و عجله هم نبايد به خرج داد و به تمام جوانب بايد بينديشيم. هم اكنون بعضي از ژانرها به كلي فراموش شدهاند و برخي نيز در حاشيه به سر ميبرند و همچنين سهم برابر و متوازن براي همه طيفها وجود ندارد. بعضي مخاطبان شما نيز به حاشيه رفتهاند. پس برنامه بايد بگونهاي باشد كه لايههاي مختلف از طيفهاي متنوع مخاطبان را پوشش دهد."
معاون امور سينمايي تاكيد كرد: "من خود را مامور به ايجاد فرصت مناسب براي حركتهاي مطلوبتر شما و نتيجتا تامين منافع مادي و معنويتان مي بينم. پس متقابلا اين حق را براي من قائل شويد كه از شما در خصوص اكران جامعتر و كارشناسانهتر متوقع باشم.
وي در خاتمه خاطرنشان ساخت: "يكي از ماموريتهاي ما اين است كه به سينماداران از شان والا و احساس بگوييم و اينكه خود را بعضا در حاشيه فرهنگ حس نكنند و خويشتن را نه شهروند درجه دوم كه اصل و اساس كار شريف و پرفضيلت فرهنگي ببينند. در همين راستا در نظر داريم برخي از فعاليتهائي را كه نسبت به توليد، هم اينك درجه دو و سه تعريف مي شوند ارزشگذاري كرده و شخص را به سمتي حركت دهيم كه شان بالاتري دريافت كند و در اين راه و اولين گام بر آن هستيم كه در بيست و چهارمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر، پخش خوب را و سينمادار خوب را ارزيابي كرده و به آن جايزه اهدا كنيم و بخشهاي جنبي مرحله پخش فيلم را از قبيل عكس، پوستر، تيزر، مديريت تبليغات، سينماداري و . . . كه هم اينك به حاشيه رفته و دچار فراموشي شده است تدريجا احيا كنيم. بيترديد اين بخشها بايد تقويت شده و مورد ارزشيابي قرار گيرند چرا كه معتقديم يك پخش محترم و يك توليد با شان و اصيل را موجب ميشود و اين دو با هم يك سينماي مطلوب را رقم ميزنند."
در خاتمه اين ديدار مقرر شد جلسات منظم ديگري در همين بخش با هدف بررسي زمينههاي مختلف اكران و گسترش تعامل فيمابين برگزار شود.
نظر شما