۱۸ آذر ۱۳۸۴، ۶:۰۸

رييس جمهور نتايج اجلاس مكه را تشريح كرد: (60)

اجلاس مكه آغاز جديدي براي دنياي اسلام بود/ لزوم همكاري و پيمانهاي امنيتي ميان كشورهاي اسلامي / تقريب مذاهب پايه وحدت امت اسلام / حكومت فلسطيني به مركزيت قدس شريف / ارتقاي حجم مبادلات اقتصادي كشورهاي اسلامي به 20 درصد

اجلاس مكه آغاز جديدي براي دنياي اسلام بود/ لزوم همكاري و پيمانهاي امنيتي ميان كشورهاي اسلامي / تقريب مذاهب پايه وحدت امت اسلام / حكومت فلسطيني به مركزيت قدس شريف / ارتقاي حجم مبادلات اقتصادي كشورهاي اسلامي به 20 درصد

رئيس جمهور اسلامي ايران با اشاره به دستاوردهاي اجلاس فوق العاده سران كشورهاي اسلامي در عربستان گفت :مقرر شد تا سال 2015 سقف مبادلات اقتصادي اعضا به 20 درصد كل مناسبات تجاري برسد در حالي كه اكنون اين ميزان 3 درصد است و اين مساله لزوم توسعه همكاري هاي متقابل را بيش از پيش نمايان مي سازد.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر" ، محمود احمدي نژاد اوائل بامداد امروز (جمعه) در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد پس از پايان سفر سه روزه خود به عربستان براي شركت در اجلاس فوق العاده سران كشورهاي اسلامي، گفت : اين نشست به ابتكار ملك عبدالله برگزار شد و هدف اصلي آن سازماندهي كشورهاي اسلامي و دنياي اسلام در مقابل چالش هاي پيش روي بشريت و جهان اسلام بود.

وي از تصويب 10 سرفصل مهم در اين اجلاس براي تقويت روابط كشورهاي اسلامي خبر داد و افزود : حمايت از كشورهاي عضو در مقابل تهديدات خارجي بدين معنا كه تهديد هر عضو سازمان كنفرانس اسلامي  به منزله تهديد همه جهان اسلام تلقي مي شود ، راه را براي دفاع از سرزمين هاي اسلامي و تنظيم پيمان هاي دفاعي مشترك باز مي كند.

رئيس جمهور بحث در مورد حقوق بشر و حقوق انسانها، مقابله با اسلام ستيزي و تلاش در جهت تقريب مذاهب اسلامي را از جمله ديگر مسائل مهم مطرح شده در اين اجلاس عنوان كرد و گفت : تقريب مذاهب اسلامي پايه وحدت امت اسلام است كه مصوب شد همه مذاهب به رسميت به رسميت شناخته شده و در سند رسمي اين اجلاس، شيعه، سني و ديگر فرق اسلامي درج گرديد كه در تمام كشورهاي اسلامي به رسميت شناخته مي شود. 

وي افزود : دفاع از حقوق مسلمانان در همه جهان به ويژه در كشورهايي كه مسلمين در اقليت هستند و همچنين توسعه همكاري هاي اقتصادي از ديگر مصوبات سران كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي بود.

احمدي نژاد در خصوص چگونگي توسعه همكاري هاي اقتصادي اظهار داشت : مقرر شد تا سال 2015 سقف مبادلات اقتصادي اعضا به 20 درصد كل مناسبات تجاري برسد در حالي كه اكنون اين ميزان 3 درصد است و لزوم توسعه همكاري هاي متقابل را بيش از پيش نمايان مي سازد.

تاكيد بر حق تعيين سرنوشت و برقراري حكومت به مركزيت قدس شريف از ديگر نكاتي بود كه از زبان احمدي نژاد به عنوان يكي از مصوبات مهم اجلاس فوق العاده سران كشورهاي اسلامي مطرح شد.

به گزارش "مهر" رئيس جمهور در ادامه گفت : روساي كشورهاي اسلامي در ديدارهاي دو و چند جانبه تلاش كردند در مورد مسائل مختلف منطقه اي و جهاني ديدگاه هاي خود را به يكديگر نزديك تر كنند كه حجم اين گفتگوها كمتر از خود كنفرانس نبود.

وي با اشاره به بار معنوي اين اجلاس به دليل برگزاري در مكه مكرمه، اين موضوع را موجب همدلي بيش از پيش سران كشورهاي اسلامي دانست.

احمدي نژاد با تاكيد بر نقش تاثيرگذار ايران در بين كشورهاي جهان اسلام و منطقه، افزود : حضور ايران ضروري و بر فضا ، مصوبات و نيز تنظيم روابط با ديگر كشورهاي اسلامي بسيار تاثيرگذار بود به طوري كه هيات ايراني روزهاي پركاري را پشت سرگذاشت.

وي از ديدار خود با نمايندگان 16 كشور و نمايندگان رسانه ها خبر داد و گفت : حضور ايران در اين اجلاس و رابطه صميمي با كشور برادر، عربستان، در محور همه گزارشات رسانه ها و محافل سياسي بود.

رئيس جمهور اجلاس مكه را آغاز جديدي براي كنفرانس كشورهاي اسلامي توصيف كرد و افزود : بحث هاي مهم، پايه اي و تعيين كننده ميان ايران و عربستان انجام شد كه اميدوارم ادامه يابد و تاثير آن به زودي در جهان اسلام آشكار شود.

احمدي نژاد همچنين حركت به سمت سازمان و اتحاديه كشورهاي اسلامي و تشكيل دبيرخانه براي پيگري مصوبات را نيز از ديگر دستاوردهاي اين اجلاس برشمرد.

رئيس جمهور در ابتداي سخنان خود رحلت غمناك جمعي از سربازان اسلام و اصحاب رسانه را كه از بهترين هاي اطلاع رساني به ملت ايران بودن را به جامعه خبري و همه كساني كه در مسير خدمت به نظام جمهوري اسلامي و تعالي بشريت گام بر مي دارند، تسليت گفت.

کد خبر 263105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha